روستای درزیکلای نصیرایی از توابع شهرستان بابل یکی از روستاهایی است که سنت زنبیل بافی چند سالی است که در آن انجام می شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری ؛ آقای عبدالله قنبرزاده یکی از بافندگان زنبیل در گفتگوبا خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری می گوید : بیش از 50 سالی است که زنبیل بافی را انجام می دهد

وی از طرز بافتن زنبیل برای ما می گوید : ماده اولیه این کار گیاهی است به نام گاله كه به صورت ساقه هاي توپُر وگرد به ضخامت يك سانتيمتر و به طول دو متر در کنار مرداب‌ها که به خودي خود رشد کرده و نياز به مراقبت ويژه‌اي ندارد و نيز کنار ساحل رشد مي كند.

در رطوبت مازندران تا سالهاي زيادي كيفيت خود را حفظ مي كند، برای تهیه زنبیل، سبد و نیز کوب از گیاهان استفاده می شود.

این بافنده استاد کارافزود: الياف مناسب براي بافت، به سه دسته تقسيم مي شوند: الياف ريز جهت تهيه ريسه و اتصال نوارها به يکديگر- الياف متوسط جهت بافت نوار اوليه و تهيه انواع توليدات-الياف درشت براي تهيه بافته‌هاي داري که از ارزش و ظرافت کمتري در بافت برخوردار است.

وی تصریح کرد: اوايل فصل تابستان زمان چيدن اين گياه و خشک کردن آن مي‌باشد. بهترين محل براي نگهداري گياه خشک شده، در پشت‌بام خانه‌هاي روستايي است. زيرا گرماي موجود در آن فضا از تغيير رنگ و پوسيدگي الياف بر اثر رطوبت موجود در هوا جلوگيري مي‌کند.

آقای عبدالله قنبرزاده گفت : هر 9 عدد گاله را بهم بافته و بافت های بدست آمده را توسط ریسه ایی نرم تر بهم متصل می کنند تا به اندازه مورد نیاز دست یابند.

وی افزود: از هر 100 خال گاله یک زنبیل متوسط بدست می آید. زنبیل ها در 3 اندازه بزرگ، متوسط و کوچک بافته می شوند. روزانه می توان یک عدد زنبیل بافت.

زنبیل برای کاربردهای متفاوت درست می‌شد و برای حمل کالاهای خریداری شده در بازار و یا برای جابه‌جایی بار و مواد کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما هم اینک استفاده از زنبیل به دلایل مختلفی کاهش یافته است و جای خود را به انبوهی از کیسه‌های پلاستیکی داده است که برای طبیعت مضر است.

در حال حاضر قیمت هر زنبیل متوسط 7000-6000 تومان است. یکی دیگر از محصولات تولیدی گاله، کلاه حصیری است که در فصل تابستان توسط کشاورزان در مزرعه استفاده می شود و قیمت هر کلاه حصیری 5000 تومان است.

انتهای پیام /ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.