خیرالله تقیانی پور که اثرش به جز یک بخش همه جوایز تازه‌های تئاتر ایران را به خود اختصاص داده، معتقد است که خانواده‌ی تئاتر تاوان آزمون و خطاهای وزیر ارشاد و معاون هنری آن را می‌دهد.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، سی و سومین دوره جشنواره تئاتر فجر یکشنبه شب به کار خود پایان داد اما هنوز انتقادات به این جشنواره تمامی‌ ندارد و هنرمندان نسبت به آن گلایه‌ها و انتقاداتی دارند،‌ به همین دلیل ما با چند تن از هنرمندان این عرصه گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
 
«خیر الله تقیانی پور» کارگردان نمایش «بوقلمون» و برگزیده‌ نگارش نمایشنامه‌ «بوقلمون» در بخش تازه‌های تئاتر ایران در خصوص عملکرد این دوره از جشنواره تئاتر فجر به خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: چنانچه بخواهیم این دوره از جشنواره را ارزیابی کنیم، باید نخست ببینیم که این ضعف‌ها از کجا آمده، در حقیقت خانواده‌ تئاتر تاوان آزمون‌ و خطاهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری او را می‌دهد.
 
وی ادامه داد: بخش بین الملل بیشتر شبیه بخش مرور شده بود، زیرا کارهای اجرا شده در طول سال، برگزیده این بخش شدند و در کل آثار خارجی نقشی در بخش بین الملل نداشتند، زیرا این آثار درخور جشنواره فجر نبودند.
 
تقیانی پور تصریح کرد: در بخش نسل نو آثار ایرانی خوبی را ندیدیم، در واقع چرا همه‌ جوایز را باید من ببرم. در کل برخی آثار جشنواره در سطح جشنواره تئاتر فجر نبودند.
 
وی با اشاره به وضعیت یکسال گذشته‌ تئاتر کشور اظهار داشت: دولت تدبیر و امید با شعار فرهنگ و تدبیر آمد اما هیچ‌کاری برای تئاتر نکرد، در واقع فقط به حال ما تئاتری‌ها گریه می‌کنند، اما کاری برایمان نمی‌کنند.
 
تقیانی پور افزود: اکنون، مجدد زمزمه‌های حضور یک فرد غیر تئاتری در مرکز هنرهای نمایشی به گوش می‌رسد و دوباره تئاتر مورد آزمون و خطای وزیر و معاونش قرار خواهد گرفت.
 
در ادامه «آرمین جوان» کارگردان نمایش «قصه» در بخش مرور، در خصوص عملکرد این دوره از جشنواره به خبرنگار ما گفت: متاسفانه با وجود هزینه بالایی که صورت می گیرد و آثار خارجی را به ایران آورده می شود، اما این آثار در خور جشنواره نیستند و نمی‌توانند جایزه‌ای بگیرند.
 
وی ادامه داد: اهمیت جشنواره تئاتر فجر به آن است که با آوردن آثار خارجی به ایران از آثار روز تئاتر جهان دیدن کنیم اما آثاری که به این دوره از جشنواره آمده بود، در سطح آثار ضعیف داخلی خودمان هم نبودند.
 
«جوان» تصریح کرد: رقابت بین گروه‌ها مصنوعی است و داوران به کیفیت آثار اهمیتی نمی‌دهند و هیچ بار علمی در این دوره از جشنواره به جوان‌های نسل تئاتر اضافه نشده است.
 
وی خاطرنشان کرد: چنانچه جشنواره تئاتر فجر عنوان بین الملل را یدک می‌کشد پس در نتیجه باید تجربه‌های گروه‌های خارجی و داخلی بیشتر شود اما تاکنون که این طور نبوده است.
 
«یوسف باپیری» کارگردان نمایش «کامنت» در بخش تازه‌های تئاتر ایران به خبرنگار ما گفت: از شیوه‌ بی نظم برگزاری اختتامیه‌ سی و سومین جشنواره تئاتر فجر می‌توان متوجه عملکرد این دوره از جشنواره شد.
 
وی ادامه داد: چطور می‌شود اختتامیه‌ای را برگزار کنند و به موضوع کارگردانی آن و زیبا شناسی‌اش اهمیت ندهند؛ من در طول برگزاری اختتامیه‌ جشنواره تئاتر فجر فقط به خودم می‌گفتم که این رفتارها باورم نمی‌شود.
 
باپیر تصریح کرد: فشارهای بسیاری از طرف هیات نظارت به دوستان من قبل از اجرای نمیاش‌هایشان در جشنواره تئاتر فجر وارد شد، ما حتی از اینکه به دبیرخانه برویم و بلیت و جدول بگیریم، واهمه داشتیم.
 
وی در پایان گفت: متاسفانه در این دوره نیز علمی به تئاتر کشور اضافه نشد و من هم به عنوان هنرمندی که در این دوره حضور داشتم، برای تئاتر کشورم ناراحت هستم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار