عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه دولت یازدهم تدوین برنامه‌هایی را برای اقتصاد کم‌کربن شروع کرده و در حال نهایی شدن است، گفت: باید از پتانیسل‌های بین المللی برای به رونق درآوردن مسئله کاهش انتشار کربن و اقتصادی کردن آن به نحو احسن استفاده شود.

یوسف رشیدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در رابطه با اهمیت اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور گفت: صرف نظر از بحث های بین المللی که پس از پیمان کیوتو برخی از کشور ها موظف به کاهش گازهای گلخانه ای شدند، ایران به عنوان هشتمین کشوری که بیشترین گازهای گلخانه ای را تولید می کند موظف به کاهش انتشار است. 
 
وی تصریح کرد: از سوی دیگر طبق ابلاغ سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف توسط مقام معظم رهبری قرار بود در برنامه پنجم، شاخص شدت انرژی به دو سوم و در پایان برنامه ششم میزان آن به یک سوم کاهش یابد. از این رو نیاز است دولت برنامه جدی برای کاهش آلاینده های کربنی آغاز کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با نگاهی به لزوم پایبندی ایران به کاهش آلاینده های کربنی افزود: از آنجایی که در نشست سال آینده در پاریس قوانین جدیدی برای کشورهای آلاینده وضع می شود، برای دوری از محدودیت های بین المللی که مشمول کشورهای آلاینده می شود باید برنامه های اجرایی را از هم اکنون آغاز کرد.

سخنران کنوانسیون کاهش آلاینده های کربنی با اشاره به اقدامات دولت در این زمینه ادامه داد: دولت یازدهم تدوین برنامه هایی را برای اقتصاد کم کربن شروع کرده که در حال نهایی شدن است تا با ارائه کمک هایی به صنایع و پالایشگاه های کشور، راهکارهای کاهش گازهای گلخانه ای را به آنها ارائه کند.  
رشیدی در ادامه به فرصتهای بین المللی صنعت کاهش انتشار اشاره کرد: ضروری است از پتانیسل های بین المللی برای به رونق در آوردن مسئله کاهش انتشار کربن و اقتصادی کردن آن به نحو احسن استفاده شود. 

وی افزود کنوانسیون NAMAs در حال حاضر یکی از مناسبترین ابزارها برای اجرای پروژه های کاهش کربن و ثبت بین المللی آنهاست. 

گفتنی است سمیناری در این راستا جهت آموزش و معرفی این کنوانسیون جهانی با حضور اساتید بین المللی در تاریخ 5 بهمن ماه جاری در تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار