مدرسه خان از بزرگترين و معروفترين مدارس شيراز مربوط به دوره صفوي است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ اين مدرسه كه به دستور شاه عباس توسط الله وردي خان حاكم فارس ساخته شد بعدا توسط پسرش امام قلي خان ادامه يافت تا اينكه در سال 1024هجري قمري كار ساختن آن به پايان رسيد.

اين مدرسه كه يكي از بزرگترين و معروفترين مدارس شيرازی است در محله اسحاق بيگ واقع شده است.

مدرسه خان داراي صحني به طول 51 و به عرض 45 متر است. در هر 4 طرف مدرسه حجره هايی در دو طبقه ساخته شده كه تعداد آن به 70 حجره مي‌رسد از تزيئنات اين مدرسه، مقرنس‌های زيباي سر در ورودي و همچنين كاشي كاري معرق بسيار عالي راهروی ورودی است. در اين راهرو تاريخ بنا 1024 و اسم معمار آن حسين شماعي ذكر شده است .

كاشي كاريهاي معرق سقف راهرو، از كاشی كاری عالی مسجد شيخ لطف الله در اصفهان اقتباس شده است. محل تدريس معمولا در طبقه دوم و در تالار بزرگ آن قرار داشت .

از ديگر تزئينات جالب اين مدرسه، كاشی كاری پيشانی حجره‌ها است، همچنين كاشی‌های معرق و اسليمی و كتيبه‌هايی كه چهار طرف حياط قرار داشت، ولی امروز اين تزئينات به مرور زمان از بين رفته و فقط در بعضي قسمت‌ها مثل سردر ورودی به صحن، تا حدودی سالم مانده است .

چهار باغچه و حوضي هشت ضلعي حياط مدرسه را تشكيل می‌دهد كه حوض در وسط قرار گرفته است. اين مدرسه صدمات زيادي را بر اثر زلزله ديده و به همين دليل چندين بار تعمير شده است، كه يك بار هم در زمان ناصر الدين شاه قاجار مقرنس كاريی‌ها و كتيبه سر در ورودی مورد مرمت قرار گرفت و كتيبه‌ای به خط ثلث تزئيني از همين زمان بر بالای در ورودی باقی مانده است .

از نكات شنيدنی و ديدنی در مورد مسجد خان اينكه ملاصدرا فيلسوف بزرگ جهان اسلام كه در عصر صفويه ميزيسته برای مدتی در اين مدرسه به تدريس مشغول بوده است كه جای تدريس وی پس از دهليز در ورود به حياط مدرسه در تالار طبقه دوم واقع است.

مدرسه خان در طی چند سال گذشته مورد مرمت قرار گرفته است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.