پايانه شناور صادراتي خليج فارس با ظرفيت نهايي ذخيره‌سازي بيش از 2,2 ميليون بشکه نفت خام امروز صبح در منطقه بهرگان رسما افتتاح و آماده عمليات صادرات نفت خام ميدانهاي سروش و نوروز شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، پايانه شناور صادراتي (FSU) خليج فارس بزرگترين پايانه ساخته شده در جهان است که  337 متر طول، 60 متر عرض، 33 متر ارتفاع و بيش از 51400 تن وزن دارد. اين پايانه در مجموع 21 مخزن دارد و ظرفيت نهايي ذخيره‌سازي آن به 2,2 ميليون بشکه مي‌رسد.

همچنين ميانگين نفت دريافتي اين پايانه، 200 هزار بشکه از تأسيسات اوليه توليد سروش و نوروز از طريق دو خط لوله به طول 7 کيلومتر و قطر 16 اينچ است و با توجه به عمر مفيد تعريف شده براي اين پايانه شناور صادراتي و دوجداره بودن بدنه آن، احتمال بروز حادثه، نشت نفت و آلودگي آبهاي خليج فارس در حداقل ممکن است.

بر اساس اعلام شرکت نفت فلات قاره که خليج فارس در حوزه عملياتي اين شرکت فعال است، با توجه به وجود سيستمهاي پيشرفته اعلام و اطفاي حريق در اين پايانه و سيستمهاي پيشرفته مقابله با گاز H2S در طول مدت راه‌اندازي و بهره‌برداري از آن، هيچ‌گونه حادثه انساني رخ نداده که اين امر رکوردي بي‌نظير محسوب مي‌شود.

از ديگر ويژگيهاي اين پايانه مدرن مي‌توان به امکان حضور 70 تا 80 نفر به طور همزمان در آن اشاره کرد، هرچند که با توجه به بکارگيري تجهيزات بسيار پيشرفته در اين پايانه شناور صادراتي، نياز به نيروي انساني به حداقل کاهش يافته و بيشتر عملکردهاي آن به صورت خودکار انجام مي‌شود. اين پايانه داراي دو فروند قايق نجات هر يک به ظرفيت 90 نفر است که در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالي امکان نجات جان سرنشينان آن در کمترين زمان ممکن وجود دارد.

شرکت نفت فلات قاره ايران که حوزه عملکردش شش منطقه بهرگان، خارک، لاوان، سيري، کيش و قشم و سکوهاي بهره‌برداري نفت خام در خليج فارس است، نفت توليدي خود را از طريق خط لوله به مناطق عملياتي ارسال کرده، از آنجا به مقاصد صادراتي مي فرستد.

در اين ميان، نفت توليدي برخي ميادين مانند سروش و نوروز پس از توليد و فرآورش روي سکوهاي دريايي جهت ذخيره‌سازي و صادرات مستقيم از دريا به پايانه‌هاي شناور صادراتي خليج فارس ، ارسال مي شود و در اين راستا با توجه به ضرورت ذخيره‌سازي نفت خام سنگين ميادين سروش و نوروز و لزوم جايگزيني و تعميرات اساسي پايانه شناور صادراتي (FSU) سورنا، طرح ساخت پايانه شناور صادراتي جديد متناسب با تکنولوژي روز و همگام با استانداردهاي جهاني در دستور کار شرکت نفت فلات قاره ايران قرار گرفت.

به همين منظور پس از بررسي همه جانبه شرکت سامسونگ کره‌جنوبي به عنوان پيمانکار شرکت نفت فلات قاره ايران و شرکت STX اين کشور به عنوان پيمانکار پروژه ساخت پايانه شناور صادراتي خليج فارس برگزيده و قرارداد ساخت اين کشتي در سپتامبر سال 2008 ميلادي منعقد و عمليات کارگاهي ساخت آن از ماه مي سال 2010 با جديت آغاز و در پايان سال 2011 و  دو ماه زودتر از موعد مقرر به پايان رسيد.

اين پايانه پس از ساخت بلافاصله به سمت آبهاي کشورمان حرکت کرده و در ميدان سروش واقع در شمال خليج فارس در موقعيت تعيين شده به عمق 38 متر که از قبل پايل‌کوبي و آماده استقرار پايانه بود نصب شد.

 با توجه به شرايط جهاني و تحريمهاي وضع شده عليه کشورمان، در زمان استقرار پايانه، عمليات تکميلي چند راهه و خطوط ارتباطي به سکوي سروش و همچنين استقرار سازندگان تجهيزات خاص جهت انجام تستهاي راه‌اندازي نهايي و بهره‌برداري از پايانه مذکور با دو سال تاخير مواجه شد.

براي نصب پايانه عظيم شناور صادراتي خليج فارس، عمليات گسترده و پيچيده‌اي ازجانب متخصصان داخلي با راهبري کارشناسان شرکت سامسونگ کره‌جنوبي انجام شد. در اين عمليات سخت و پيچيده علاوه بر انجام لوله‌گذاريهاي گوناگون، ارتباط بين چند راهه PLEM و اين پايانه نيز برقرار شد.

افزايش ظرفيت ذخيره‌سازي نفت خام کشور به ميزان دوميليون و دويست و هفت هزار بشکه، افزايش دقت در نفت صادراتي با سيستمهاي جديد اندازه‌گيري ، استفاده از پيشرفته‌ترين ترمينال صادراتي کشور با مکانيسم اندازه‌گيري اولتراسونيک، امکان افزايش توليد از ميادين سروش و نوروز، جلوگيري از آلودگي محيط زيست دريايي خليج فارس و افزايش ايمني ، نصب بزرگترين تأسيسات شناور ذخيره‌سازي و صادرات نفت خام در خاورميانه ازجانب متخصصان داخلي براي نخستين بار در کشور و در نهايت آموزش کارشناسان و متخصصان داخلي و بومي‌سازي ترمينالهاي پيشرفته، از مهمترين دستاوردهاي ساخت، نصب و راه‌اندازي پايانه شناور خليج فارس براي صنعت نفت کشور است.
انتهای پیام/
برچسب ها: پایانه ، شناور ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۳
شرکت stx،یعنی همون پیمانکار نهایی چینی هست،نه کره ای.
کره یکی از بزرگترین کشتی سازهای دنیاست ولی این کشتی رو داد به چین بسازه.یعنی یه دلال این وسط اضافه شده و فقط پول گرفته.
آخرین اخبار