این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه زمانی که سه طرف بحران سوریه به نتیجه برسند و غرب کارشکنی نکند و همچنین دیگر عوامل در این فرآیند کارشکنی و نقش منفی ایفا نکنند، بحران حل می‌شود گفت: دعوت مخالفین به مسکو نشان می‌دهد که ایران و روسیه راه حل را سیاسی و امنیتی می‌بینند.

حسین رویوران در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ در رابطه با بحران سوریه اظهار داشت: بحران سوریه سه طرف دارد به صورتی که در داخل نظام مخالفین و موافقینی وجود دارد و در منطقه محور مقاومت و محور سازش است و همچنین در سطح بین‌الملل روسیه و چین و در مقابل آن‌ها غرب قرار دارد.
 
وی با تأکید بر این که زمانی می‌شود راه حلی پیدا کرد، که این سه طرف اراده داشته باشند، گفت: برای حل بحران سوریه توافق ایران و روسیه اهمیت دارد و همچنین گفتگوی گروه‌های معارض با دولت سوریه در حل این بحران یک گام رو به جلو به حساب می‌آید.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: این گام زمانی می‌تواند به نتیجه برسد که غرب کارشکنی نکند و همچنین دیگر عوامل در این فرآیند کارشکنی و نقش منفی ایفا نکنند.
 
رویوران اظهار داشت: در صورتی که اراده حل بحران در سطوح مختلف پیدا شود، قطعاً حل خواهد شد اما اگر اراده نباشد و حتی اگر اراده باشد ولی همچنان مرزهایشان را باز گذاشته و اجازه دهند تروریست‌ها رفت و آمد کنند، با این وجود امکان پایان بحران در چنین شرایطی قابل تصور نیست.
 
وی تصریح کرد: تصور می‌کنم بحث سوریه ابعاد جدیدی پیدا کرده و عملیات تروریستی در پاریس در حمله به مجله شارلی ابدو نشان می‌دهد امنیت در اروپا اولویت دارد و این اولویت ایجاب می‌کند که بحران‌های خاورمیانه که محلی برای زاد و ولد نیروهای تروریستی شده به سرعت مهار شود.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: مهار بحران سوریه زمانی امکان پذیر است که غرب از موضع دخالت‌گرایانه و از نظر موضع دیکته کردن عقاید خود برگردد، زیرا غرب تصمیم داشت طرح براندازی نظام در سوریه به اجرا گذاشته شود و با کمک قطر، عربستان، ترکیه و اردن آن را پیش برد.
 
رویوران با بیان این که غرب از طرح براندازی نظام در سوریه کناره‌گیری کند و یک راه حل وسط بین نظام و مردم را بپذیرد، گفت: مهم‌ترین حامیان دولت سوریه ایران و روسیه هستند و هر دو نگاه‌شان بر این است که در کنار راه حل امنیتی و نظامی باید یک راه حل سیاسی باشد.
 
وی با اشاره به این که دعوت مخالفین به مسکو نشان می‌دهد که این طرف راه حل را سیاسی و امنیتی می‌بیند و می‌خواهند به موازات هم پیش برود، افزود: اما غرب راه حل را تنها امنیتی می‌بیند و تصمیم آمریکا به آموزش مخالفین سوریه (آموزش به 400 نفر از مخالفان) در هفته‌های آینده نشان می‌دهد که فقط راهکار را امنیتی می‌بیند و این هدف را دنبال می‌کند.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار