سفیر سابق ایران در چین گفت: آمریکا ممکن است از حضور چین در منطقه خاورمیانه احساس خطر کند و در این راستا سعی کند تا با تیره کردن روابط آمریکا با ایران این امکان را از بین ببرد.

////"جواد منصوری" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تاثیر روابط چین و ایران بر روابط چین و آمریکا اظهار داشت: آمریکا ابزارها و مکانیزم‌های بسیاری برای برقراری روابط با چین دارد اما این کشور گمان می‌کند چین قصد استفاده از ایران برای ورود و حضور فعال در منطقه خاورمیانه را دارد.
 
وی افزود: ایران در سیاست نگاه به شرق می‌تواند سطح روابط خود و چین را افزایش دهد و این به معنی قطع رابطه با غرب نیست ایران باید روابط کاملا استراتژیک با غرب و شرق نقش فعالی را در سیاست بین‌الملل ایفا کند.
 
سفیر سابق ایران در چین گفت: روابط چین با آمریکا به دلیل گستردگی بسیار نمی‌تواند تحت تاثیر روابط چین با ایران قرار گیرد، اما حجم مبادلات ایران و چین بسیار بالا است.

منصوری افزود: حجم قابل توجهی از کالاهایی که در آمریکا مصرف می‌شود در چین تولید می‌شود و  بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در چین حضور دارند و محصولات خود را در این کشور تولید می‌کنند. البته کالاهای استرات‍یک مانند قطعات مهم و کاربردی هواپیما هیچگاه در چین تولید نمی‌شود.

وی تصریح کرد: چین کشوری پر جمعیت  و دارای سرزمین وسیعی نیز است و این دو عامل موجب شده است تا دو عنصر مهم برای تولید در چین فراهم باشد، نیروی کار و مکان برای تولید این دو عنصر حیاتی در تولید کالا هستند و همین دو عامل باعث شده است تا شرکت‌های خارجی تمایل داشته باشند که کالاهای خود را در چین تولید کنند.

سفیر سابق ایران در چین ادامه  داد: چین روابط بسیاری با تمام کشورهای دنیا دارد و این مسئله باعث شده است که در جان دارای اهمیت بالایی باشد.
 
منصوری ادامه داد: آمریکا ممکن است از حضور چین در منطقه خاورمیانه احساس خطر کند و در این راستا سعی کند تا با تیره کردن روابط آمریکا با ایران این امکان را از بین ببرد.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: روابط ایران و چین تنها به این دو کشور مربوط است و هیچ کشوری نمی‌تواند در نوع و سطح این روابط اعمال نفوذ کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار