رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: افتخار به اشرافی‌گری و مصرف کالا و برند خارجی متاسفانه یک اقدام ضد فرهنگی اقتصاد مقاومتی است که واقعاً باید در شرایط جنگی، جرم تلقی شود. این کار یک کار فرهنگی است.

مصرف کالا و برند خارجی یک اقدام ضد فرهنگی اقتصاد مقاومتی است
به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور در همایش تخصصی «نقش پدافند اقتصادی در اقتصاد مقاومتی» که در دانشگاه امام حسین (ع) برگزار شد در ارتباط با حوزه‌های پدافند اقتصادی اظهار داشت: موضوع پدافند غیرعامل یک موضوعی سهل و ممتنع است از یک طرف سهل است چون دفاع است و موضوع دفاع یک مفهوم فطری، دینی و انسانی است. طبیعتاً همهٔ کشور‌ها و همهٔ انسان‌ها براساس هر نوع تفکر بحث دفاع را داشته و ازآن استفاده می‌کنند، در دین هم هست، مقام معظم رهبری فرمودند هر کشوری که قدرت دفاعی نداشته باشد محکوم به شکست و از بین رفتن است؛ بخش دوم بخش سخت و ممتنع است که‌‌ همان تهدیدات است، در واقع این دفاع باید در برابر یک تهدید شکل گیرد، تهدید به دلیل اینکه ماهیت علمی، فناورانهو پویا دارد، به نوعی از پیچیدگی و سختی برخوردار است یعنی اینکه باید با چه تهدیدی مقابله کنیم و چه چارچوبی داشته باشیم.  
 
 «نقطهٔ عطف تحول تهدیدات»  
 
وی در ادامه به پیچیدگی کاراشاره کرده و گفت:، تعریفی که از پدافند غیرعامل در کشور مطرح هست با توجه به اینکه ما تقریباً در یک نقطهٔ عطف تحول تهدیدات هستیم، ازحدود ۱۹۹۰ که در فروپاشی شرق را داشتیم نظامات امنیتی به هم خورد مفاهیمی جدیدی از امنیت و و تهدید و جنگ بوجود آمد، شاهد یک تحول اساسی در مفهوم ماهیت و کیفیت تهدیدات هستیم.  
 
 «تهدید یا فرصت»  
 
وی گفت: تهدیدات یک میل کلی از حوزهٔ به کارگیری صرف تهدیدات سخت بر علیه کشور‌ها بسمت ترکیبی از تهدیدات و مولفه‌ها پیدا کرده است، که به آن بکارگیری همهٔ مولفه‌های قدرت ملی کشور یا تهدیدات سیستمی به کشور یا دشمن به عنوان سیستم مرکب و پیچیده نگاه می‌شود و ابزار، دانش و فناوری‌ها حوزه‌های توسعه می‌یابد که این توسعه هم می‌تواند فرصت تولید کند و هم به تهدید تبدیل شود، مثلا رسانه می‌تواند یک عنصر تهاجمی، و یا یک عنصر دفاعی تلقی. شود بنا براین در واقع تحول در فناوری‌ها تحول در تکنولوژی‌ها و دانش امروز به نوعی حوزه‌های جدیدی از فرصت و تهدید را برای کشور‌ها ایجاد می‌کند.  
 
 «نگاه هوشمندانه به تهدیدات»  
 
جلالی افزود: کشورهای دارای این فناوری‌ها طبیعتاً فرصت محور هستند قابلیت‌های فناورانه به آن‌ها منتقل می‌شود و عموماً کشورهای فاقد این فناوری تحت کنترل این فناوری‌ها به نوعی نسبت به آن احساس تهدید می‌کنند مثلاً وقتی سامانه‌های سنجش از راه دور در دنیا راه می‌افتد کشورهایی که می‌توانند بقیه کشور‌ها را در کنترل قرار دهند، طبیعتاً برای آن‌ها فرصت است و قدرت و ثروت تولید می‌کند کشورهایی که تحت پوشش این سامانه قرار می‌گیرند و برای آن‌ها تهدیدزاست، لذا در نگاهی جامع نمی‌خواهیم فناوری‌ها و دانش را صرفاً تهدید فرض کنیم بلکه یک نگاه هوشمندانه به تهدیدات و بهره‌مندی از فرصت‌ها باید وجودداشته باشد در این فضا فناوری‌ها طیف جدید و گسترده‌ای از قابلیت ظرفیت و امکان را تولید کرده‌اند که در اختیار هر کس باشد تولید قدرت می‌کند و چنانچه تحت تسلط آن قرارگیرد تهدید تولید می‌کند، فناوری و پیشرفت‌ها ابزارهایی بوجود آوردند که این ابزار‌ها در تسلط متنوع هستند و دیگر تسلط صرفاً ابزار نظامی و ابزار سخت نیست ولذا می‌بینیم رسانه خودش یک ابزار است سایبر یک حوزهٔ جدی فناوری تهدید زا و فرصت زا است حوزه‌های بیولوژیک و زیستی نیز حوزه‌های بسیار جدی هستند.  
 
 «اقتصاد حوزهٔ جدید تهدید و تسلط»  
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: اقتصاد نیز یکی از حوزه‌های بسیار اساسی و مهم است که هر چند در گذشته هم در چارچوب‌های جنگ و مفاهیمی از این دست از آن استفاده می‌کردند ولی الان دیگر کاملاً یک حوزهٔ جدید تهدید و جنگ و تسلط شده، که در اکثر کشور‌ها با آن درگیر بوده و دنبال می‌کنند.  
 
 «انتظارات مقام معظم رهبری»  
 
جلالی در خصوص دومین عنصر ی که باید به آن پرداخته شود گفت: پدافند غیرعامل برای تعریفی که مقام معظم رهبری از آن کرده‌اند و انتظاری که از آن بیان نمودند و در تعریف رسمی که در بند یکم سیاست‌های کلی نظام ابلاغیه معظم له جمعه بندی شده و مصوب مجمع است می‌گوید به مجموعه‌ای از اقدامات غیر مسلحانه که در آن کار سخت و مسلحانه شکل نگیرد و به کار گیری آن‌ها باعث کاهش آسیب پذیری، افزایش بازدارندگی ارتقای پایداری ملی، تداوم کارکردهای ضروری و تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن را شامل می‌شود. این تعریف رسمی جمهوری اسلامی از پدافند غیرعامل است که نسبت به سایر تعاریف در دنیا از یک نوع پیشرفتگی هم برخوردار است چون در واقع کارکرد‌ها و مولفه‌های جدی را در این حوزه نشان می‌دهد انتظاری که معظم له از پدافند دارند می‌گویند که پدافند غیر عامل یعنی مصون سازی کشور در برابر تهدیدات، به تعبیری می‌گویند کاری کنیم که اگر دشمن اقدام کرد و تهدیدش را محقق کرد اثری از اقدامش نبیند و این یعنی بی‌اثر کردن اثر تهدید بر کشور.  
 
 «تعریف مقام معظم رهبری از پدافند غیر عامل»  
 
وی افزود: در جایی دیگر می‌فرمایند که این حالت مصونیت بایستی در کل پیکره کشور و جامعه و دستگاه‌های اجرایی اتفاق بیفتد و عملیاتی شود و این کار با پدافند غیرعامل ممکن است. در واقع مقام معظم رهبری پدافند را اینگونه تعریف می‌کنند بی‌اثر کردن اثر پیامد تهدید دشمن بر کشور. یعنی به نوعی کشور را در برابر تهدید آسیب ناپذیر کردن. 

هیچ حوزه‌ای از تهدید هم نمی‌گویند که صرفاً آن را به تهدیدات نظامی و امثال هم ارجاع دهیم. ضمن آنکه در تعریف می‌گویند تهدیدات و اقدامات نظامی یعنی طیف وسیعی از تهدید را می‌گویند و اقدامات نظامی هم در کنارش به آن اضافه می‌کنند. ایشان کشور را به سه حوزه تعریف کرده‌اند. کل پیکرهٔ کشور، که یک عده پیکره را زیر ساخت تعریف می‌کنند یک عده ممکن است سرمایه‌های کشور، که حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، جامعه را مردم تعریف می‌شود که سرمایه‌های انسانی جمعیت و مردم است، دستگاه‌ها هم نظام اجرایی کشور هستند که در واقع جامعه و زیر ساخت را اداره می‌کنند. پس در پدافند غیرعامل باید کاری کنیم که اثر تهدید را بر کشور صفر کنید، یا به قول علمای ریاضی به سمت صفر میل کند.  
 
 «تعریف جنگ اقتصادی»  
 
جلالی جنگ اقتصادی را اینگونه تعریف کرد: سه تعریف از جنگ اقتصادی از گذشته تا به الان داشته‌ایم. 

اولین تعریف اینکه در گذشته حملهٔ نظامی به زیر ساخت‌های اقتصادی به مفهوم کاهش قدرت ملی و تاثیر گذاری بر کاهش قدرت دفاعی شکل گرفته است که روند مرسومی در همه جنگ‌ها بوده است. در جنگ‌ها به زیر ساخت‌های اقتصادی حمله می‌کردند درآمد و صادرات و واردات را با مشکل موا جه می‌کردند. نمونه آن در دفاع مقدس به پایانه خارک حمله می‌کردند و کشتی‌ها را می‌زدند و پالایشگاه‌ها و جاده را مورد حمله قرار داده آسیب اقتصادی به کشور وارد می‌کردند که این آسیب اقتصادی مولفه قدرت ملی را کاهش و در قدرت نظامی تاثیر می‌گذاشت.

تعریف دوم جنگ برای منافع اقتصادی بود. مثلاً به حضور آمریکایی‌ها در خلیج فارس را جنگ نفت گفته می‌شود می‌گویند جنگی است که صرفاً در حوزهٔ اقتصاد است. بعضی‌ها بر این عقیده‌اند که حضور آمریکا در خلیج فارس حمله به آیندهٔ اقتصاد در دنیا است. می‌گویند چون آمریکایی‌ها در مزیت‌های برتری اقتصادی و رشد اقتصادی نسبت به چین کم آوردند اساسی‌ترین مولفه‌ای که در اقتصاد تشخیص می‌دهند و می‌شود به آن تسلط داشت و آینده اقتصاد را کنترل کرد انرژی است. لذا منطقهٔ خلیج فارس، منطقه‌ای است که در تمام مراکز انرژی بیش از ۳۰ سال عمر بقا دارد لذا حضور در اینجا کنترل در اختیار داشتن و استیلای اینجا در واقع کنترل اقتصاد در آینده است. به نوعی استفاده از ابزار نظامی برای منفعت اقتصادی است. 

و تعریف سوم حمله با ابزار اقتصادی به مولفه‌های قدرت اقتصادی کشور است. اینجا دیگر حملهٔ نظامی نیست حملهٔ اقتصادی است. حمله با ابزار اقتصاد بر علیه تمام مولفه‌های اقتصادی کشور مقابل و این آن چیزی است که امروز به آن جنگ اقتصادی گفته می‌شود.  
 
 «جنگ متمدنانه»  
 
رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور اشاره کرد: چیزی که امروز اروپایی‌ها اسمش را جنگ متمدنانه می‌گذراند یعنی جنگی که ظاهراً خونریزی و توپ و خمپاره در آن نیست ولی جنگی است با استفاده از دانش و علم و تکنولوژی، تعریف ما از جنگ اقتصادی این است که جنگ اقتصادی ابزارش اقتصادی است بخشی از آن تحریم است، سایر ابزار و سلاح‌های دیگر هم وجود دارد و به مولفه‌های قدرت اقتصادی کشور حریف حمله می‌شود، مثلاً دانش و فناوری موتور اصلی مولفه‌های اقتصادی یک کشور است در نظام پولی که خون اقتصاد است اگر بخواهیم جنگ را بشناسیم باید دو نکتهٔ در مورد آن ذکر کنیم: یکی ابعاد آن یکی سناریو و اهداف آن در ابعاد اول بعد پول و ارز و بانک و نظام بانکداری است. این در واقع مثل شبکهٔ خون رسانی به بدن است. سیستم پول اگر دچار مشکل شود چون نقش کاملاً محوری در اقتصاد پیدا کرده است و از طرف دیگر ارز و پول خارجی است که نقش خود را بها کرده و در یک نقش تحمیلی به کالا تندیل شده است. به شکلی که خیلی جا‌ها تبدیل به کالا شده است، و تأثیر مخرب بر اقتصاد کشور گذشته و کشور را دچار مشکل می‌نماید.  
 
 «ابزار فرهنگی در جنگ و پدافند اقتصادی»  
 
وی گفت: یک بعد روانی است که استفاده از رسانه، ابزار رسانه و ابزار فرهنگی در جهت اهداف جنگ اقتصادی می‌باشد. که در واقع بخشی از آن توسعهٔ الگوی مصرف وارداتی برای مردم می‌باشد. من اینجا تحمیل الگوی مصرف وارداتی را یک سلاح اقتصادی در اختیار دشمن می‌بینم. 

مثلاً در برخورد اقتصادی آمریکایی‌ها و چینی‌ها با هم آمریکایی‌ها وقتی می‌خواهند تولید را در چین غیر اقتصادی کنند، سطح رضایت ملی مردم نسبت به درآمد را بالا می‌برند با تبلیغات و تحمیل الگوی مصرف مصنوعی نوعی اشتهاء کاذب تولید کرده و سطح رضایتمندی را ارتقا داده، یعنی کارگر به ان دستمزد قبل کفایت نمی‌کند. چرا اروپایی‌ها هزینه‌های تولیدشان بالاست و تولید انبوه خود را در چین انجام می‌دهند یکی از دلایل آن این است که در اروپا سطح توقع کارگر به صورت غیر متعارف بالا رفته است. چون غیر متعارف شده است در واقع تولید را غیر اقتصادی می‌کند هر جا تولید غیر اقتصادی می‌شود همهٔ واردات به سمت آن می‌آید دنبال می‌شو لذا تعریف و تحمیل فرهنگی الگوی مصرف از طریق ابزار رسانه و بالا بردن سطح توقع مردم در شرایط جنگ اقتصادی یک استراتژی برای برخورد با حکومت است و اینکه سطح رضایتمندی مردم را کاملاً مدیریت و کنترل کند.  
 
 «ابعاد روانی جنگ اقتصادی»  
 
جلالی ادامه داد: ابعاد دیگر فرهنگی و رسانه است و در ذهن القاء می‌کنند که شما در حال اضمحلال هستید، تا فضا را نا‌امید کننده نشان دهند که این بعد روانی و فرهنگی داستان است.  
 
 «ابعاد امنیتی جنگ اقتصادی»  
 
بعددیگر بعد امنیتی است. یعنی هر چالش اقتصادی مدلی است تا تبدیل به یک چالش امنیتی شود در واقع انتهای یک چالش اقتصادی به یک چالش امنیتی تبدیل می‌شود.  
 
 «ابعاد سایبری جنگ اقتصادی»  
 
وی گفت: بعد دیگر جنگ اقتصادی، بعد اقتصادی سایبری است، حملهٔ سایبری به بنیان‌های اقتصاد است. تمام ابعاد اقتصادی و بخش زیادی از آن در فضای سایبر شکل گرفته است و این در فضای سایبر به شدت آسیب پذیر است. مثلاً حمله به نظام پولی که در فضای سایبر می‌تواند نظام پولی را از حرکت بیندازد، امنیت اقتصادی بر هم بخورد و به دنبال آن امنیت ملی آسیب ببیند و در واقع توقف چرخه مالی و خسارات اقتصادی را بدنبال دارد.  
 
 «تغییر سرمایه‌های فیزیکی به سایبری»  
 
وی ادامه داد: امروز ماهیت پول ما تغییر کرده است. از سرمایه فیزیکی تبدیل به سرمایه سایبری شده است. در واقع حفاظت از پول نگهبان و این جور چیز‌ها نیست و باید با فایروال و سامانه و دیتا سنتر از پول حفاظت کرد یا حمله سایبری به بنیان‌های اقتصادی که می‌تواند ضرر و زیان شدید برای کشور‌ها تولید کند.  
 
 «حملات زیستی و بیولوژیک با هدف اقتصادی»  
 
جلالی گفت: بعد دیگر بعد اقتصادی، بیولوژیک است در بعد غذا و محصولات کشاورزی، در کشور دومین وزارتخانه اقتصادی کشور، وزارت کشاورزی است و به این بعد جنگ اقتصادی کم توجه می‌شود، عمده حملات زیستی و بیولوژیک با هدف اقتصادی انجام می‌شود. مثلاً غیر اقتصادی کردن کاشت برنج، شایع شد که در شمال برای هر کیلو برنج ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود ولی در هندوستان ۱۰۰ لیتر پس کاشت برنج در ایران غیر اقتصادی است، باید تولید کنیم این یعنی مزیت اقتصادی در صورتی که در جنگ اقتصادی مزیت اقتصادی اصل دوم است اصل اول این است که شما بتوانید نیازهای واجب اقتصادی خودتان را خودتان تامین کنید.  
 
 «وجوب پدافند اقتصادی»  
 
حضرت امام خمینی «ره» در تحریر الوسیله دارند که: 

 چنانچه بیم استیلا و تسلط دشمنان بر مسلمین وجود داشته باشد واجب است که بروید و کار دفاع سلبی از قبیل نخریدن اجناس خاجی انجام شود بنابراین بر اساس فتوی امام راحل عظیم الشان پدافند اقتصادی در شرایط فعلی کشور بر همه واجب است.  
 
 «از بین بردن منابع اقتصادی»  
 
وی در ادامه چنین گفت: در بعد زیستی به محصولات کشاورزی گوشت، دام، میوه و غلات حمله می‌شود و هدف ازآن از بین بردن منابع اقتصادی است، مثلاً به زیتون در رودبار دو سال است که حمله شده و از بین رفته، به بلوط در بدنه زاگرس حمله شده و حدود ۱/۲۰۰/۰۰۰ هکتار بلوط از بین رفته و خشک شد، به ماهی‌های سردابی ما حمله شده و آسیب زده این‌ها حملات بیولوژیک و زیستی است.  
 
 «اقتصاد دانش بنیان»  
 
 وی تصریح کرد: بعد دیگر جنگ اقتصادی بعد تکنولوژی، دانش و فناوری است. مقالات علمی درجهٔ یک حوزه‌های اصلی کشور را تولید کنید و برای آی سی آی بفرستید تایید نمی‌شود مقالات کم ارزش حوزه‌های متفرقه که درست و غلط بودن آن به ما برتری نمی‌دهد سریعاً پذیرش می‌شود، نوعی هدایت تولید علم کشور است که چه چیزی تولید کنیم و چه چیزی تولید نکنیم در حوزهٔ تکنولوژی تمام تکنولوژی‌های تک در هر حوزه‌ای در واقع کاملاً تحریم شده است زیرا دانش تکنولوژی ست که ثروت و قدرت در حوزه اقتصاد تولید می‌کند، رهبرمعظم انقلاب در جایی می‌فرماید؛ اقتصاد دانش بنیان یعنی ما باید از دانش ثروت تولید بکنیم نه از گدایی.  
 
 «کارشکنی در مسیر تولید داخلی صنعت»  
 
جلالی گفت: از ابعاد دیگر جنگ اقتصادی دشمن کارشکنی و تخریب و إیجاد نمایید و یاس در مسیر تولید است، یعنی در واقع اقدام امنیتی و خرابکارانه شکل می‌گیرد. در حوزه‌ای که هر حرکت تولید داخلی و ملی داخل کشور را با ابزار امنیت کنترل و یا با ورود اقلام تولید داخلی به داخل کشور تبدیل به شکست کنیم چرا تولید داخل کشور در برابر تحریم نباید شکل بگیرد؟، لذا حل مساله تحریم جز با تولید داخلی راه حل دیگری ندارد، یا التماس وگدایی و یا تولید داخلی. انتخاب به عهدهٔ شماست.  
 
 «أهداف جنگ اقتصادی دشمن چیست؟»  
 
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: یکی دیگر از اهداف اصلی برابر فرمایش مقام معظم رهبری در جنگ اقتصادی، مردم هستند آن‌ها سناریویی در حوزهٔ جنگ اقتصادی طراحی کردند که وقتی همه را کنار هم می‌گذاریم می‌بینیم که هدف مردم هستند. تولید نارضایتی در مردم با چالش اقتصادی در واقع هدف اساسی و اصلی است که دنبال می‌شود.  
 
 «القای ناکارآمدی و ناتوانی»  
 
جلالی گفت: هدف بعدی القای ناکارآمدی و ناتوانی به کشور و به ملت و بعد تضعیف قدرت ملی و قدرت دفاعی است، زیرا هر کشوری که قدرت اقتصادیش پایین بیاید تمام قوای ملی‌اش کاهش می‌یابد حتی در جنگ اگر کسی بخواهد بجنگد باید قدرت اقتصادی بالایی داشته باشد قدرت اقتصادی، قدرت نظامی را تقویت می‌کند.  
 
 «فعالیت‌های دشمن در حوزهٔ روانی»  
 
وی گفت: اگر سناریوی جنگ اقتصادی دشمن را در یک نیم دایره طراحی و کنار هم قرار دهیم قطاع اول آن قطاع فرهنگی، سیاسی، روانی و تبلیغاتی است که اشاره شده هم مصرف کاذب تولید کند، هم ناامیدی و هم فضا سازی امنیتی در کشور ایجاد کند و کمبود‌ها را افزایش دهد این‌ها که اشاره شد محورهای فعالیت‌های دشمن در حوزهٔ روانی و فرهنگی است.  
 
 «ایجاد چالش اقتصادی»  
 
جلالی در ادامه چنین گفت: قطاع دوم، قطاع چالش اقتصادی است که نگاه بر این است که ما چالش اقتصادی برای مردم تولید کرده و چالش را تبدیل به معضل کرده، معضل را در ذهن مردم بزرگ و مردم را ناراضی کنیم و به سمت مقابله با حکومت بفرستیم. 

 از اینجا به بعد وارد قطاع امنیتی می‌شویم، با دقت در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم محورهای زیادی از نظر سنجی‌ها است که در انت‌ها به دو سوال پاسخ می‌خواهد که میزان فشار اقتصادی بر کشور چقدر است؟ 

می‌خواهند ببینند که شرایط لازم فراهم شده تا از این قطاع بالا رفته و وارد قطاع بعدی شود یا خیر؟.  
 
 «نقش شبکه‌های اجتماعی بیگانه در جنگ اقتصادی»  
 
وی در خصوص شبکه‌های اجتماعی تاثیر گزار در جنگ اقتصادی گفت: وظیفه شبکه‌های اجتماعی و عناصر ستون پنجم این است که این را پایش کرده و تحویل دهد، لذا وقتی مسالهٔ اقتصادی از اقتصاد عبور کند وارد حوزهٔ امنیت می‌شود. حوزهٔ امنیت یعنی مردم عصبانی شدند و مشکل دار شده به لایهٔ امنیتی وارد می‌شود و به کار ضد امنیتی انجام می‌شود. 

در قسمت‌های آخر اگر امنیت آسیب ببیند و تعادل ملی بر هم می‌خورد و به سمت مرحلهٔ براندازی برسد ابزار تهدید نظامی ابزار مداخله محدود نظامی یا ارعاب نظامی و سطحی آید که از نظر خود آن‌ها ضربه آخر زده شود.  
 
 «سناریوی جنگ اقتصادی دشمن»  
 
وی در ادامه چنین گفت:: البته فضای فرهنگی در همهٔ این قطاع‌ها حرکت می‌کند و هر جایی را بزرگ جلوه می‌دهد. لذا جنگ اقتصادی خودش یک بخش از یک نقشهٔ بزرگ بر علیه کشور است و در این سیر یک سناریوی کامل وجود دارد که بخشی از آن این است.  
 
 «جنگ اقتصادی تهدید یا فرصت»  
 
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: اینکه جنگ اقتصادی تهدید است یا فرصت یک عده آن را تهدید فرض می‌کنند تهدید مرعوب کننده، ما می‌گویم تهدید است چون به امنیت ملی آسیب می‌زند و ارگان امنیت اقتصادی را تهدید می‌کند. جالب است چینی‌ها در تعریف استراتژیک تهدید و فرصت، تهدید را فرصت خطرناک می‌نامند و اصلاً از تهدید تعریف نمی‌کنند. یعنی تهدید یک فرصت خطرناک است که اگر با آن به موقع مقابله نکنیم تبدیل به فرصت می‌شود و اگر آن را‌‌ رها کنیم به تهدید تبدیل می‌شود. اگر از این منظر می‌توانیم بگوییم که جنگ اقتصادی و تحریم یک فرصت خطرناک است. اگر با آ ن برخورد شود و مدیریت شود کاملا فرصت است. چنانچه از آن بترسیم و فرار کنیم تهدید است.  
 
 «استفاده ازمنابع انسانی مبتکر و خلاق»  
 
جلالی اظهار داشت: مدت‌ها در آسیب‌شناسی اقتصادی و محیط ملی می‌گوییم اقتصاد وابسته به نفت، دشمن است، دشمن دانا نفت ما را بسته یعنی در فضایی ما را مجبور کرده است که از نفت دل بکنیم به عنوان واقعیت فرض کنیم که یک فرصت برایمان تولید کرده است که درآمد نفتی نداشته باشیم و به سمت سایر درآمد‌ها برویم اینکه به ما کالا ندهند و تحریم کنند فرصت است. نباید به مساله نگاه غلط کنیم اگر نگاه چنین باشد پاسخ هم غلط است. در تمام بررسی‌ها و تجزیه تحلیل‌ها ما دو مولفه قدرت داریم یک قوت منابع انسانی که انسان‌های مبتکر و خلاق و دارای ظرفیت دانش بنیانی جزو ظرفیت‌های قوت ما است. ضعف ما این است که از این افراد حمایت نمی‌کنیم و درست دنبال نمی‌کنیم تا به نتیجه برسیم یکی دیگر از قوت‌های ما قدرت تولید مهندسی معکوس در فناوری‌ها و تولید صنعتی است.  
 
 «استفاده از تولید مهندسی معکوس»  
 
وی گفت: در بعضی حوزه هاخارجی‌ها می‌گویند به شما کالا نمی‌فروشیم چون یکی بیشتر از نمی‌خرید و بعد خودتان از روی آن درست می‌کنید. اکثر چیزهایی که در حوزهٔ نظامی ساخته شد نمونه‌هایی از دشمن گرفته‌ایم و در سیستم صنعتی کشور مهندسی معکوس کرده‌ایم و خودمان درست کرده‌ایم. مانند موشک‌های مختلف برای کشور که همچنین مزیت‌هایی دارد تحریم فرصت و هدیه است. تمام شرکت‌های دانش بنیان داخلی و صنایع داخلی باید از این فرصت استفاده کنند. البته دولت باید بر روی این موارد برنامه ریزی کند و اگر برنامه ریزی نکند فرصت‌های خطرناک به تهدید تبدیل می‌شود که موجب آسیب پذیری می‌شود.  
 
 «فعال سازی ساختار پدافند اقتصادی است»  
 
وی در ادامه گفت: در راهکارهای پیش رو یک راهکار ساختاری است، حدود سه سال پیش به مسولین امنیتی و اقتصادی عرض. کردیم که دشمن در وزارت خزانه داریش در حال درست کردن ساختار قرارگاه جنگ اقتصادی و ایجاد ابزار جنگ اقتصادی است، دشمن قرارگاهی به نام جنگ اقتصادی دارد و تمام فعالیت‌های کشور ما مانیتور می‌شود، سفرهای اقتصادی و سیاسی مسئولین جمهوری اسلامی به هر کشوری کنترل می‌شو، بهایی‌ها و منافقین را در دنیا جمع آوری کردند و شبکه سازی کردند برای مانیتورینگ فعالیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی، پس ما هم به مرکزی نیاز داریم که فعالیت‌های دشمن را مانیتور کند. این‌‌ همان راه حل ساختاری است.  
 
 «جنگ تمام عیار اقتصادی»  
 
وی با اشاره به اینکه؛ برابر اصل ۱۱۰ قانون اساسی مسئول اعلام جنگ و صلح رهبری است، گفت: رهبرمعظم در مقدمه ابلغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فرمودند که ما درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی شدیم یعنی رسما وارد جنگ شدیم اگر پذیرفتیم که وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم باید سراغ دفاع برویم، باید ببینیم دفاع به چه نیاز دارد؟ اول یک ساختار و قرارگاه می‌خواهد (کارگروه، کمیسیون، کمیته) یعنی ساختاری که کسانی که ابعاد مسئله را دنبال می‌کنند دورهم بنشینند و کار دشمن را رصد و تجزیه تحلیل کنند، در مرحله دوم کار عملیاتی و هماهنگ سازی همهٔ دستگاههای اقتصادی در همه ابعاد اقتصادی است، چه کسی در شرایط جنگ اقتصادی اجازه می‌دهد ارز مملکت خارج شود و پورشه وارد شود؟، چه کسی در شرایط جنگ اقتصادی اجازه می‌دهد ۱۸ میلیارد دلار پول در سال ٩٠ و ٩١ از کشور در قبال جهانگردی و گردشگری خارج شود؟ ابعاد و اجزای اقتصادی باید کنار هم و هم سو و هماهنگ با هم تصمیم بگیرند.  
 
 «نبود قوانین و مقررات در برابر جنگ اقتصادی»  
 
جلالی گفت: دومین نکته قوانین و مقررات است، یکی از مسئولین طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که؛ ما بررسی کردیم و خوشبختانه هیچ مشکل قانونی و مقرراتی برای اقتصاد مقاومتی نداریم، هر جنگ قانون خودش را می‌خواهد، اگر قانون نداشته باشیم، رئیس بانک ملی به کانادا می‌رود بابک زنجانی به وجود می‌آید و... این‌ها همش به خاطر بی‌قانونی است. جنگ قانون خودش را می‌خواهد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما کمبود قوانین جنگ اقتصادی است. اگر پذیرفتیم جنگ است و مسئول تشخیص و اعلام جنگ هم گفته است که جنگ است پس به قانون خاص شرایط جنگ اقتصادی نیاز داریم.  
 
 «تحریم داخلی یا خود تحریمی»  
 
وی گفت: یکی از چیزهایی که اقتصادی‌ها اسم آن را تحریم داخلی می‌گذارند مقررات دست و پا گیر داخلی است که این‌ها خود تحریمی است و باید برطرف شود. قوانینی که تولید و تامین داخلی را ضعیف می‌کنند و به دشمن کمک می‌کند باید حذف شود.  
 
 «تحریم آگاهانهٔ کالاهای غیر ضروری»  
 
رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: نکتهٔ بعدی این است که دولت باید برنامه‌اش را براساس وجود جنگ اقتصادی بگذارد. و در بودجه پیشنهادی آن را لحاظ کند وبعد دیگر تحریم آگاهانهٔ کالاهای غیر ضروری در کشور خودمان است، گفته می‌شود سالانه ما چندمین کشور دنیا در زمینهٔ واردات لوازم آرایش زنانه هستیم. آیا این واقعا جزء الزامات زمان جنگ است؟ اصلاً اینگونه نیست و باید کاملاً تحریم هوشمندانه شود، باید یک نظام آگاهانه و هوشمندانه تحریم داخلی به نفع تولید داخلی طراحی و اجرا کنیم.  
 
 «حل تحریم با تولید داخلی»  
 
جلالی گفت: موضوع بعدی حل تحریم با تولید است، در کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان شد به دولت تکلیف شود که:  
۱. لیست اقلام تحریم تهیه شود
۲. اقلام مذکور براساس اهمیت، درجه بندی شود
۳. اقلام لیست فوق، براساس قدرت تولید داخلی مرتب شده، سپس تمام دستگاه‌های اجرایی را مکلف کنید که چه مقداراز این تحریم در سال ۹۴ باید در داخل تولید شود. پیشنهاد من ۲۰% است راه حلی برای تحریم جز التماس و گدایی یا تولید وجود ندارد. خوشبختانه ما تمام ظرفیت‌های تولید را در داخل کشور داریم.  
 
 «سیاست ضد تولید داخلی دشمن»  
 
وی اشاره کرد: جریان ضد تولید داخلی در داخل کشور توسط دشمن و برخی عناصر داخلی در حال شکل گیری است که سیستم‌های امنیتی باید آن را شناسایی و مهار نمایند. چرا باید تولید داخلی بنزین خود را تعطیل و تولید آن را به خارج از کشور وابسته کنیم؟! برای انجام این کار به برنامه نیاز است. به عنوان مثال در زمانی به وزارت نفت ابلاغ شد ابزار ایمنی چاه خریداری شده و نصب شود. پس از خرید تعدادی از آن‌ها ما را تحریم کردند، متخصصان کشور یک نمونه از آن را در بخش دفاع و با هماهنگی وزارت نفت بعد از یازده ماه ساختند که بعد از اصلاحات تولید کنندهٔ‌‌ همان محصول شدیم و توانستیم به بقیه کشور‌ها صادر نماییم.  
 
 «لزوم برخورد با مفاسد اقتصادی»  
 
رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: محور بعدی برخورد قاطع و جدی با مفاسد اقتصادی است، همچنان که در بخش قوانین گفته شد، برای اقتصاد به قانون زمان جنگ نیازمندیم. مفسد اقتصادی باید قاطعانه به اشد مجازات محکوم شود. اگر یک نظام برخورد قاطع در زمان جنگ اقتصاد با مفاسد اقتصادی نداشته باشیم باید بپذیریم که مفسیدن اقتصادی خون مردم را در شیشه کنند.  
 
 «نقش سیستم بانکی در جنگ اقتصادی»  
 
جلالی گفت: نکتهٔ بعدی اینکه در اقتصاد مقاومتی باید نقش بانک تعریف شود. در حال حاضر بانک کل اقتصاد را در دست دارد، صنعت گران جوان بدلیل نتوانستن پرداخت بدهی در زندان هستند، نقش بانک در اقتصاد باید کاملاً مشخص باشد به نوعی می‌توان گفت، بانک عامل تهدید برای تولید، تورم تبدیل شده است. دادن وام‌های کلان به واسطه گران و دلالان، بانک را به دشمن تولید کننده تبدیل نموده است. باید در قانون حد و حصر وظایف بانک در شرایط جنگ اقتصادی تببین و تعریف شود.  
 
 «صیانت از مردم»  
 
وی ادامه داد: محور اصلی دیگر جنگ اقتصادی خود مردم هستند برنامهٔ دولت برای صیانت از مردم در برابر جنگ اقتصادی چیست؟ اگر دشمن هدفش ایجاد نارضایتی برای مردم است، در پدافند اقتصادی باید اثر تهدید اقتصادی دشمن را بر سفرهٔ مردم حذف نماید، یعنی باید لایهٔ حفاظتی، حمایتی، سیاستی، پدافندی و صیانتی برای در برابر تهدید دشمن ایجاد شود تا تهدید دشمن بر مردم اثر نکند،.، باید سبد الگوی مصرف بهینه برای مردم تعریف شود، مایحتاجی که مردم به صورت معمول مصرف می‌کنند، در این سبد قرار گیرد و سپس در بعد سیاستی از مرحله اول تولید تا عرضه و توزیع و رسیدن به دست مردم حمایت، مراقبت و کنترل شود تا این سبد آسیب نبیند.  
 
 «نقش مردم در پدافند اقتصادی»  
 
رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: یکی از موضوعات اساسی دیگر تعیین نقش مردم در پدافند اقتصادی است؛ در اقتصاد مقاومتی اگر برای مردم نقش تعیین نکنیم به مقابله با شما می‌پردازند اگر الگو و فرهنگ مصرف داده نشود مقابله می‌شود. ولی چنانچه الگو داده شود و فرهنگ مصرف و نقش قائل شویم مانند زمان جنگ از سهم حداقلی کوپنی خود به جبهه کمک می‌کنند. بنابراین تعیین نقش مشارکت جویانه برای مردم در پدافند اقتصادی بسیار اهمیت دارد.  
 
 «ذخایر اطمینان بخش راهبردی»  
 
سردار جلالی گفت: نکته بعدی ذخایر اطمینان بخش راهبردی برای اداره کشور اعم از آب و سوخت و غذا و... باید حداقل حدود ۱ سال نسبت به نوع کالا ذخیره داشته باشیم تا هر نوع تحول بازار و قیمت و کمبود را بتوانیم با این ذخایر کنترل و مدیریت کنیم. الحمدلله توجه دولت به این موضوع توجه خوبی بوده و این موضوع را تا حدودی مدیریت نموده است.  
 
 «تبدیل تهدید به فرصت»  
 
وی گفت: موضوع بعدی این است که وقتی در فروش نفت خام مشکل داریم باید پالایشگاه در کنار ساحل دریا ایجاد کنیم و نفت تولیدی خود را به محصول پتروشیمی یا بنزین تبدیل کنیم و آن را در بازار دنیا به فروش برسانیم. نفت خام به جایی نفروشیم. یکی از راه حل‌های تبدیل این تهدید به فرصت همین موضوع می‌باشد.  
 
 «مدل و نظریه علمی-عملی اقتصاد مقاومتی»  
 
جلالی یادآور شد: نکته بعدی این است که رویکرد اقتصادی مقاومتی را از توصیه تبدیل به نظریه علمی، عملی و اقتصادی کنیم تا به یک مدل اقتصادی بومی، پایدار و مقاوم در برابر تهدید و الگوی اقتصادی بهینه برای کشور تبدیل شود و در دانشگاه‌ها تدریس شود. در حال حاضر در دانشگاه‌های اقتصاد مقاومتی در حد توصیه، نظریه سفارش‌های مقام معظم رهبری و یا نهایتاً سیاستهای کلی تلقی می‌شود.  
 
 «فرهنگ اقتصاد مقاومتی»  
 
رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: نکته آخر مبحث فرهنگ اقتصادی است، اگر ما پذیرفتیم جنگ اقتصادی است، ابتدا روحیه معنوی دفاع مقدس اقتصادی می‌خواهیم، به جای حرص زدن برای مصرف بیشتر و رفتن به سمت زندگی اشرافی‌گری، به سمت ارزش‌های دینی قناعت، همدوستی، کمک به همنوع برویم، وقتی این فضا نباشد، افتخار به اشرافی‌گری تبدیل به اصل می‌گردد. گاندی بخاطر اینکه وابستگی اقتصادی را از انگلیس بگیرد یک لباس دست بافت هندی به تن کرد و تبدیل شد به نماد مقاومت اقتصادی؛ نباید استفاده از برندهای خارجی برای ما افتخار باشد و باید افتخار در استفاده از الگوی تولید شده ایرانی باشد. در صورت تولید جنس ایرانی برای فرزندان خودمان شغل و درآمد ایجاد می‌شود. این‌‌ همان جنبه فرهنگی است و دستگاه‌های فرهنگی باید روی آن کار کنند.  
 
 «تعریف الگوی مصرف بر اساس نیاز»  
 
وی گفت: یکی دیگر تعریف الگوی مصرف بر اساس نیاز است نه مصرف گرایی، نیاز می‌تواند در حد حیات، نبات و یا رفاه نسبی باشد، نه در حد اشرافی‌گری. علمای اقتصادی باید یک نیاز متعارف زمان جنگ را تعریف کنند و‌‌ همان نیاز را بعنوان الگوی مصرف ملی معرفی نمایند و سپس آن الگوی مصرف را توزیع، تولید و ترویج بدهند، که متاسفانه این موضوع هم در بعد فرهنگی ضعیف است، لذا افتخار به اشرافی‌گری و مصرف کالا و برند خارجی متاسفانه یک اقدام ضد فرهنگی اقتصاد مقاومتی است که واقعاً باید در شرایط جنگی، جرم تلقی شود. این کار یک کار فرهنگی است.  
 
 «اجرای رهنمود‌های مقام معظم رهبری»  
 
جلالی در خاتمه گفت: این نکات فقط سرفصل‌های نیاز بود و یک نیاز واجب عینی می‌باشد و کاملا حس می‌شود. ان شاا... این محور‌ها که به عنوان نیاز ذکر شد، بتواند محورهای تحقیق و توسعه و تولید مقاله و تلاش علمی و نظریه‌پردازی قرار گیرد، تا رهنمود‌های مقام معظم رهبری در این حوزه مظلوم واقع نشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار