صالح گفت: جدید ترین خبرنامه سامانه دیده بانی اقیانوس منجمد جنوبی (SOOS) در وب سایت سامانه قرار گرفت.

ابوالفضل صالح رئیس مرکز ملی تحقیقات جنوبگان در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اهمیت اقیانوس منجمد جنوبی در سامانه زمین، درک کاملی از ارتباط میان فرایند های این اقیانوس، اقلیم جهانی، چرخه های بیوژئوشیمیایی و تولیدات دریایی، نیاز است تا پاسخی موثر در مورد چالش های تغییرات اقلیم، افزایش سطح آب دریا، اسیدی شدن اقیانوس ها و استفاده مناسب از منابع دریایی در اختیار قرار دهد. 
 
وی افزود: درک چگونگی پاسخ سامانه اقیانوس منجمد جنوبی به تغییرات اقلیم و سایر شرایط تحمیل شده از سوی انسان یا طبیعت و پتانسیل بازخورد آن امری بحرانی است که به منظور نیل به این درک بالا، دیده بانی پایدار و چند رشته¬ای ضروری است. 

صالح تصریح کرد:  سامانه دیده بانی اقیانوس منجمد جنوبی (SOOS) به طور رسمی از 2011 میلادی هم زمان با افتتاح دفتر پروژه های بین المللی به میزبانی موسسه مطالعات دریایی و جنوبگان دانشگاه تاسمانیا در استرالیا راه اندازی شد. 

وی اظهار داشت‌: سامانه "SOOS"یک ابتکار بین المللی است که وظیفه هماهنگ سازی و گسترش تمام تلاش‌ها و برنامه‌های بین المللی که داده‌های اقیانوس منجمد جنوبی را جمع آوری می کند، بر عهده دارد.  

صالح در ادامه گفت: هدف "SOOS"، توسعه یک سامانه پایش مرتبط و کارآمد است که مشاهدات مورد نیاز برای بررسی چالش‌های کلیدی علمی و اجتماعی را انجام می‌دهد. این سامانه تحت نظارت کمیته علمی تحقیقات جنوبگان (SCAR) و کمیته علمی تحقیقات اقیانوسی (SCOR) است و دارای یک ساختار ساده مدیریتی است که اجرای کارآمد برنامه های علمی آن را ممکن می سازد. 



ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.