آثارتازه‌ای از تتو یا خالکوبی با هدف‌های درمانی به روش طب سوزنی برای درمان بیماری‌هایی چون رماتیسم و ورم مفاصل دربدن مرد یخی کشف شد.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،بررسی‌های جدید محققان برجسد مرد یخی یا مومیایی 5300 ساله مشهور به"اوتسی " منجر به کشف آثار تازه‌ای از تتو یا خالکوبی باهدف‌های درمانی درنواحی مفصلی بدن او شده است .
کشف آثار تتو بربدن اوتسی، محققان را شگفت زده کرده است زیرا تا پیش از این تصور می‌شد که کاربرد روش‌های درمانی در طب سوزنی صرفا در کشورهای شرق دور رواج داشته ودراروپای عصر برنز ناشناخته بوده است.


"اوتسی " یا مردیخی مومیایی 5300 ساله که در سال 1991 توسط یک کوهنورد درکوه‌های آلپ کشف شده ، قبلا نیز توسط دوربین‌های دیجیتالی مجهز به فیلترهای مخصوص برای عکسبرداری با روش‌های ماورای بنفش و طول موج مادون قرمزمورد بررسی و مطالعه قرار گرفته بود.

این تصویرهابا استفاده از نرم افزارهای ویژه که برای شناسایی تفاوت رنگ‌ها در طیف غیرقابل مشاهده توسط چشم انسان، طراحی شده اند، مورد بررسی وپردازش قرار گرفت.

نتیجه این تحقیقات حاکی از کشف آثار خالکوبی درپایین سمت راست قفسه صدری این مومیایی شد که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و دردراسناد مطالعات قبلی هم ثبت نشده بود.

ازآنجا که بسیاری از علایم تتو با اشکال و نقاط مورد توجه در طب سوزنی کلاسیک چینی نزدیکی و شباهت دارد، تصور می‌رود که این آثار خالکوبی طبق مطالعات قبلی نوعی درمان دارویی یا روش درمان طبیعی بوده است.

طبق همین گزارش اوتسی یا مرد یخی احتمالا یک دامدار درمنطقه آلپ بوده که در 45 سالگی درگذشته و اخرین وعده غذایی او غلات و گوشت بزکوهی بوده است. او از بیماری‌های لثه ، سنگ کیسه صفرا ، انگل و اترواسکلروزیا تصلب شرایین، رنج می‌برده است.

بدن مرد یخی که بلافاصله پس از مرگ با برف پوشیده شده توسط یخ وهوای بشدت سرد منطقه کاملا حفاظت شده و امروزه شواهد منحصر بفردی از پزشکی باستان دراختیار محققان قرار داده است.

بدن او با بیش از 50 تصویر تتو پوشیده شده که اغلب شامل خطوط ویا صلیب با برش‌های کوچک ایجاد شده در پوست که با زغال چوب مالیده و پوشانده شده است. ازآنجا که همه این آثار تتو یا خالکوبی در بخش هایی از بدن ایجاد شده که شواهدی از ساییدگی و پارگی دارند، همانند پاشنه، زانو، مچ و کمر، می توان حدس زد که خالکوبی‌های انجام شده دربدن مردیخی، تزیینی نبوده و با هدف‌های درمانی بوده است.

مشاهده آثار خالکوبی درمرد یخی سبب شوک و حیرت باستان شناسان و محققان شد زیرا تاپیش از آن هرگز شواهدی ازتتو درآثارمربوط به عصر برنز بدست نیامده بود . همچنین تصور می‌شد که استفاده از تتو درطب سوزنی برای درمان بیماری‌هایی چون رماتیسم و ورم مفاصل و مانند آن درآسیا و آن هم 2000 سال بعد رواج داشته است.

منبع خبرگزاری میراث فرهنگی


برچسب ها: تاتو ، مرد ، یخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.