هفتمین روز از سی و سومین جشنواره تئاتر فجر باحضور نماش‌هایی از جوان‌های تئاتر ایران و اساتید سپری شد که البته قضاوت با تماشاگران است که بهترین‌های هفتمین روز کدام گروه تئاتر ایران بودند.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ هفتمین روز از جشنواره تئاتر فجر با اجرای نمایش هایی از اساتید و چند نمایش از نسل جوان تئاتر ایران و یک نمایش از کشور روسیه سپری شد.

شب گذشته تئاترشهر متعلق به جوان‌های تئاتر ایران بود. در تئاترشهر دو نمایش «اولیور توئیست» و «بوقلمون» به کارگردانی «اصغر خلیلی» و «خیرالله تقیانی پور» در سالن های اصلی و چهارسو اجرا شد و در تالار حافظ نیز نمایش «رویای پاییزی» به کارگردانی «فریندخت زاهدی» اجرا رفت.

اما در تماشاخانه ایرانشهر نیز دو نمایش اجرا شد که حاشیه یکی از آن ها اخبار روز گذشته را در برداشت که آن نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی «آتیلا پسیانی» است. این نمایش در سالن استاد سمندریان اجرا و در سالن استاد ناظرزاده نمایش «خانم ها آقایان ما با سرعت بسار زیاد در حال حرکت هستیم» به کارگردانی «ابوالقاسم یزدانی» از شهر بجنورد اجرا شد.

در چند قدم آن سوتر نیز در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران نمایش «ترانه های تلخ تارا» از کارگردان تبریزی ایران «علی فتوحی» اجرا و یک نمایش خارجی دیگر نیز در روز گذشته در جشنواره تئاتر فجر اجرا شد و آن هم نمایش «فراموشی» اثر  اسکندر اسکایف از کشور روسیه است.

هم چنان ناامید از اساتید

در شب های گذشته مو سفید کرده های تئاتر با اجرای معمولی و روبه ضعیف خود مخاطبان را از چشم انداز تئاتر در سال 94 ناامید کرده اند، که معتقدم بزرگ‌ترین مشکل به نمایشنامه‌های این نمایش‌های محترم بازمی گردد. آثاری چون «تقدیربازان» به نویسندگی هاله مشتاقی نیا و کارگردانی سیما تیرانداز و «فقط به خاطر من» به نویسندگی و کارگردانی چیستا یثربی بیشترین ضربه را از نمایشنامه ضعیف و معمولی و دهه هفتادی خود خورده اند. اما شب گذشته مشکل اصلی به نمایشنامه بازنمی گشت و شاید اینجا است که باید اشاره کرد توقعات ما از کاگردانانی که روزی و روزگاری در حوزه خود برجسته و نام آور بودند زیاد است.

نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی آتیلا پسیانی در ادامه آثار ضعیف کارگردانان برجسته تئاتر ایران در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر است و بهتر است که بیش از این حرفی زده نشود.

اما نمایش «رویای پاییز» به کارگردانی فریندخت زاهدی نیز شب گذشته اجرا شد که به دلیل پشت هم اجرا شدن نمایش ها موفق به دیدن آن نشدم و امیدوارم نمایش با ارزشی را از این استاد تئاتر ایران از دست داده باشم.

پرچم تئاتر ایران در دست جوان ها

دو نمایش اجرا شده در تئاترشهر متعلق به جوان های تئاتر ایران بود که هرکدام از این کارگردان ها در شیوه اجرا زمین تا آسمان باهم تفاوت دارند اما هردو اثر از نمایش های قابل توجه در جشنواره امسال تئاتر فجر هستند.

«الیورتوئیست» در بخش بین الملل و «بوقلمون» در مسابقه تازه های تئاتر ایران جز مدعیان هستند و باید دید که شرایط در روز اختتامیه به چه شکل پیش می رود.

خسرو شهراز در نقش فاگین بسیار خوب درخشید و باید از همین الان او را در زمره مدعیان کاندیدای بخش بازیگری جشنواره تئاتر فجر بدانیم. البته که این ها بیشتر حدس و گمان است.

اما در نمایش «الیورتوئیست» امیدوارترین شخصیت نمایش دختری بود که خانه ای را که خود ساخته بود به الیور داد اما متاسفانه در بین شلوغی ها بازی وی دیده نشد،  ثمر کمالیان در نقش "میلک" شخصیتی بود که امید را به شاکله نمایش 105 دقیقه ای اصغر خلیلی نزریق کرد، این نمایش که پیش از این در تالار حافظ اجرا رفته بود  با عوض شدن تعدادی از بازیگرانش به سالن اصلی تئاترشهر آمد.

در نمایش «بوقلمون» رفتار مناسبی از طرف گروه اجرایی با اهالی رسانه نشد و این رفتار نیز گاهی اوقات با مهمانانی که لطف کرده، منت سر گروه گذاشته و به دیدن نمایش آمده بودند نیز شد.

باید گفت شما تازه اول راه هستید و هنوز خیلی راه دارید پس به عوامل پشت صحنه نمایش «بوقلمون» پیشنهاد می کنم که کمی بااحتیاط قدم بردارند تا خدایی ناکرده پایشان به سنگی گیر نکرده و زمین نخورند. رفتار گروه اجرایی با تماشاگران خوب نبود و حتی اگر خواهش هم می کردند طلب کارانه خواهش می کردند.

اما نمایش «بوقلمون» با حفظ فضای ایرانی خود لحظاتی مفرح با بازی های یک دست ارائه داد. کمدی تراژدی که تا آخرین لحظات لبخند را به روی لب‌های تماشاگران نگه داشت و در آخرین لحظه تماشاگران را تلخ کام بدرقه کرد. اگر بخت با نمایش یار باشد کار می تواند از رقیبان مهم روز اختتامیه خصوصا در حوزه بازیگری و موسیقی باشد.
 
گزارش از مهدی خان محمدی

انتهای پیام/ رض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.