یک کارشناس مذهبی گفت: از نظر اسلام، همسایه می‌تواند بر رشد عاطفی، اخلاقی، فکری، روحی و روانی اهل خانه تأثیرگذارد و وجود همسایه خوب نعمت ارزشمندی است.

حسین تقیان، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب افزود: از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است، ناگزیر امر همسایه و همسایگی جزئی جدایی ناپذیر از زندگی او به شمار می‌رود و پس از خانواده کوچکترین و اساسی‌ترین تشکل اجتماعی انسان‌ها، افرادی هستند که در یک محل، گردهم می‌آیند و با یکدیگر همسایه می‌شوند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع)، گفت: "چهل خانه، از چهار طرف، رو،‌ پشت سر، چپ و راست،‌ همسایه محسوب می‌شوند."

وی در ادامه اظهار داشت: قبل از انتخاب خانه در هر محله لازم است اوضاع همسایه‌ها و مجاورین منزل مورد نظر، بررسی شود و از صلاح و صالح بودن افرادی که می‌خواهیم و در کنارشان زندگی کنیم و احیاناً با آنان رفت و آمد داشته باشیم اطمینان حاصل کنیم زیرا اسلام بر این نکته اصرار دارد که همسایه می‌تواند بر رشد عاطفی، اخلاقی، فکری، روحی و روانی اهل خانه تأثیر گذارد و وجود همسایه خوب برای آدمی نعمت ارزشمند و همچنین همسایه خوب بودن مایه محبت و دوستی است.

وی گفت:‌ اسلام برای همسایه‌ها همچون سایر موارد حقوقی قائل شده است به طوری که در آیه 36 سوره نساء اشاره شده به این که "به همسایه نزدیک و همسایه دور احسان کن." و تعهد و مسئولیت ما تا حدی در مورد همسایه‌ها جدی است که حتی اگر همسایه ما کافر باشد،  در ارتباط با او باید وظایف حقوقی، اخلاقی و رفتاری خود را بدرستی انجام دهیم و هیچ‌گونه کوتاهی جایز نیست.

همچنین در حد توان ارتباط خود را با همسایه‌ها را بر اساس صفا و صمیمیت بنیان کنیم و از حال همسایه با خبر باشیم به طوری که پیامبر (ص) می‌فرمایند: "به من ایمان نیاورده کسی که با شکم سیر بخوابد در حالی که همسایه‌اش گرسنه باشد"

خوب است به عیادت همسایه بیمار خود برویم،‌ با همسایه‌ها احوالپرسی و رفت و آمد داشته باشیم و به هم کمک کنیم.

تقیان در ادامه افزود: اسلام پیروان خود را از همسایه آزاری و از انجام کارهایی همچون کنکاوی و تجسس در کار همسایه باز داشته، وجود پنجره مزاحم و مسلط و نگاه کردن به خانه همسایه را منع می‌کند تجاوز به  حریم خصوصی و ملک همسایه را خلاف می‌داند و به رعایت کسوت بویژه در زمان استراحت تشویق می‌کند.

این کارشناس مذهبی، تصریح کرد: اصطلاح چهاردیواری اختیاری نیز دقیقاً به همین موضوع اشاره دارد که چیزی بیرون از چهاردیواری نرود که موجبات آزار همسایه را فراهم کند، مثلاً صدای تلویزیون یا مهمانی‌های سروصدا. همچنین پارک کردن در جلوی درب و پارکینیگ همسایه باعث همسایه آزاری می‌شود.

وی گفت: در مقابله با همسایه آزاری با توجه به آمیزه‌های دینی تا جایی که ممکن است باید در برابر آزار همسایه صبوری و گذشت کرد زیرا گاهی تحمل سختی‌ها و ناسازگاری‌های همسایه برای حسن همجواری لازم است پس از آن سعی کنید همسایه را با رفتار خوب خود و به طور مؤدبانه، به اشتباه خویش آگاه سازید، در مراحل بعد با کمک گرفتن از دیگر همسایه‌ها یا شکایت در دادگاه اقدام کنید و در نهایت با تعویض منزل و محله موجبات آرامش خود را فراهم آورید.

وی افزود: در دنیای ماشینی امروز و به سبب مشکلات، گرفتاری‌هایی که افراد در محیط خانه دارند و اینکه مردم اکثر وقت خود را با ابزارهای سرگرم کننده مثل رادیو و تلویزیون سپری می‌کنند، حتی اکثر همسایه‌های نزدیک، کوچکترین خبری از حال یکدیگر ندارند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: لازم است، دست‌اندرکاران با ساختن فیلم‌ها وسریال‌های آموزنده در آگاه‌سازی مردم نسبت به حقوق همسایه و فاصله ایجاد شده بین همسایه‌ها اقدام کنند.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: ارزش ، همسایه ، نعمت ، عاطفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار