دادستان کل کشور گفت: ولایت فقیه که بعد از 22 بهمن 57 در کشور کار را به عنوان ولی فقیه برعهده گرفت در واقع برای اداره امور زندگی مردم و جامعه بود و سازوکار ساختاری آن از قدسیت برخوردار است.

دادسراها صف اول مبارزه با مفاسد هستند / وکیل ناسالم تهدیدی برای دادرسی عادلانه است
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» دادستان کل کشور بعد از ظهر امروز به مناسبت سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه علوم قضایی با اشاره به قداست نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: بسیاری از آموزش‌ها، کشته و کشته شدن‌ها و بسیاری از نظامات قهری در این کره زمین برقرار است اما تفاوت نظام ما با سایر نظام‌ها در همین قداست است.

وی ادامه داد: سوال این است که نظام ما تحقق قدسیتش از کجاست؟ هیچ قدسیتی جز در ذات مقدس خداوند واقع نمی‌شود یعنی هر امری که بخواهد مقدس شود باید این قدسیت را در ذات خداوند جستجو کند.  
 
دادستان کل کشور اظهار داشت: ولایت فقیه که بعد از 22 بهمن 57 در کشور کار را به عنوان ولی فقیه برعهده گرفت در واقع برای اداره امور زندگی مردم و جامعه بود و سازوکار ساختاری آن از قدسیت برخوردار است.
 
حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: در این سلسله مراتب نظامی هر کسی که مشغول باشد باید کارش از مشروعیت و جایگاه مقدس قدسی برخوردار باشد.
 
دادستان کل کشور اظهار کرد: نکته دوم در قدسیات این است که حتی یک سرباز هم در جایگاه سربازی خودش مقدس است و همانگونه که امام خمینی(ره) فرمودند ولایت فقیه حکومت امیرالمومنین(ع) و آل رسول‌الله است. 

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: قانون و باید و نبایدهای الهی دومین مسئله قدسی شدن است.

وی ادامه داد: نظامی که 27 قدسیت داشته باشد باید قوانین دینی در اقتصاد، سیاست و نظام‌های اجتماعی آن جامعه جریان داشته باشند.  
 
دادستان کل کشور افزود: نکته سوم در قدسیت نظام شرط خود افراد و اشخاص است؛ یعنی قاضی به عنوان نماینده و مسئول باید با اخلاص عمل کند. 

وی تصریح کرد: قاضی در نظام قضایی قدسی و مقدسی کار می‌کند و اگر این قضا می‌خواهد از قدسیت برخوردار باشد باید از چهره‌های خودساخته تشکیل شود.  
 
حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: اعتقاد به قانون و مبانی برای قضات ضروری است. چراکه آنچه قابل تغییر نیست ارزش‌ها است و آنچه قابل تغییر است روش‌ها است و آنچه قابل تغییر نیست ارزش‌ها است. 

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه دستگاه قضا همتراز با عدالت امیرالمومنین(ع) است، گفت: اعتقاد به قانون و مبانی اسلامی و دینی برای قضات یک ضرورت است.
 
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان کارآمدی دین و فقه سلامت جامعه را نشان می‌دهد افزود: امروزه با وجود زمان طولانی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، همچنان شعارهای سال 57 حفظ شده و در آغاز دهه چهارم بیداری اسلامی پدیدار شد.  
 
وی ادامه داد: از برنامه‌های آینده دانشگاه بسیار خرسند هستم و امیدوارم این دانشجویان از چهره‌های عالم باشند.
 
دادستان کل کشور تصریح کرد: برای قضاوت قاضی دو رکن اساسی علم و عدالت وجود دارد که بزرگان عالم نیز به این دو رکن اشاره کرده‌اند.  
 
حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید به عدم اطاله دادرسی گفت: نکته مهمتر از اطاله دادرسی سلامت دستگاه قضا است چرا که سلامت قاضی و وکیل به سلامت دستگاه قضا منجر می‌شود. 

وی افزود: وکیل ناسالم تهدیدی برای دادرسی عادلانه است و وکیل باید داعیش طرفداری از حق باشد.  
 
دادستان کل کشور ادامه داد: با توجه به صحبت‌های آقای شریعت باقری در رابطه با کارآموزی در ضمن خدمت باید بگویم که این امر بسیار پسندیده است چرا که کارآموزی در ضمن هر حرفه‌ای سبب ورزیده شدن افراد در آن حرفه می‌شود.  
 
وی گفت: امروز دادسراها در صف مقدم برای برخورد با مفاسد هستند و سلامت دادسراها نیز امر بسیار مهمی است. 

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه کادرسازی دستگاه قضایی را مدیون شهید بهشتی هستیم افزود: در سال 58 شهید بهشتی پیاده کردن قانون اسلام را تنها راه نجات نظام دانستند.  
 
وی ادامه داد: کسانی نقشه طغیان در سر می‌پروراندند و نمی‌خواستند که این نظام باقی بماند اما برخلاف میل آنها این نظام قدسی تشکیل شد و در 10 سال اول تمام نهادها تأسیس شدند که یک قلم آن 8 سال جنگ تحمیلی بود.  
 
دادستان کل کشور اظهار داشت: امروز با وجود اینکه زمانی طولانی از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد هنوز شعارهای سال 57 حفظ شده که این مسئله نشان دهنده ریشه عمیق انقلاب در جان‌ها و دل‌ها است.  
 
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور اظهار کرد: اگر مشکل اقتصادی در جامعه وجود دارد دلیل آن فاصله گرفتن از متن دین و آموزه‌های دینی است و نجات ما در گرو دین و آموزه‌های آن است.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: جایگاه شما قضات قدسی است و می‌خواهید تکیه بر جایی بزنید که جز نبی و وصی تکیه نمی‌زند و این شأن ایجاب می‌کند که نبوی و علوی بیاندیشید و عمل کنید. 

انتهای پیام/
 

برچسب ها: ساختار ، متصل ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار