بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به تفسیر نور، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

سوره 28. قصص آیه 14
وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَی آتَینَاهُ حُکماً وَ عِلْماً وَ کذَ لِک نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ
چون موسی نیرومند شد و کامل گردید، به او حکمت و دانش عطا کردیم و ما این‌گونه نیکوکاران را پاداش می‌دهیم.


«أشدّ» از «شدّت»، به معنی نیرومند شدن و «استوی» از «استواء» به معنای کمال خلقت واعتدال آن است.
عبارت «حُکماً و عِلماً» سه مرتبه در قرآن مجید آمده که در همه موارد، حُکم بر علم مقدّم شده است. «حُکم» به معنای فهم درست و قدرت بر داوری صحیح و «عِلم» به معنای داشتن آگاهی و اطلاعات است.
اوّلین شرط پذیرش مسئولیّت، بلوغ جسمانی است. «و لمّا بَلَغ»
بلوغ واقعی، تنها به رشد جسمی و نیروی جنسی نیست، بلکه به کمال فکر و عقل نیز وابسته است. «و لمّا بَلَغ أشدّه و استوی»
وعده‌های الهی، تخلّف‌ناپذیر است. «جاعلوه من المرسلین - ولمّا بَلغ... آتیناه»
نزول الطاف الهی، شرایط مناسب می‌خواهد. «و لمّا بَلَغ ... آتیناه»

حکمت بر علم مقدّم است. «حُکماً و علماً»
لطف به نیکوکاران، سنّت الهی است. «وکذلک»
پاداش نیکوکاران، منحصر به آخرت نیست. «و کذلک نجزی المحسنین» (بهره‌مند شدن موسی‌علیه السلام از حکمت ودانش، پاداش الهی در برابر احسان اوست.)


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار