رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: میرزا تقی‌خان امیر کبیر آغاز گر اصلاحات سیاسی اقتصادی اجتماعی، فرهنگی جامعه ایران است از این رو از وی به عنوان سرمایه نمادین ایران نام می‌بریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی امروز(یکشنبه) در مراسم رونمایی از مجسمه امیر کبیر که در موزه مشاهیر برج میلاد برگزار شد با اشاره به اینکه در جامعه چند نوع سرمایه تولید می‌شود اظهار کرد: سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی، از جمله‌ سرمایه‌هایی هستند که در جامعه تولید می‌کنیم و نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت از جمله یکی از سرمایه های فرهنگی جامعه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه این سرمایه‌ها در برخی از مواقع تاریخی تبدیل به سرمایه نمادین می‌شوند گفت: ما وقتی از سرمایه نمادین نام می‌بریم احساس غرور می‌کنیم و امیر کبیر یکی از سرمایه نمادین ملت ایران است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه وقایع اتفاقیه یکی از دستاوردهای بزرگ امیر کبیر است تصریح کرد: مهمترین کارکرد امیر کبیر این است که فراتر از زمان خود حرکت می‌کرد. و به نوعی می‌توان گفت که امیر کبیر آغازگر و تربیت در ایران است.

صالحی امیری با اشاره به اینکه آموزش نوین را به طور قطع مدیون میرزا تقی‌خان امیر کبیر هستیم افزود: گرچه امروز تلاش می‌شود دانشگاه تهران به عنوان مبدا آموزش نوین نامیده شود اما به طور قطع مبدا آموزش نوین امیر کبیر است زیرا این امیر کبیر است که در دل استبداد توانست اصلاحات انجام دهد و این وجه تمایز امیر کبیر نسبت به همه اصلاح طلبان و اصلاح‌گرایان است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی  در پایان گفت: امیر کبیر آغازگر اصلاحات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران است از این منظر از او به عنوان سرمایه نمادین نام می‌بریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار