آسم یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در کودکان و بزرگسالان است که شیوع آن در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛بیماری آسم دارای دو نوع است آسم آلرژیک و غیر آلرژیک، حشرات، گرده درختان و گلها، حیوانات خانگی، بعضی از مواد غذایی، دود سیگار از جمله تحریک کننده های حملات این بیماریست.

آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری در استان قزوین نیست.البته علائم و شدت بیماری آسم در افراد مختلف متفاوت است.

خانم رفیعی که با تنگی نفس به پزشک مراجعه کرده است؛ می گوید: به تازگی متوجه شده است که آسم دارد.

چگینی دیگر بیمار مبتلا به این بیماری ، خس خس سینه را علامت بیماریش علام می کند.

دکتر حداد فوق تخصص ریه در این خصوص گفت: آسم یک بیماری التهابی راههای تنفسی است،این التهاب منجر به این می شود که بیماران سرفه،خسس سینه و تنگی نفس داشته باشند البته همه بیماران این سه علامت را ندارند.

بگفته دکتر حداد، این بیماری کنترل شونده است و هرچه زودتر مراحل درمانی آن طی شود اثربخشی بیشتری دارد، بعضی از بیماران سالها احتیاج به درمان دارند.

تنگ شدن مجاری تنفسی و تنگی نفس که چند دقیقه، چند ساعت و حتی چند روز طول می کشد می تواند نشان دهنده آسم باشد. حالت متغیر بیماری به تشخیص آن از سایر بیماریهای ریوی مانند برونشیت مزمن و آمفیزم کمک می کند. تستهایی نیز وجود دارند که به تشخیص بهتر کمک می کنند.

دکتر حداد ادامه داد:افراد مبتلا به بیماری آسم باید برای بهبود شرایط زندگی، خود را به گونه ای تنظیم کنند که حساسیت‌های آلرژیک را به حداقل برسانند.

فتحی فوق تخصص آسم ،آلرژی و ایمونولوژی بالینی نیز گفت:برای این بیماران درمان‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود که یکی از این روش ها تزریق واکسن آلرژی یا ایمونوتراپی است که به تازگی در استان قزوین انجام می شود و یک راه حل موثر در درمان بیماری های آلرژی و تنفسی است.

دکتر فتحی ادامه داد:ایمونوتراپی روشی است که برای درمان قطعی و طولانی مدت بیماری آسم پیشنهاد می شود و بیماری های آلرژیک پاسخ خوبی به این روش می‌دهند.

به گفته این فوق تخصص آسم،آلرژی و ایمونولوژی بالینی،هنگامی که درمان‌های دارویی نتیجه مناسب ندهند و یا استفاده مداوم از دارو عوارض دارویی ایجاد کند از این روش استفاده می‌شود.

دکتر حداد نیز در این باره گفت: استفاده بیش از حد از داروهای آلرژیک باعث بیماری دیابت و پوکی استخوان و فشار خون می شود.

خانم رضایی یکی از بیمارانی است که از این روش استفاده کرده است و در این خصوص گفت: به دلیل استفاده بیش از حد از داروهای آسم مبتلا به چاقی و اضافه وزن شده ام و به همین دلیل علاقه مند به استفاده از روش ایمونوتراپی هستم.اولین قدم در ایمونوتراپی تشخیص عامل حساسیت زا با انجام تست «پریک »است.

آماده شدن پاسخ سریع ومشاهده تست توسط بیمار از مزایای تست پریک محسوب می‌شود.قدم نهایی بعد از انجام تست پریک ، تزریق واکسن عامل حساسیت زا ست که طول درمان افراد در این روش (ایمونوتراپی) 1 تا 3 سال است.

به گفته دکتر فتحی، ایمونوتراپی علاوه بر اثر درمانی اثر پیشگیری هم دارد و کسانی که حساسیت شدید به نیش حشرات مثل زنبور دارند می توانند از این استفاده کنند.

در حال حاضر کلینیک آسم و آلرژی مرکز آموزشی درمانی بیمارستان قدس قزوین امکانات لازم را برای ایمونوتراپی دارد و بیماران مجبور نیستند برای استفاده از این روش به تهران یا شهرستان‌های دیگر بروند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
سلام من آسم و آلرژی دارم بدلیل مصرف مکرر داروها آرتروز و پوکی استخوان دارم آیا تزریق واکسن پوکی استخوان راتشدید نمیکند؟
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۱:۴۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سلام. ادرس شماره تلفن چیزی هست مال مطب یا دکتر که همین واکسن رو تزریق میکنه بهم بدین ممنون میشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام من به دلیل سرفه بیش از حد پیش دکتر رفتم ایشان باعث بهبودی بیماریم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام من به دلیل سرفه بیش از حد پیش دکتر رفتم ایشان باعث بهبودی بیماریم شد
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۲:۵۸ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
این درمان واقعن هزینش بالاس.متاسفانه افراد کم در آمد نمیتونن انجام بدن