از سوی مرکز پژوهش‌ها صورت گرفت؛

پایش محیط کسب و کار ایران در بهار ۱۳۹۳

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، محیط کسب و کار ایران در بهار سال ۱۳۹۳ را مورد پایش و واکاوی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، محیط کسب و کار ایران در بهار سال ۱۳۹۳ را مورد پایش و واکاوی قرار داد.  
 
دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز با بیان این مطلب که گزارش‌های فصلی پایش محیط کسب و کار ایران از تابستان ۱۳۸۹ به طور مستمر توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با همکاری تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور تهیه و منتشر می‌شوند افزود: این گزارش‌ها، ارزیابی تشکل‌های اقتصادی ایران از مولفه‌های ملی محیط کسب و کار در ایران را ارائه می‌کند. بر اساس پاسخ ۳۱۲ تشکل اقتصادی از سراسر کشور به پرسشنامه این گزارش، برآیند (میانگین وزنی) ارزیابی ۲۱ مولفه ملی محیط کسب و کار ایران در بهار ۱۳۹۳، ۵/۹۷ از ۱۰ (۱۰ بد‌ترین ارزیابی) است که اندکی نامناسب‌تر از ارزیابی زمستان ۱۳۹۲ (با میانگین ۵/۷۵) است. همچنین در مقایسه با فصل مشابه سال قبل (بهار ۱۳۹۲ با میانگین ۵/۸۲ از ۱۰) نیز نامساعد‌تر ارزیابی شده است. 

این مطالعه نشان می‌دهد از نظر تشکل‌های اقتصادی مشارکت کننده در تهیه این گزارش، برآیند ارزیابی مولفه‌های ملی محیط کسب و کار در ایران طی بهار ۱۳۹۳ همچنان در وضعیت نامساعد (۵/۹۷ از ۱۰) قرار داشته است. در این مطالعه، به ترتیب سه مولفه «مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها»، «ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی» و «وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی» نامناسب‌تر از بقیه مولفه‌ها ارزیابی شده‌اند و مولفه‌های «ضعف زیرساخت‌های تامین برق»، «ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف کننده» و «ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل» نسبت به سایر مولفه‌ها در بهار ۱۳۹۳ بهتر ارزیابی شده‌اند. لازم به ذکر است طی ۱۵ دوره مطالعه پایش فصلی محیط کسب و کار، در بهار ۱۳۹۳ اولین مرتبه‌ای که مولفه «وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی» تا این حد بد ارزیابی شده و به رتبه سوم بد‌ترین مولفه محیط کسب و کار رسیده است. 

تشکل‌های اقتصادی استان‌های کرمانشاه، لرستان، همدان و سیستان و بلوچستان به ترتیب با میانگین ارزیابی ۶/۷۵، ۶/۷۱، ۶/۶۶ و ۶/۴۶ مجموعا ارزیابی بد‌تر و تشکل‌های اقتصادی استان‌های گیلان، قزوین، ایلام و یزد به ترتیب با میانگین ارزیابی ۴/۲۸، ۴/۹۷، ۵/۱۸ و ۵/۲۳ مجموعا ارزیابی بهتری نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مولفه‌های محیط کسب و کار در بهار ۱۳۹۳ ارائه کرده‌اند.  
در پرسشنامه مربوط به این مطالعه، سوالی درباره مهم‌ترین مسائل روز کسب و کار ایران پرسیده شد که برآیند پاسخ ۳۱۲ تشکل اقتصادی مشارکت کننده در این مطالعه به این ترتیب است: 

سوال – عملکرد هر یک از دستگاه‌های مرتبط با تولید و سرمایه گذاری در سه فصل اخیر را با ارائه نمره از ۱ تا ۲۰، ارزیابی کنید (لطفا فقط به دستگاه‌هایی نمره دهید که مرتبط با فعالیت عمومی و تخصصی اعضای تشکل شما باشند) (توجه: ۲۰ بالا‌ترین نمره) 

پاسخ‌ها بانک مرکزی ۹/۲؛ بانک‌های تجاری ۸/۵؛ بیمه‌های تجاری ۹/۶؛ دادستانی ودادسرا‌ها ۹/۷؛ سازمان تامین اجتماعی ۹/۲؛ سازمان امور مالیاتی ۸/۰؛ سازمان ملی استاندارد ۱۱/۶؛ گمرک ایران ۱۱/۶؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۱/۵؛ وزارت جهاد کشاورزی ۱۱/۱؛ وزارت راه و شهرسازی ۱۰/۰؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۲/۰؛ اداره ثبت شرکت‌ها ۱۲/۰؛ نیروی انتظامی ۱۱/۲؛ سازمان نظارت بر غذا و دارو ۱۰/۹؛ سازمان حفاظت از محیط زیست ۱۰/۲؛ شهرداری‌ها ۸/۲ و وزارت نیرو ۱۱/۱. 

انتهای پیام/
 

برچسب ها: محیط ، کار ، مرکز ، پژوهش ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار