عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: از 10 سال قبل و با پا به میان گذاشتن شرکت‌های دانش بنیان، نوآوری در تولید دارو بویژه داروهای بیوتکنولوژیک، وارد مرحله جدیدی شد و پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه صورت گرفت.

دکتر سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: با وجود همه پیشرفت‌های ایجاد شده در دانش داروسازی کشور و افزایش تعداد دانشکده‌ها و مقالات انتشار یافته در مجلات بین المللی، هنوز زنجیره تامین دارو در ایران به صورت سنتی کنترل می‌شود و از کارایی لازم برخوردار نیست.

وی افزود: ممکن است دارویی در یک نقطه از کشور در یک مقطع زمانی نایاب و در جایی دیگر یا در زمانی دیگر مازاد آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه شاید بزرگ ترین مزیت رشد کمی صنعت داروسازی، ارزانی نسبی دارو باشد؛ ادامه داد: تا زمانی که کارخانه‌های داروسازی با یک بازار انحصاری و پر سود مواجه باشند انگیزه ای برای نوآوری و افزایش کیفیت محصول نخواهند داشت.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه از 10 سال قبل و با پا به میان گذاشتن شرکت‌های دانش بنیان، نوآوری در تولید دارو و به خصوص داروهای بیوتکنولوژیک، وارد مرحله جدیدی شد و پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه صورت گرفت، اذعان داشت: باید توجه داشت که سرمایه گذاری در زمینه تولید داروهای جدید، نه فقط محدود به فرمولاسیون و انجام آزمونهای رایج فیزیک و شیمیایی، میکروبی و پایداری، بلکه در اثبات ایمنی و اثر بخشی داروهاست که بخش عمده بودجه طراحی یک محصول جدید را در کشورهای پیشرفه شامل می شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین نگرانی که بعضا در مورد داروهای ایرانی مطرح می شود، اطمینان از ایمنی و اثر بخشی آنهاست؛ خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های داروسازی، به جای افزایش کیفیت و ورود به بازارهای جهانی، راه رقابت و کسب سهم بازار، از تولید کننده ایرانی را در پبش گرفته‌اند و از سوی دیگر افزایش بی رویه تعداد شرکت‌های توزیع دارو و رقابت بین آنها برای فروش بیشتر، باعث آشفتگی در بازار دارویی کشور شده است.

دکتر فاطمی در پایان تصریح کرد: با وجود چهار برابر شدن تعداد دانشکده‌های داروسازی و افزایش نسبی کیفیت پژوهش‌های انجام شده در آنها نسبت به قبل از انقلاب، هنوز جایگاه مشخصی برای خدمات داروسازان شاغل در داروخانه‌ها که بالغ بر 90 درصد فارغ التحصیلان این رشته را شامل می‌شود، وجود ندارد و هر ساله شاهد آن هستیم که بر سر حق مسئولیت فنی آنها در داروخانه‌ها که چیزی جدا از سود دارو فروشی است، بحث‌هایی در می گیرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار