مدیریت مصرف مسکن‌ها به ویژه استامینوفن از حلقه‌های گمشده درمان در جامعه محسوب می‌شود.

معصومه سید علی دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سالمند در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: استامینوفن یک ضد درد غیرمخدر و ضدتب می‌باشد و در موارد کاهش تب و تسکین دردهای خفیف تا متوسط استفاده می‌شود و گاهی نیز به عنوان جانشین آسپرین کاربرد دارد و اگر در مصرف آن مدیریت نشود شاهد عوارض متعددی از جمله سرگیجه، سبکی سر، تهوع ... خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: افرادی که کم‌خونی شدید و بیماری کبدی دارند و همچنین کودکان زیر سه سال و زنان حامله نباید از این دارو استفاده کنند.

سید علی عوارض مصرف بی‌رویه و خودسرانه استامینوفن را متعدد عنوان کرد و افزود: مطالعه عوارض داروها نباید سبب ایجاد ترس از مصرف داروها شود و زمانی که قطعا نیازمند به مصرف دارو هستیم به دلیل ترس آن را مصرف نکنیم.

پرستار سالمندی کشورمان در ادامه اظهار داشت: همه باید با مطالعه آگاهانه مصرف داروها را مدیریت کنند و قبل از استفاده گروه‌های آسیب‌پذیر نظیر کودکان، زنان باردار و شیرده، سالمندان و بیماران خاص به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

سید علی گفت: سهل‌الوصول بودن استامینوفن‌ها نباید دلیلی بر استفاده بی‌رویه آن باشد و از طرفی خیلی اوقات بجای داروهای غیرنسخه‌ای می‌توان از طب مکمل مثلا طب سنتی استفاده کرد و جایگزینی مناسب برای استفاده غیرمنطقی از داروها یافت.



انتهای پیام/

برچسب ها: دارو ، کبد ، طب سنتی ، کم خونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار