مؤتمن با اشاره به رنگ بندی درست صحنههای فیلم خاطرنشان کرد: سعی کردیم خداحافظی طولانی با رنگهای شاد و زنده شروع شود. قصهی این فیلم به بخش طلعت و ماهرو را شامل میشد. ماهرو رفته رفته رنگ تیره و تاری پیدا میکرد و برعکس طلعت در فضای تاریکی شروع و با رنگهای شاد پایان مییافت. امیدوارم توانسته باشیم این حس را در مخاطب ایجاد کنیم.
* مؤتمن انسان شریفی است که کار کردن با او همیشه برایم یک آرزو بود
ساره بیات بازیگر نقش ماهرو در فیلم «خداحافظی طولانی» گفت: دیروز در نشست نقد و بررسی فیلم ناهید فرصت نشد که عوامل حرفهای خود را بزنند. امیدوارم امروز دیگر شاهد این اتفاق نباشیم.
وی در ادامه افزود: از زمانی که کار بازیگری را آغاز کردم، آرزو داشتم با فرزاد مؤتمن کار کنم. او کارگردان صاحب سبکی است که سینما را به خوبی میشناسد. مؤتمن همانطور که در شخصیتش خوبی و درستی دیده میشود، در کار نیز شرافت دارد.
بازیگر نقش ماهرو اظهار داشت: فرزاد مؤتمن برای بازیگران احترام زیادی قائل بود و فضای آرامی را برای آنها فراهم میکرد. از کار کردن با این کارگردان بسیار راضی و خوشنود هستم.
وی ادامه داد: در صورت اکران فیلم محمد رسول الله، سه فیلم از من در سی و سومین دوره جشنواره فجر اکران میشود و من هر سه نقش را دوست دارم و نمیتوانم بین آنها تمایز قائل شوم.
بیات در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تکراری شدنش در نقش زن خانه نشین طبقه پایین جامعه اظهار داشت: برای من فیلمنامه، عوامل فیلم و کارگردان از همه چیز مهمتر است. من تمام نقشهایم را به دلخواه خود انتخاب میکنم. به نظرم نقشی در من تکرار نشده است و از بازی در تمام نقشهایم لذت میبرم.
وی در پایان گفت: از تمام عوامل فیلم «خداحافظی طولانی» تشکر میکنم و امیدوارم مخاطبان نیز از این فیلم خوششان بیاید.
سعید آقاخانی بازیگر نقش «یحیی» خطاب به خبرنگاران گفت: بازی در نقشهایی همچون «یحیی» برایم بسیار دور از ذهن بود، زمانی که فرزاد مؤتمن بازی در نقش یحیی را به من پیشنهاد داد، ترس وجودم را گرفت و مدام از اینکه آیا میتوانم در این نقش موفق باشم یا نه، هراس داشتم و بارها طی تماسهای تلفنی به مؤتمن میگفتم که از استفادهی من در نقش یحیی صرف نظر کند.
وی در ادامه افزود: من با طبقهی کارگر جامعه آشنا هستم و رفتارها و سبک زندگیشان برایم بیگانه نیست. من از همان ابتدای پذیرش فیلمنامه میدانستم که یحیی فردی ساکت و غمگین است که به دلیل انگشت نما شدنش در جامعه، حرف زیادی برای گفتن ندارد.
بازیگر نقش «یحیی» ادامه داد: هر زمان که به شرایط یحیی فکر میکردم، تمام اتفاقات برایم رنگ واقعیت پیدا میکرد و ایفای آنها برایم ساده میشد. البته فرزاد مؤتمن هم در بهتر شدن ایفای این نقش به من کمک زیادی کرد.
علی حضرتی تهیه کنندهی این کار گفت: خیلی خوشحال هستم که در اولین کار حرفهای با فرزاد مؤتمن و گروهش همکار شدم. فیلم خداحافظی طولانی به گونهای است که قشر گستردهای از جامعه از روشنفکران و مردم عام میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و فضای کار آنها را راضی نگه میدارد. از تمام عوامل فیلم که تلاش زیادی برای هرچه بهتر شدن آن کردند، تشکر میکنم.
ایرج شهرزادی صدا گذار فیلم «خداحافظی طولانی» نیز در این نشست گفت: فیلم خداحافظی طولانی دومین تجربهی همکاری من و مؤتمن بود. این فیلم اجازهی مانور زیادی به من و گروهم میداد و قصه به گونهای بود که صداها نقش زیادی در تفهیم آن به مخاطب داشتند.
میشا جودت طراح گریم فیلم خداحافظی طولانی گفت: همانطور که فرزاد مؤتمن بیان کرد، قصه شامل دو کاراکتر اصلی ماهرو و طلعت بود که در ابتدا و انتهای قصه جای خود را با یکدیگر از لحاظ موقعیت عوض میکردند. در جلساتی که با مؤتمن داشتیم، در خصوص طراحی چهرهی این دو کاراکتر صحبتهای زیادی شد.
وی در ادامه افزود: قرار بود ماهرو در ابتدای داستان بشاش باشد و کمتر بیماری او در چهرهاش نمود پیدا کند و طلعت دقیقا عکس این قضیه را داشت. امیدوارم توانسته باشم آن گونه که شایسته است، وظیفهام را انجام دهم.
میثم کائد مدیر تولید فیلم «خداحافظی طولانی» گفت: موفقیت این فیلم مدیون یک کار گروهی است و من از تمام افراد گروه که نهایت انرژی جهت هرچه بهتر شدن آن گذاشتند، تشکر میکنم.
فرزاد مؤتمن کارگردان این فیلم در ادامهی نشست اظهار داشت: هدف ما از فیلم «خداحافظی طولانی» دور شدن از قضاوت بود. یحیی با عمل به توصیهی ماهرو زمانی که وی به کما رفته بود، اکسیژن را به مدت 8 ثانیه قطع کرد اما سبب مرگ ماهرو نبود. ایکاش عبدالهی نویسندهی این کار در جلسه حضور داشت و به سوالات شما پاسخ میداد، اما ما نمیتوانیم در مورد قتل بودن یا نبودن عمل یحیی نظر دهیم، زیرا از دور شاهد این قضیه هستیم.
وی در ادامه افزود: بحث اصلی فیلم موضوع قتل نبود و یحیی هرکاری کرد، از سر عشق و علاقهاش بود.
این کارگردان اظهار داشت: جا دارد از مرتضی غفوری فیلمبردار این فیلم تشکر کنم، زیرا به خوبی توانست ترکیب نور و رنگ را رعایت کند. قصهی ماهرو در یک فضای مرده به پایان میرسید در حالیکه قصهی طلعت در همین فضا شروع و خیل شاد پایان مییافت.
غفوری به زیبایی توانست رنگ صحنه به صحنهی این فیلم را با ترکیب مناسب پیاده کند. در مورد موسیقی این فیلم هم باید بگویم که یک موسیقی غمگین بود، زیرا به طور کل فیلم «خداحافظی طولانی» یک فیلم درام عاشقانه است. به نظر من غمگین ترین ازدواج در این فیلم اتفاق افتاده که آنهم ازدواج یحیی و طلعت است.
گفتنی است؛ عوامل فیلم «خداحافظی طولانی» در پایان این نشست از مسئولان برگزاری جشنواره تشکر کردند. ضمن آن ابراز علاقهی خود را نسبت به بهتر بودن ساعت اکران فیلمشان نشان دادند.
انتهای پیام/