مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی گفت: برای نخستین بار در کشور آب شهر 12 هزار نفری بجستان از طریق کارت‌های شارژی به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی از اجرای تفکیک شبکه آب بهداشتی و آب شرب در این استان خبر داد و گفت: در این طرح که در شهر 12 هزار نفری بجستان اجرا شده است برای اولین بار پروژه جداسازی آب شرب از آب بهداشتی در کشور جامه عمل به آن پوشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح به صورت شبکه‌ای ایستگاه های توزیع آب را در سطح شهر استقرار داده‌ایم افزود: حداکثر فاصله شبکه‌های توزیع آب شرب از هر واحد مسکونی مشترکان حداکثر 250 متر است.

اسماعیلیان اظهار داشت: در این شرایط مردم هزینه کمتری بابت آب شرب پرداخت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در این طرح با احداث 14 کیلومتر شبکه انتقال و توزیع آب نسبت به ایجاد 20ایستگاه برداشت آب در سطح بجستان اقدام کرده ایم گفت: با وجود آنکه هنوز قیمت مشخصی برای آب شرب این شهر تعیین نشده اما بر اساس پیش بینی ها تقریبا قیمت خرید هر لیتر آب شرب برای مشترکان 10 تومان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی ادامه داد: کیفیت این آب از آب بطری‌های معدنی نیز بیشتر است و بر اساس این پروژه فروش کارتی آب به مشترکان صورت می‌گیرد به طوری که هر ایستگاه توزیع آب در سطح شهر مجهز به یک دستگاه شارژ و فروش کارتی آب است.

اسماعیلیان تصریح کرد: مشترکان این شهر با خرید کارت‌های قابل شارژ مشابه به  کارت‌های اعتباری مترو و قرار دادن آن در دستگاه‌های خرید آب نسبت به پر کردن ظروف آب خود اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این شهر تصفیه خانه‌ای به ظرفیت 350 مترمکعب در شبانه‌روز برای تصفیه آب شرب مشترکین احداث شده است و آب موجود در لوله‌های منازل آب بهداشتی و در حد استانداردهای مطلوب است.

وی میزان اعتبار اختصاص داده شده به اجرای این طرح را 30 میلیارد ریال عنوان کرد.

اسماعیلیان با بیان اینکه کیفیت آب در استان خراسان با توجه به اقلیم و شرایط بارش‌ها با کاهش روبرو است گفت: جداسازی آب شرب از بهداشتی رویکرد اصلی است که می‌توان در بهبود کیفیت آب شرب اثرگذار باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه پیش از این اجرای تفکیک آب شرب از بهداشتی مشهد نیز مطرح بود گفت: این طرح در مشهد هنوز اجرایی نشده است.
 
عقب ماندگی خراسان رضوی در اجرای شبکه فاضلاب

اسماعیلیان در ادامه با شاره به اینکه تأمین آب  74 شهر تحت پوشش آبفای خراسان رضوی است افزود: یک میلیون و 700 هزار نفر در این شهرها زندگی می‌کنند که 100 درصد آنها از آب شرب و بهداشتی برخوردار هستند.

وی افزود: در حال حاضر حدود 28 درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش جمع‌آوری فاضلاب قرار دارند که نسبت به نرم کشور که حدود 40 درصد است عقب هستیم.

اسماعیلیان علت عقب‌ماندگی اجرای شبکه فاضلاب در این استان را گستردگی و تعداد زیاد شهرهای استان عنوان کرد و گفت: علاوه بر این موضوع اعتبارات دولتی چندان قابل توجه نیستند و با این اعتبارات اجرای فاضلاب استان در بازه زمانی طولانی اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی مهم‌ترین راهکار در این بحث را استفاده از سرمایه بخش خصوصی عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر مراحل احداث تصفیه چاه‌های شهر سبزوار،‌ نیشابور و گلبهار به صورت BOT  و از طریق سرمایه بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

وی اجرای فاضلاب تربت حیدریه را نیز از دیگر پروژه‌های در دست اقدام آبفای خراسان رضوی اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی تصریح کرد: پنج شهر تربت جام، گناباد، قوچان، طرقبه و شاندیز نیز از دیگر شهرهای بزرگ استان هستند که شبکه فاضلابشان در دست اجرا است.

وی تصریح کرد: اجرای شبکه فاضلاب شهر کاشمر نیز با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا خواهد شد و در حال حاضر سرمایه‌گذار آن انتخاب شده است.

اسماعیلیان تکمیل طرح های فاضلاب استان خراسان رضوی را نیازمند اعتباری بالغ بر 900 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این مبلغ برای اجرای 11طرح مهم آب و فاضلاب استان تعیین شده است که با توجه به اعتبارات دولتی اجرای آنها بازه زمانی طولانی نیاز دارد به همین منظور برای اجرای این طرح‌ها با سرمایه گذاری 450 میلیارد تومانی بخش خصوصی قدم‌هایی برداشته شده است.
 
28 شهر استان خراسان رضوی سال آینده با تنش آبی روبرو هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی گفت: 100 درصد منابع آب شهری استان از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت تأمین آب شهری با توجه به این که از منابع آب زیرزمینی استفاده شود با دو چالش عمده روبرو است گفت: یکی از این چالش‌ها افت سطح آب منابع زیرزمینی است علاوه بر این تعداد قابل توجهی از چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات از حیز انتفاع خارج می‌شوند و  همین امر مشکل تنش آبی را در استان تشدید می‌کند.

اسماعیلیان ادامه داد: در تابستان گذشته 18 شهر در تنش آبی قرار داشتند و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تابستان سال 94 این تعداد به 28 شهر خواهد رسید که جمعیت 65 درصدی شهری استان خراسان رضوی را شامل می شود.

وی ادامه داد: علت این امر متأثر از وضعیت کم‌آبی در کشور است و برای این تعداد شهر در سال 94 بالغ بر هزار و 20 لیتر در ثانیه کمبود آب خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با ادامه روند خشکسالی‌ها در سال 94، 33 شهر خراسان رضوی در تنش آبی قرار خواهند گرفت و در افق 1420 حدود 70 شهر با کسری آب روبرو می‌شوند و چیزی حدود 6 هزار لیتر بر ثانیه کمبود آب خواهیم داشت.

وی مهم‌ترین رویکرد در بحث تأمین آب در سال‌های آتی استان را استفاده از پساب فاضلاب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 70 درصد آب بخش شرب تبدیل به فاضلاب می‌شود که با تبدیل آن به پساب فاضلاب می‌توان منابع آب بخش کشاورزی و صنعت را جایگزین کرد.

وی در ادامه به آب به حساب نیامده استان اشاره کرد و گفت: حدود 28 درصد آب استان به حساب نیامده است و 35 درصد شبکه انتقال آب که چیزی نزدیک به هزار و 800 کیلومتر می‌شود فرسوده است.
 
25 درصد زیرساخت‌های مسکن مهر خراسان رضوی تکمیل نشده است

اسماعیلیان در ادامه صحبت‌هایش به وضعیت زیرساخت های مسکن مهر استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: 80 هزار واحد مسکن مهر در این استان احداث شده که 40 هزار واحد مسکن مهر در گلبهار قرار دارد.

وی ادامه داد: اعتبارات موردنیاز برای زیرساخت‌غای آب و فاضلاب مسکن مهر به صورت کامل محقق نشده است.

مدیرعامل شرکت آ ب و فاضلاب استان خراسان رضوی تصریح کرد: کل اعتباراتی که تاکنون برای اجرای زیرساخت‌اهای مسکن مهر هزینه شده بالغ بر 74 میلیارد تومان بوده که این رقم چیزی حدود 75 درصد زیرساخت‌های مسکن مهر این استان را تکمیل کرده است.

وی ادامه داد: از این مبلغ 32 میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی تأمین شده است.

وی تکمیل زیرساخت های مسکن مهر استان را نیازمند اعتباری بالغ بر 148 میلیارد تومان اعلام کرده و گفت: این مبلغ برای تکمیل 25 درصد باقی مانده‌های زیرساخت‌های مسکن مهر نیاز است.
 
به دنبال قطع آب مشترکین پرمصرف هستیم

اسماعیلیان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به قرارگیری 28 استان در معرض تنش آبی به دنبال جیره‌بندی آب هستیم گفت: جیره بندی آب در دستور کار نیست و تمام تلاشمان بر این است که به این مرحله نرسیم.

وی تصریح کرد: قطع آب مشترکین پرمصرف در سال آیند اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: تربت حیدریه بحرانی ترین شهر استان از نظر تأمین آب است.

اسماعیلیان اظهار داشت: در حال حاضر در تأمین آب بعضی از شهرها با کسری منابع آب و در بعضی دیگر از شهرها میزان مصرف و تولید آب در نقطه سر به سر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی افزود: حفر و جابجایی 28 حلقه چاه، احداث 5 کیلومتر خط انتقال و ایجاد مخزن 13 هزار مترمکعبی از جمله برنامه‌های آبفای استان برای مقابله با تنش آبی است.

وی در دیگر سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر نشست‌ دشت‌های خراسان گفت: از آنجایی که 100 درصد آب مورد نیاز استان از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود و سطح آب‌های زیرزمینی نیز با افت شدیدی روبرو است.

وی ادامه داد: سالانه در استان خراسان رضوی سطح آب زیرزمینی یک متر افت می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار