رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه تا پایان دهه 90 تعداد خودرو ها به 30 میلیون دستگاه خواهد رسید، اظهار کرد: در مراکز معاینه فنی خودرو ساختار یکپارچه معاینه فنی وجود ندارد.

به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور صبح امروز (یکشنبه)در همایش روز هوای پاک که در پارک پردیسان تهران برگزار شد با بیان اینکه تا پایان دهه 90 تعداد خودرو ها به 30 میلیون دستگاه خواهد رسید، اظهار کرد: در مراکز معاینه فنی خودرو ساختار یکپارچه معاینه فنی وجود ندارد.

وی افزود: در تهران بیش از یک میلیون خودرو فرسوده در حال تردد هستند و هرخودرو ۱۳هزار لیتر مازاد استانداردجهانی مصرف می کنند.

سردار مومنی با بیان اینکه منشا آلودگی در حوزه حمل و نقل، سوخت و خودرو است، گفت: برای از بین بردن آلودگی باید منشا آن را که وسیله نقلیه موتوری است را رفع کرد.

وی با بیان اینکه تا سال 80 کل خودروهای شماره گذاری شده حدود 4 میلیون خودرو در کشور بوده است، ادامه داد: متاسفانه هم‌اکنون بیش از 4 میلیون خودرو فقط در کلان‌شهر تهران و 17.5 میلیون خودرو در کشور درحال تردد هستند که تا پایان دهه 90 غریب به 30 میلیون خودرو خواهد رسید.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه تقاضای خودرو در کشور ما بسیار بالاست و هر چه قدر هم در تلاش باشیم که در مقابل آلودگی هوا بایستیم متاسفانه خودروهای با آلایندگی هوا در کشور تولید می‌شود،تاکید کرد: این امر باید به صورت جدی پیگیری شود.

سردار مومنی سه عامل باعث کاهش آلودگی هوا دانست و تصریح کرد: یکی از مهمترین عوامل خودروها هستند که باید بدون آلایندگی تولید شود، دیگری مصرف کننده که باید درزمان بندی عمرخودروی خود دقت کند وسومین عامل معاینه فنی خودرواست که باید در کشور جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در کشور جای ساختار یکپارچه معاینه فنی با نظارت متمرکز خالی است، افزود: تنها، راه حل پلیسی و انتظامی جواب نمی‌دهد و همه باید از قوانین و مقررات حاکم بر جامعه تبعیت کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با تاکید بر اینکه خودروهای فرسوده باید تا پایان امسال از چرخه خارج شوند اضافه کرد: هم اکنون بیش از یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده در چرخه حمل و نقل تردد می‌کند درحالی که آلایندگی یک دستگاه خودروی فرسوده چندین برابر خودروی استاندارد است.

مومنی گفت: سیستم جامع معاینه فنی در کشور باید راه‌اندازی شود زیرا مشکلات بسیاری در معاینه فنی وجود دارد، به طوریکه ممکن است خودرویی از یک مرکز معاینه فنی مجوز اخذ نکند اما همین خودرو در یک مرکز معاینه فنی در یکی از شهرستان‌ها مجوز معاینه فنی را بگیرد .

وی به عدم شماره‌گذاری تعدادی از خودروها درهفته‌های گذشته توسط پلیس راهور ناجا اشاره کرد و گفت: بر اساس ابلاغیه‌ای از سوی سازمان محیط زیست مبنی بر استاندارد نبودن برخی خودروها سریعا این مهم از سوی راهور ناجا در دستور کار قرار گرفت.

سردار مومنی در ادامه ضمن ابراز تاسف از تردد خودروهایی مصرف سوخت آنها بسیار زیاد است، اظهار کرد:هم اکنون خودرویی در حال تردد است که به ازای هر 100 کیلومتر 20 لیتر سوخت مصرف می‌کند این در حالی است که بر اساس قوانین و استاندار باید مصرف سوخت این خودرو 8 لیتر باشدو همچنین این خودروها در یک سال به اندازه قیمت خودش بنزین مازاد مصرف می‌کند و آلایندگی‌ها در آسمان پراکنده و موجب بیماری میلیونها شهروند می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه هم اکنون یک میلیون خودروی بدون کنیستر درحال تردد هستند که باید از رده خارج شوند عنوان کرد: این قطعه نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.

مومنی با بیان اینکه کاتالیست بعد از صرف مسافت 80 کیلومتری کارایی خود را از دست می دهد و باعث تصاعدی الایندگی می شود، تصریح کرد: انتظار می رود که این امر به صورت جدی از طریق دستگاه‌های مربوطه پیگیری شود.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره بر اینکه در گذشته در خصوص ترمز ضدقفل و کیسه هوابا مشکلات بسیاری مواجه بوده‌ایم ادامه داد: خوشبختانه توانستیم با سخت گیری و جدیت این مشکل را حل و آن را اجرایی کنیم.

وی افزود: با بیان اینکه نظارت باید در کشور به صورت جدی انجام شود، تاکید کرد: در سال‌های آتی با خروج خودروهای ناایمن از چرخه تولید میتوانیم مدیریتی یکپارچه در سراسر کشوراجرا کنیم و با رعایت استانداردهای جهانی و کاهش تقاضای سفر، آلودگی هوا را به حداقل برسانیم.

مومنی در پایان گفت: باید سیاست گذاری در کشور تغییر کند و کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی در کشور تبدیل شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار