در طول ماه‌های اخیر روس‌ها حضور خلاقانه و مبتکرانه‌ای در جریان مذاکرات نداشته‌اند و فقط از طرف آن‌ها اعلام شده که مذاکرات90 درصد و یا این که مذاکرات نتیجه مثبتی داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ نقش کلیدی دو کشور چین و روسیه در مذاکرات با توجه به نزدیکی و ارتباطات فراوان اقتصادی با ایران و منطقاً باید حاکی از آن باشد که در موضوع هسته‌ای به اهداف ایران نزدیک‌تر باشند و در جریان مذاکرات مواضع ایران را تحکیم کنند.

توانایی واقعی روسیه برای ایجاد مانع در مسیر توافق هسته ای ایران زیاد است، هرگونه تلاش روسیه برای رسیدن به توافق میان ایران و غرب، می‌تواند اثرات مثبتی به وجود آورد.

روسیه می تواند از توافق هسته‌ای با ایران منافع مهمی کسب کند، اگرچه این موضوع حقیقت دارد که رسیدن به توافق نهایی و برداشته شدن کامل تحریم‌های غرب علیه ایران می‌تواند سبب افزایش رقابت روسیه و ایران بر سر صادرات نفت شود، این امر می‌تواند در عین حال به شرکت های روسی اجازه دهد در بخش نفت ایران سرمایه گذاری کنند. از سوی دیگر، یک ایران ثروتمندتر می‌تواند رآکتورهای هسته‌ای، تسلیحات و کالاهای بیشتری از روسیه خریداری کند.

عدم حضور خلاقانه و مبتکرانه‌ مسکو در جریان مذاکرات/

روابط ایران و روسیه را می‌توان یکی از پر فراز و نشیب‌ترین روابط سیاسی دانست نقش و اهمیت سیاست روسیه در پرونده هسته‌ای ایران از ویژگی برجسته‌تری برخوردار بوده است. در این میان، برخی با نگاهی تردیدآمیز به نقش آفرینی روسیه در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب نگاه کرده و برخی دیگر معتقد به نقش می‌انجی این کشور درموضوع هسته‌ای کشورمان هستند. روسیه سه اهرم در مذاکرات هسته‌ای با ایران در اختیار دارد. 1.رای وتوی شورای امنیت سازمان ملل، 2.نقش آفرینی در روند مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+ ۵ و 3. روابط ایران – روسیه 3 اهرم روسیه است.

روسیه با استفاده 3 اهرمی که در اختیار دارد می‌تواند نقش مبتکرانه و خلاقانه‌ای در جریان مذاکرات داشته باشد. با وجود مراحل پایانی مذاکرات باید دید روسیه چه نقشی در قبال این موضوع ایفا می‌کند. البته وزیر امور خارجه کشورمان از مقامات روسیه خواسته که مسکو نقش فعال‌تری ایفا کند.

چندی پیش محمدجواد ظریف گفت: ایفای نقش فعالتر این کشور را عامل مهمی در تسریع حل و فصل نهایی موضوع و دستیابی به راه حل جامع ارزیابی کرد. در باب مذاکرات ۱+۵ از دوستان روسی نقش موثری را توقع داریم.

عدم حضور خلاقانه و مبتکرانه‌ مسکو در جریان مذاکرات/
 
معاون وزیر خارجه روسیه نیز در این دیدار بر نقش مسئولانه مسکو در مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+5 تاکید کرد و اظهار داشت: روابط دوستانه و نزدیک مسکو - تهران ایجاب می‌کند از ظرفیت‌های خود استفاده کرده و به حل و فصل سریع‌تر موضوع هسته‌ای ایران کمک کنیم.

سفیر روسیه در تهران اظهار داشت : روسیه در تلاش است نقش سازنده ای در روند مذاکرات داشته باشد که این امر نیز می تواند در سرعت بخشی به روند مذاکرات موثر باشد. سفیر روسیه ابراز امیدواری کرد تمامی مشکلات و موانع موجود پیش روی مذاکرات از طریق سیاسی و با یک راه حل سازنده و دیپلماتیک حل شود.

عدم حضور خلاقانه و مبتکرانه‌ مسکو در جریان مذاکرات/

از این رو گفتگویی با یکی از کارشناسان در این رابطه انجام داده‌ایم.
 

"مهدی فتحی" در رابطه با نقش روسیه در فرآیند مذاکرات اظهار داشت: روسیه به عنوان یکی از کشورهای عضو 1+5 نقش تاثیرگذاری در فرآیند مذاکرات دارد، همان طوری که روسیه همراه با غربی‌ها در تصویب قطع‌نامه علیه ایران مشارکت داشته در رسیدن به توافق هم می‌تواند نقش موثری را ایفا می‌کند.
 
وی در ادامه افزود: اظهاراتی از تعدادی از مقامات روسیه شنیده‌ایم، مانند رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و معاون وزیر امور خارجه روسیه که حقوق ملت ایران باید به رسمیت شناخته شود.
 

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: درصورتیکه روس‌ها عزم جدی در مذاکراتی که در جریان است، داشته باشند، می‌توانند با ارائه طرح و ایده مناسب حقوق ملت ایران را تامین کنند.

عدم حضور خلاقانه و مبتکرانه‌ مسکو در جریان مذاکرات/
 
فتحی تاکید کرد: در طول ماه‌های اخیر ندیده‌ام روس‌ها حضور خلاقانه و مبتکرانه‌ای در جریان مذاکرات داشته باشند و فقط از طرف آن‌ها اعلام شده که مذاکرات90 درصد و یا این که مذاکرات نتیجه مثبتی داشته است و پیش بینی‌ها و آمار این چنینی از طرف آنها اعلام شده است.
 
وی افزود: در غیر این صورت روس‌ها می‌توانند طرح تازه‌ای را ارائه دهند که براساس NPT و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.
 
این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: روسیه می‌تواند به نوعی نقش ایفا کند تا مذاکرات از بن‌بست کنونی خارج شود و تا حدودی در آن تحول ایجاد شود و اگر روس‌ها یک چنین طرحی ارائه دهند، علاوه بر اینکه در همسایگی کشورشان قرار دارد یک نوع کمک به حساب می‌آید و همچنین ارتقای مناسباتی ایران را با روسیه فراهم می‌کند.  

عدم حضور خلاقانه و مبتکرانه‌ مسکو در جریان مذاکرات/
 
فتحی در ادامه افزود: انجام این عمل از طرف مسکو، روابطش را با غرب کمتر می‌کند؛ منتهی باید ببینیم که روس‌ها چنین اراده و انگیزه‌ای دارند و یا واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.
 
این کارشناس سیاست خارجی در پایان گفت: مسئله ایران با غرب به نوعی در 13 سال گذشته وجود داشته و آن‌ها اعلام کردند حل و فصل خواهد شد و در عرصه دیپلماسی و گفتگوها چنین چیزی را بیان کرده‌اند اما در عرصه عمل اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار