ملک‌زاده گفت: باید در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات و فناوری کار بیشتری صورت بگیرد چرا که کلید توسعه یافتگی کشور سرمایه‌گذاری در تحقیقات و فناوری است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت امروز 22 دی در بیستمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: 676 محققان طرحهای پژوهشی خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند که طرحهای ارسالی در شش گروه مورد بررسی و داوری قرار گرفت که جمعاً 24 نفر برگزیده این جشنواره انتخاب شدند. 

وی با بیان اینکه از این 24 برگزیده 7 استاد، 3 دانشیار، 7 استاد یار،7 برگزیده غیر هیأت علمی بودند، افزود: 5 نفر در گروه علوم پایه، 7 نفر در علوم بالینی، 5 نفر در علوم بهداشت و سلامت و 4 نفر در علوم دارویی، 1 نفر ابداعات و اختراعات و 2 نفر در گروه علوم دندانپزشکی انتخاب شدند. 

وی اظهار داشت: در بین مراکز تحقیقاتی 6 مرکز و در بین نشریات 4 نشریه برگزیده شدند. 

ملک‌زاده با تأکید بر اینکه بیش از 37 درصد کل تولیدات علمی کشور متعلق به گروه پزشکی است اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی که پزشکی از سایر علوم سهم بیشتری در تولیدات دارد زیرساخت‌های خوبی است که برای این حوزه ایجاد شده است. ما بیش از 54 دانشکده و نزدیک به 37 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم که باعث ایجاد این زیرساخت‌ها شده است. 

ملک‌زاده با اشاره به اینکه درحال حاضر 70 هزار پزشک عمومی و 45 هزار پزشک متخصص در کشور داریم، گفت: باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری در تحقیقات و فناوری موضوع مهمی است که باید کار بیشتری بر روی آن انجام شود در واقع کلید اصلی برای اینکه به یک کشور توسعه یافت تبدیل شویم سرمایه‌گذاری در تحقیقات و فناوری است. 

وی در خصوص بودجه حوزه پژوهش عنوان کرد: آمریکا سالانه 130 میلیارد دلار در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری می‌کند که 30 میلیارد آن را دولت و 100 میلیارد آن را بخش خصوصی تأمین می‌کند ما برای تولید دارو در کشور باید 1میلیارد دلار سرمایه داشته باشیم و نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که دولت تمام آن را تأمین کند بلکه باید یک بخش خصوصی پویا و قوی در پشت کار باشد. 

ملک‌زاده تأکید کرد: 57 کشور مسلمان با یک میلیارد جمعیت در جهان وجود دارد اما میزان پولی که صرف تحقیقات می‌شود از 100 درصد 2.4 درصد است که در مقایسه‌ی کل اعتباری به کشورها توسعه یافته داده می شود 20 درصد است. 

وی ادامه داد: به غیر از بودجه، نیروی انسانی متخصص هم باید مورد توجه قرار گیرد وقتی ما نیروی متخصص داشته باشیم اما زیرساخت‌های لازم برای پژوهش در اختیار نیروی متخصص قرار نگیرد باعث می‌شود که نیروی متخصص تشویق به جاهایی شود که زیرساخت‌های لازم داشته باشند. 

وی با اشاره به اینکه باید راه‌کارهایی برای افزایش شرکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و ورود به تحقیقات انجام شود، تأکید کرد: باید فرهنگ ایجاد شرکتهای دانش‌بنیان هم به دنبال آن ایجاد شود و محققان تلاش کنند که فناوری را به صنعت تبدیل کنند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما باید دانشمند تربیت کنیم و برای این تربیت برنامه داشته باشیم. 

وی خاطر نشان کرد: بازار سلامت 50 هزارمیلیارد تومان است.


  
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار