وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مطلب عنوان شده در داووس از طرف من به عنوان تهدید نیست بلکه مجلس شورای اسلامی در مقابل تندروهای کنگره آمریکا پاسخ مناسب را خواهند داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیرامورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیرامورخارجه کرواسی که صبح امروز در محل وزارت خارجه برگزار شد، گفت: خوشحالم بعد از ده سال وزیر امور خارجه و امور اروپایی جمهوری کرواسی به ایران سفر کرده است.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران روابط دیرینه‌ای از استقلال کرواسی تاکنون داشته است و با وجود سختی‌هایی که مردم بالکان داشتند ما در کنار آن‌ها بودیم و یک کشور دوست دیگر در اتحادیه اروپا به دست آوردیم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بحث‌های خوبی در نشست دو جانبه داشتیم تا روابط دو جانبه اقتصادی‌مان را با وجود تحریم‌ها که کاهش پیدا کرده و هم با توجه به اینکه برای صنایع ما و صنایع آن‌ها ضرر است گسترش دهیم.
 
ظریف تاکید کرد: تحریم‌ها تاثیر نامطلوبی در روابط دو کشور داشته که با حل مشکلات و تحریم‌ها روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف گسترش می‌یابد.
 
وی با اشاره به این که روابط سیاسی دو کشور همواره برقرار بوده و رفت و آمدی از طرف رئیس‌مجلس شورای اسلامی به کرواسی در سال گذشته میلادی صورت گرفته است گفت: گفتگوهای سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و کرواسی صورت گرفت تا با مقابله با تروریسم و موضوعات مشابه آن پرداخته شود و افزایش همکاری بین دو کشور فراهم شود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در بحث هسته‌ای گفتگوهایی داشتیم و هم چنین در بحث افراطی‌گری و خطر گسترش افراط گری در منطقه و اروپا و تهدید آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.  
 
ظریف  در ادامه افزود: دستور کار جدی در رابطه با مبارزه با تروریسم صورت گرفت البته مقاومت مسلمانان در اروپا می‌تواند از گسترش خشونت و افراطی گری جلوگیری کند البته این معضل مختص منطقه ما نیست.
 
وی عنوان کرد: کرواسی با جوامع مختلف اسلامی و اقلیت مسلمانان در این کشور همکاری‌هایی دارد و رهبران ادیان مختلف در ترویج آن‌ برنامه‌هایی داشته‌اند البته دولت کرواسی نقش قابل توجهی در مبارزه با تروریسم خواهد داشت و همکاری ایران با کرواسی به کاهش تندروی و هم چنین توهین به ارزش‌ها کمک می‌کند. 

در ادامه این نشست خبری پوسیچ در رابطه با دیدارهای دو جانبه با همتای ایرانی خود اظهار داشت: از روز گذشته در حاشیه مجمع سازمان ملل متحد ملاقاتهایی طولانی در تهران داشته‌ایم و این ملاقلات‌ها به صورت طولانی انجام شده است که نشان می‌دهد رایزنی‌های جالب و جدی در تهران صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه و امور اروپایی کرواسی افزود: در خصوص روابط بین ایران و اتحادیه اروپا صحبت کرده‌ایم و همچنین در رابطه با مسائل هسته‌ای تبادل نظر کرده‌ایم که این موضوع مهم و حیاتی است و امیدوارم این روابط پیچیده و مذاکرات سخت را به موفقیت خوبی برسانیم.

وی تأکید کرد: تصمیم و علاقه وافی از هر دو کشور برای حل این موضوع وجود دارد و به موفقیت رساندن مذاکرات از طرف اتحادیه اروپا موضع مشخصی دارد و ایران حق استفاده از انرژی هسته‌ای را دارد اما الزامات خاصی و جود دارد و باید این الزامات شفاف شود و باید از انرژی هسته‌ای برای تحقیقات مربوطه و نه در جهت تسلیحات نظامی استفاده شود.

پوسیج بیان کرد: نیاز است تا موضع شفافی در رابطه با لغو تحریم‌ها توافقی انجام شود و در خصوص انرژی هسته‌ای این توافق حاصل شود در غیر این صورت عواقب آن را شاهد خواهیم بود و تحریم‌ها در صورتی که از میان برداشته شود کرواسی نقش خودش را در رابطه با این موضوع ایفا می‌کند.

وزیر امور خارجه و امور اروپایی کرواسی با اشاره به اینکه ما به دنبال همکاری‌های اقتصادی هستیم تا مقابله با خشونت و افراطی‌گری افزایش یابد زیرا اقتصاد رابطه مستقیم با تروریسم و خشونت دارد و با برقراری رونق اقتصادی مقابله با افراطی‌گری افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: کرواسی در منطقه‌ای واقع شده است که در ۲۵ و یا حتی ۲۰ و ۱۵ سال گذشته با بی‌ثباتی‌هایی در منطقه روبرو بوده است و درحال حاضر نیاز فراوانی برای تغییر موقعیت منطقه وجود دارد و به دنبال آن هستیم بازیگرانی را در منطقه پیدا کنیم تا ثبات را به این منطقه برگردانیم.

پوسیج افزود: کرواسی یکی از بازیگران در منطقه است که می‌تواند ثبات و امنیت را برگرداند و این همکاری می‌تواند منجر به برقراری و یافتن عوامل ثبات در منطقه شود.
وزیر امور خارجه و امور اروپایی کرواسی با اشاره به اینکه ایران در غرب خاورمیانه و کرواسی در شرق خاورمیانه قرار دارد، گفت: ایران و کرواسی تؤامان می‌توانند توافقاتی در این زمینه انجام دهند.

وی اظهار داشت: کرواسی به عنوان یک عضو جدید اتحادیه اروپا علاقمند است که راه حلی برای توافق بین اتحادیه اروپا و کشورهای غربی بیابد.

پوسیج افزود: ما معتقدیم این توافق به نفع همه است تا همکاری‌هایی در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی ایجاد شود.

وزیر امور خارجه وامور اروپایی کرواسی در رابطه با روابط اقتصادی با ایران بیان کرد: کرواسی تا حدودی سرمایه گذاری‌هایی در ایران انجام داده و با توجه به اینکه شرکتهای کرواسی علاقه و تمایلشان را نسبت به سرمایه گذاری در ایران ابراز کرده‌اند و در زمینه‌های گردشگری و توریسم وهمچنین دارو، IT، تولید فلزات، تولید موتور کالا روابطی داشته‌ایم.

پوسیج با تأکید بر اینکه همواره علاقمند به ارتقای روابط با ایران بوده‌ایم، گفت: علاقه گسترش روابط بین دو کشور وجود دارد و این علاقه باعث می‌شود انگیزه فراوانی داشته باشیم تا راه حل را پیدا کنیم و این پیش نیاز تمامی احتمالات است.

در ادامه اظهارات وزیر خارجه کرواسی، ظریف در رابطه با حضور خود در عربستان اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران برای درگذشت پادشاه عربستان به عنوان تسلیت پیامهایی فرستاده است و ما به عنوان کشور همسایه در این مراسم حضور پیدا کردیم.

وی در ادامه افزود: دولت عربستان با نگاه مبتنی بر واقع بینی و دوستانه می‌تواند زمینه‌های همکاری بیشتر را فراهم کند البته همکاری‌های دو جانبه بدون مشکل برقرار است زیرا مردم کشورمان به طور مداوم به حرمین شرفین سفر می‌کنند و همچنین تعداد قابل توجهی از عربستان برای توریسم و زیارت به ایران سفر می‌کنند.

وزیر امور خارجه با تأکید براینکه باید در مورد تحولات منطقه‌ای به یک راه حل مشترک برسیم، گفت: امیدواریم با همکاری پادشاهی عربستان آرامش مردم منطقه را برقرار کنیم البته امنیت منطقه و هر کشور باید توسط مردم‌‌ همان منطقه تأمین شود و بدون دخالت خارجیان باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی پیرامون اظهاراتش در خصوص مذاکرات هسته‌ای در سوییس تأکید کرد: با توجه به اینکه در قانون اساسی ما حق وتو وجود ندارد و این نهاد(قوه مقننه) به صورت مستقل عمل می‌کند طبیعی است در مقابل اقدامات کنگره آمریکا واکنش نشان دهد و این مطلب عنوان شده در داووس از طرف من به عنوان تهدید نیست بلکه مجلس شورای اسلامی در مقابل تندروهای کنگره آمریکا پاسخ مناسب را خواهند داد.

ظریف با بیان اینکه مذاکرات به نتیجه خواهد رسید اگر آن‌ها(غرب) تمایل داشته باشند، افزود: تحریم‌ها جز خسارت برای آن‌ها و ایجاد نفرت در بین مردم و نادیده گرفتن حق آن‌ها انیست زیرا خدشه‌ای به برنامهٔ هسته‌ای ایران وارد نکرده و باید آن‌ها تصمیم بگیرند که می‌‌خواهند با مذاکرات به نتیجه برسند و یا با فشار اقدامات نامناسبی را انجام دهند.

وی افزود: فشار تاثیری در تصمیم مردم نداشته و مردم نشان دادند پای حرفشان می‌ایستند و بهترین راه برای رسیدن به راه حل توجه به حقوق این مردم است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: گروه‌ها و نیروهایی در برخی کشورهای غربی و خارج از غرب وجود دارند که مانع از تفاهم می‌شوند زیرا معتقدند منافعشان در تنش با این توافق است.

ظریف ادامه داد: کرواسی همکاری‌هایی در اتحادیه اروپا در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ایران انجام داده اما الزاماتی و جود دارد که در طول مذاکرات از سوی کشورهای ۱+۵ در نظر گرفته شده و ما معتقدیم این الزامات تغییر نخواهد کرد زیرا توافقات در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به موضوعاتی که در مذاکرات در نظر گرفته شده باید لغو تحریم‌ها شروع شود و در بازه زمانی مشخص اتفاق بیافتد.

 ظریف با اشاره به حضور خود در کنفرانس مونیخ اظهار داشت: در حاشیه کنفرانس مونیخ گفتگو‌هایی با شرکت کنندگان انجام خواهیم داد البته در حاشیه کنفرانس مونیخ قرار است در سطح وزرا مذاکراتی داشته باشیم اما تعدادی از وزرا حضورشان قطعی است و اگر بخواهیم در مورد موضوع مشخصی گفتگو داشته باشیم باید تمامی وزرا درآنجا حضور به عمل آورند.

وزیر امور خارجه در ادامه افزود: امکان برگزاری این جلسه با تمامی وزاری کشورهای گروه ۱+۵ قطعی نیست. به هر حال کنفرانس مونیخ یک فرصت برای ادامه مذاکرات است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: در دو الی سه روز گذشته همکاران بنده گفتگو‌هایی با هیات آمریکایی انجام داده‌اند و در پایان این هفته با سه کشو اروپایی مذاکره خواهند داشت البته با دو کشور چین و روسیه مذاکرات مستمری داشته‌ایم و در اجلاس داووس بنده مذاکرات را داشته‌ایم.

ظریف تأکید کرد: رسیدن به یک راه حل برای توافق قابل دسترس است اما باید اراده وجود داشته باشد.

وزیر امور خارجه در رابطه با عربستان تصریح کرد: متأسفانه دیروز با توجه به فشردگی برنامه‌ها که بعید می‌دانم هیچ هیاتی مذاکره سیاسی با دولت جدید عربستان داشته و با توجه به اینکه حضور بنده در عربستان حدود ۴ ساعت بود و صرفاً برای شرکت در مراسم بود.

وی افزود: ما همواره اعلام آمادگی کرده‌ایم تا با همه دوستان در منطقه و تمامی همسایگانمان برای توسعه ثبات و امنیت منطقه گفتگو‌هایی داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان گفت: از وزیر امور خارجه عربستان برای بازدید از ایران یک دعوت بازی داشته‌ایم و همچنین آن‌ها از بنده برای بازدید از عربستان یک دعوت بازی را گذاشته‌اند.

انتهای پیام/
برچسب ها: ظریف ، کرواسی ، ایران ، روابط ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار