به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از سایپا نیوز سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا فعالیت های زیست محیطی گروه سایپا را با وجود مشکلات عدیده ای که درحوزه تولید خودرو وجود دارد مناسب دانست و گفت: خوشبختانه از ابتدای سال 93 با وجود مشکلات متعددی که به لحاظ تامین ارز و مشکلات تولید و تحریم در حوزه صنعت وجود داشت با تلاش و همت همه کارکنان گروه خودروسازی سایپا توانستیم تمام محصولات این گروه را از ابتدای سال جاری بر اساس استاندارد یورو 4 تولید و به بازار عرضه کنیم.
وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده نزدیک به 80 درصد آلایندگی کلان شهر ها مربوط به منابع آلاینده متحرک سبک و سنگین است و عمده این آلایندگی مربوط به حرکت خودروهای فرسوده و غیر استاندارد است. برهمین اساس و با همکاری نزدیکی که سایپا با ستاد حمل و نقل و سوخت کشور آغاز کرد قرار داد همکاری مشترک امضا شد.
مدنی انجام همکاری مشترک سایپا با ستاد حمل و نقل و سوخت کشور را کاملا داوطلبانه دانست و گفت: پس از گذشت 3 سال گروه خودروسازی سایپا جهت کاهش آلودگی هوای تهران و به صورت کاملا اختیاری و بر اساس قرارداد منعقد شده، اقدام به تعویض خودروهای فرسوده کرد و در این طرح 20 هزار دستگاه از محصولات سایپا جایگزین خودروهای فرسوده می شود.
وی یکی دیگر از عوامل اصلی آلودگی هوا را تردد خودروهای غیر استاندارد در سطح کشور دانست و گفت: بخشی از خودروهای در حال تردد هنوز به سن فرسودگی و تعویض نرسیده اند ولی متاسفانه از استاندارد اولیه تولید خارج شده و نیاز به معاینه فنی و تعویض کاتالیست دارند.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا افزود: در این حوزه نیز گروه خودروسازی سایپا پیش قدم شده و با اجرای طرحی خاص، با وجود مشکلاتی که در زمینه تامین این قطعه وجود دارد، اقدام به تعویض کاتالیست تمامی خودروهای سواری عمومی و تاکسی شهر تهران کرده است.
وی خاطر نشان کرد: کاتالیست یکی از قسمت های خودرو است که می بایست تمامی مالکان خودرو بر اساس استاندارد مشخص شده و پس از پیمایش معین این قطعه را تعویض کنند که متاسفانه این کار انجام نمی شود و در خودروهای عمومی به دلیل پیمایش زیادی که در سطح شهر دارند این نیاز بیشتر احساس می شود لذا از سال 91 تا کنون با مشارکت شهرداری تهران و سازمان محیط زیست استان تهران کاتالیست تعداد 2500 دستگاه تاکسی در سطح شهر تهران تعویض شده است.
مدنی گفت: با وجود مشکلاتی که در تامین این قطعه وجود داشت با این حال سایپا در راستای مسئولیت های اجتماعی خود به منظور کاهش آلودگی هوا با همکاری سازمان تاکسی رانی تهران، مرکز معاینه فنی تهران، سازمان محیط زیست استان تهران و شرکت سایپا یدک در دو مرحله کاتالیست تمامی خودروهای عمومی تهران را تعویض کرده است.
وی از دیگر فعالیت های گروه سایپا در خصوص کاهش آلودگی محیط زیست را تحقیق و توسعه خودروهای دیزل، هیبریدی و برقی دانست و گفت: در سال های اخیر گروه سایپا در این زمینه ورود کرده و سرمایه گذاری هایی را نیز انجام داده است و بر همین اساس در مرکز مطالعات سایپا معاونت خودروهای الکتریکی ایجاد شده که نشان از تصمیم گروه سایپا در ورود به این حوزه است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خاطر نشان کرد: در صورتی که زیر ساخت های لازم برای خودروهای هیبریدی و الکتریکی در کشور آماده شود می توان در سال های آینده خودروهای الکتریکی و برقی سایپا را در خیابان های کشور ملاحظه کرد. همچنین تامین سوخت دیزل نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که سایپا در تولید این نوع خودروها نیز اقداماتی را شروع کرده و قطعا در سال های آینده شاهد تولید و عرضه خودروهای دیزل در سطح کشور هستیم.
وی از کنترل مستمر و پایش مداوم آلاینده های تمامی سایت های تولیدی گروه سایپا خبر داد وگفت: تمامی سایت های تولیدی خودروساز، قطعه ساز و تامین کننده گروه خودروسازی سایپا به صورت آن لاین تحت کنترل و پایش مستمر از نظر آلایندگی هستند و خوشبختانه در این حوزه مشکل خاصی نداریم.
مدنی در پایان با ابراز گلایه از عدم همکاری تمامی سازمان های مرتبط در حوزه زیست محیطی گفت: کاهش آلایندگی هوا صرفا مختص به خودروسازان نیست بلکه همه نهادها و ارگان های ذی ربط باید در این حوزه فعالیت کنند و انجام معاینه فنی، تامین سوخت استاندارد و اعمال قانون در خصوص توقف خودروهای آلاینده بر اساس قانون می تواند تاثیر بسیار زیادی در کنترل آلایندگی و داشتن هوای پاک داشته باشد.
انتهای پیام/