مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی الزامات و چالش های تولید خودروهای الکتریکی در ایران را مورد بررسی قرار داد.

تولید خودروهای الکتریکی در ایران (الزامات و چالش‌ها)
به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی الزامات و چالش‌های تولید خودروهای الکتریکی در ایران را مورد بررسی قرار داد.

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز اعلام کرد: نتایج تحقیقات نشان داده است خودروهای الکتریکی به دلیل عدم تولید گازهای آلاینده، مطلوب‌ترین و ایدئال‌ترین خودرو در بین انواع خودروهاست. بررسی تجربیات اغلب کشورهای پیشرفته و دارای صنعت خودرو، نشان می‌دهد که این کشور‌ها، برنامه جدی و مدونی برای توسعه و تولید انبوه خودروهای الکتریکی دارند و از سال ۲۰۰۹ اغلب دولت‌های کشورهای پیشرفته گرایش قابل توجهی به خودروهای الکتریکی پیدا کرده‌اند که شاید این اقبال بی‌ارتباط با رشد سرسام آور قیمت جهانی نفت نباشد. نکته دیگری که از این برنامه‌ها می‌توان دریافت این است که سال‌های بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ برای اغلب کشور‌ها، شروع تولید انبوه خودروهای الکتریکی می‌باشد.

با توجه به این روند و به خصوص تشدید بحران آلایندگی شهرهای بزرگ از جمله تهران، به نظر می‌رسد که دولت، خودروسازان و قطعه سازان کشورمان از هم اکنون باید برنامه ریزی لازم را برای ورود و فراگیر شدن تکنولوژی خودروهای الکتریکی در دستور کار قرار دهند.

اما با وجود چالش‌هایی که در تولید و استفاده از این خودرو در کشور وجود دارد، تولید خودروهای برقی همانند سایر کشورهای پیشرفته دنیا نیازمند حمایت‌های جدی از سوی دولت می‌باشد.

به طور خلاصه الزامات تولید و استفاده از خودروی برقی در کشور عبارتند از: پرداخت کمک هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های خودروساز – پرداخت یارانه به استفاده کنندگان از این خودرو‌ها – ایجاد زیرساخت‌های مناسب در سطح شهر‌ها برای استفاده از این خودرو‌ها – کاهش تعرفه واردات قطعات خودروهای برقی – ایجاد زیرساخت توسعه و تولید موتورهای خودروهای برقی – ایجاد مشوق‌هایی برای استفاده از خودروهای برقی.

همچنین چالش‌های تولید و استفاده از خودروهای برقی در کشور عبارتند از: افزایش مصرف برق شهری در صورت استفاده انبوه از این خودرو‌ها – عمر کوتاه قطعات موتوری در مقایسه با قطعات موتوری خودروهای احتراقی موجود – مقرون به صرفه نبودن ایجاد ایستگاه‌های شارژ باتری – ظرفیت حمل بار و مسافر کم، جهت مصارف شهری و برون شهری در مقایسه با هزینه این خودرو‌ها.

انتهای پیام/
برچسب ها: مرکز ، پژوهش ، مجلس ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار