عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هنر انقلاب اسلامی و رهبری الهی حضرت امام خمینی این بود که ظرفیت عظیم مردمی را از حاشیه به متن آورد.

هنر انقلاب اسلامی این بود که مردم را از حاشیه به متن آورد/عنصر رهبری در ساخت تمدن حائز اهمیت استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران،‌ انقلاب اسلامی برهه‌ای از تاریخ است که ملت شریف ایران فشار سنگین استعمار و تحقیر را از روی دوش خود برداشت و این حرکت اولین بارقه شکل‌گیری تمدن اسلامی را بوجود آورد. با همین موضوع پای صحبت‌های آیت‌الله عباس کعبی عضو خبرگان رهبری نشستیم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

سوال: آیا رسالت نهایی انقلاب اسلامی ایران ملی است یا منطقه‌ای یا جهانی؟

آیت الله کعبی: از مباحث مهم در زمینه انقلاب اسلامی ایران این است که آیا انقلاب اسلامی را می‌توان پدیده‌ای ملی یا منطقه‌ای یا جهانی دانست. چنانچه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رجوع کنیم از اصول متعدد قانون اساسی می‌توان این برداشت را کرد که رسالت انقلاب اسلامی نه تنها رسالت انقلاب اسلامی ملی و منطقه ای است بلکه رسالتی جهانی است و از جمله این اصول، اصل 11 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و اصل دیگر اصل 154 قانون اساسی که به صراحت تصریح دارد جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند.

 انقلاب اسلامی کدام عرصه‌ها را نشان گرفته است و به تعبیر دیگر عرصه جوهری انقلاب اسلامی کدام حوزه‌ها بوده و انقلاب اسلامی در صدد تحول در کدام ساحت زندگی فردی و اجتماعی اعم از فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، دفاعی، امنیتی و... بوده است؟

آیت الله کعبی:  انقلاب اسلامی همه عرصه‌های زندگی بشر را به عنوان عرصه جوهری و نقاط تحولی خود قرار داده است و این بدان علت است که دین همه عرصه‌های سیاسی اقتصادی اجتماعی فرهنگی و... را شامل می‌شود و دین همه این قلمروها را در برگرفته و دین و دنیا با هم آمیخته شده است و هر کدام از این حوزه¬ها و عرصه¬ها دارای روابط متقابل هستند و نقص و نقصان در یکی از عرصه ها نقص و نقصان در دیگری را در پی خواهد داشت و تحول بنیادی در همه عرصه‌ها با مقیاس جهانی توسط انقلاب اسلامی،  انقلاب اسلامی را انقلابی تمدن ساز خواهد نمود.

تعریف جنابعالی از تمدن چیست؟ و وجه بارز تمدن‌های بشری چه بوده است؟

آیت الله کعبی: تمدن را می‌توان آخرین دستاورد فکری و اندیشه بشر دانست که می‌تواند انسان را به سعادت برساند و دارای شکل و محتوایی است که شکل آن را عمران و آبادانی و محتوای تمدن را رسیدن به کمال انسانی تشکیل می‌دهد و هر تمدنی بر پایه و مولفه‌های بنیادی استوار است به طوری که مولفه‌های بنیادین در هر کدام از تمدن‌های بشری مختلف بوده است. مثلا در تمدن اسلامی به رهبری حضرت رسول اکرم مبتنی بر تعلیم کتاب و حکمت و در رنسانس مبتنی بر علم و فناوری منهای ایمان و معنویت و در برهه تمدنی انقلاب اسلامی تلفیق ماهرانه علم و ایمان و عقلانیت و عدالت و قانونگرایی و آزادی و رحمت و نورانیت و معنویت است.

ارزیابی شما از انقلاب اسلامی چیست و آیا انقلاب اسلامی می‌تواند منجر به تمدن بزرگ اسلامی شود؟

آیت الله کعبی: بله، برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید گفت اگر بخواهیم تمدن‌های بشری از آغاز تا دوران حال را مدنظر قرار دهیم مشاهده می‌شود تمدن¬های بشری الهام گرفته از حرکت انبیا در طول تاریخ بوده است که این تمدن‌ها به دست طواغیت و مفسدین و مستکبرین و به تعبیر قرآن کریم ملأ به انحراف کشیده است.

در یک سیر اجمالی چند قطعه زمانی را برای تمدن‌های بشری در نظر گرفت. قطعه اول تمدن‌های ایران باستان، روم باستان و مصر باستان است قطعه دوم میلاد پیامبر گرامی اسلام و قطعه سوم رنسانس و انقلاب صنعتی و فکری اروپا و قطعه چهارم انقلاب اسلامی ایران است. انقلاب اسلامی در واقع نقطه اوج تمدن و تعالی تمدن‌های دیگر است به تعبیر دیگر تمدنی که انقلاب اسلامی در صدد تشکیل آن است از همه دستاوردها و تجربه¬های مختلف بشریت از زمان ایران باستان مصر باستان گرفته تا تمدن اسلامی و تحولات تمدنی مغرب زمین استفاده می‌کند و جنبه‌های مثبت را استفاده کرده و از جنبه‌های منفی پرهیز می¬کندو این تمدن انشاله به قطعه پنجم تمدنی یعنی جامعه مهدوی و دولت حضرت بقیه الله الاعظم متصل خواهد شد.

کدام عناصر بنیادی و مولفه‌های راهبردی برای تمدن نوین اسلامی با محوریت انقلاب اسلامی ایران می‌توان برشمرد؟

آیت الله کعبی: هر تمدن دارای پنج عنصر ریشه‌ای و بنیادین است نخستین شاخصه و مولفه بنیادی تمدن فکر و اندیشه است. هر تمدن لازم است دارای اندیشه و فکر متعالی در عرصه‌های هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی باشد و باید به گونه‌ای باشد که منجر به جهان بینی و ایدئولوژی امید بخش و سعادت آفرین شود.

انقلاب اسلامی با بهره  گرفتن از قرآن و آموزه‌های اسلام ناب محمدی و تعالیم اهل بیت علیهم السلام دارای این فکر و اندیشه متعالی است که لازم است این اندیشه متعالی با عنصر اجتهاد و اسلام شناسی دقیق روزآمد و پویا ساخت.

مولفه بنیادی بعدی تمدن رهبری است عنصر رهبری در ساخت تمدن به قدری حائز اهمیت است که تمدن بدون رهبری اتفاق نمی‌افتد و بر اساس تعالیم اهل بیت پایه اصلی رشد و شکوفایی اسلام و اساس پیشرفت و حرکت به جلو وجود امامت و رهبری است و بلاشک مطابق روایات متعدد از اهل بیت و نظر فقها ولایت فقیه ادامه رهبری رسول الله و ائمه اطهار می‌باشد

مولفه‌های بنیادی دیگر تمدن اسلامی وجود منابع انسانی است مسلما انقلاب اسلامی ایران از منابع انسانی پویای برخوردار است که متاسفانه فکر و اندیشه منحصر به فرد جوان ایرانی در دوران ستمشاهی در خواب و آشفتگی و ناامیدی فرورفت و هر کس که دارای اندیشه بالایی داشت به خارج از کشور مهاجرت می کرد. ولی با وقوع انقلاب اسلامی، فکر پویای جوان ایرانی به سمت تمدن سازی منطبق با حرکت انبیا سوق داده شد و توفیقات و پیشرفت‌های متعددی علمی را نصیب انقلاب کرد که به کارآمدی و شکوفایی انقلاب اسلامی منجر شد که از جمله نشانه‌های این کارآمدی پدیده دانشمندان جوان اسلامی است. دانشمندان جوانی که نه تنها در فکر گرفتن مدرک و گذراندن درس ها نبودند بلکه با درهم آمیختن عقلانیت توام با علم و ایمان باعث آثار و برکات علمی فراوانی برای انقلاب شدند.

چهارمین مولفه بنیادی تمدن سازی، برخورداری از ملت بیدار و منسجم است. هنر انقلاب اسلامی و رهبری الهی حضرت امام خمینی این بود که ظرفیت عظیم مردمی را از حاشیه به متن آورد و با طراحی و اجرای سازوکارهای مختلف از جمله تشکیل بسیج 20 میلیونی و انتخابات مردم را به صحنه آورد و برای دوام و تقویت انقلاب نیز لازم است این ظرفیت عظیم مردمی که قدرت زاست در صحنه بمانند و تحول آفرین باشند.

مولفه بنیادین نهایی در ساخت تمدن نوین اسلامی مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی، عنصر و مولفه مقاومت و پایداری است. جهت ساختن تمدن، شناسایی آسیب‌ها، صبر و بالابردن آستانه تحمل، اصلاح درون‌زای اقتدار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و چنان چه بر جامعه مسلمین خستگی، جهل، سکون، عجله و ... حاکم شود اصلا چشم آنان به روی تمدن نوین اسلامی باز نخواهد شد.

نقش و وظیفه و تکلیف آحاد مردم به خصوص جوانان انقلابی جهت تحقق رسالت جهانی انقلاب اسلامی  و تشکیل تمدن نوین اسلام چیست؟

آیت الله کعبی: در طی این 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران امدادهای غیبی الهی و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و اخلاص و در صحنه بودن مردم در حوادث مختلف به گونه‌ای بوده است که زیرساخت پایه ای تمدن انسانی و اسلامی بر پایه آموزه‌های اهل بیت با ظرفیت جهانی ایجاد شده است و برای تحقق رسالت جهانی انقلاب اسلامی وظیفه ما این است که ساختارهای نظام را با توجه به ماموریت‌های انقلاب اسلامی متحول ساخت و با پرهیز از هرگونه روزمرگی و با آینده نگری دقیق به افق های دور دست چشم نواخت.

البته باید این را هم تذکر داد از موانع تحقق تمدن اسلامی دشمنان بیرونی هستند که از کار نمی‌نشینند و دائما در فکر فریب، توطئه و خرابکاری هستند که برای غلبه بر این تهدیدات، شناخت دقیق دشمن و بصیرت بالا لازم است و در این باره مجاهده کرد و با تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها کرد و خطوط اول میدان کارزار در عرصه‌های مختلف فرهنگی علمی سیاسی و... را شناسایی کرد و در مرحله اول خط مقدم را حفظ کرد و در مرحله بعد خط شکنی نمود و این وظیفه خطیر و مجاهدت خستگی ناپذیر بر عهده جوانان انقلابی و حزب الهی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار