سی‌ان‌ان گزارش داد؛ مجری ان‌بی‌سی نيوز به علت تناقض‌گويی درباره جنگ عراق، کناره‌گيری کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ شبکه سی ان ان اعلام کرد: مجری اخبار شبانگاهی شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز آمریکا به علت ارائه گزارش‌های نادرست و متناقض درباره جنگ عراق، موقتاً از شغل خود در این شبکه کناره‌گیری کرد. 

 مجری سی‌ان‌ان ابتدا گفت: برایان ویلیامز، خبرنگار سابق شبکه ان بی سی نیوز آمریکا که مدت‌ها است مجری اصلیِ اخبار شبانگاهی این شبکه شده است، به علت ارائه گزارش‌های غیر واقعی درباره دوران گزارشگری‌اش در عراق، برای مدتی از ظاهر شدن در شبکه تلویزیونی ان بی سی کناره‌گیری کرد و تا اطلاع ثانوی یک مجریِ دیگر، اخبار شبانگاهی ان بی سی را اجرا خواهد کرد. علاوه بر این ویلیامز که قرار بود در برنامه گفتگوی تلویزیونی دیوید لترمن شرکت کند، پس از بر ملا شدن تناقض‌گویی‌هایش، از شرکت در برنامه لترمن نیز انصراف داد. 

مجری افزود: برایان ویلیامز اخیراً به خاطر این که سال‌ها قبل ادعاهای نادرستی کرده بود، از جمله این که مدعی شده بود هنگام تهیه گزارش از جنگ عراق در سال 2003 ، سوار بر بالگردی بود که هدف موشک آر پی جی قرار گرفت، مجبور شد از بینندگان شبکه ان بی سی نیوز و همچنین سایر شهروندان آمریکایی پوزش بخواهد. 

برایان استلتر، خبرنگار ارشد رسانه ای سی ان ان، طی گزارشی زنده از نیویورک درباره طوفانِ آتشِ رسانه‌ای که اخیراً پیرامون این موضوع به پا شده است گفت: یقیناً این یک بحران برای شبکه ان بی سی نیوز است و بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که این شبکه، بحران یاد شده را به خوبی مدیریت نکرده و صرفاً اجازه داده است این بحران از کنترل خارج شود. 

بحران یاد شده در روز چهارشنبه آغاز شد، زیرا در آن زمان برایان ویلیامز از این که گزارشی نادرست از عراق ارسال کرده بود عذرخواهی کرد، اما مردم احساس کردند این معذرت خواهی، از صمیم قلب و کامل نبوده است. به علاوه، تا زمانی که سربازانی که در همان بالگرد در عراق در کنار برایان ویلیامز نشسته بودند، گزارش نداده بودند که این بالگرد مورد حمله قرار نگرفته بود بلکه بالگردی که در جلوی آن در حال پرواز بود با حمله‌ی موشک مواجه شده بود، برایان ویلیامز به اصلِ ماجرا اعتراف نکرده بود. 

مزید بر علت این است که تناقض گویی‌های بیشتری نیز در گذشته، در گزارش‌های برایان ویلیامز وجود داشت که وی در معذرت خواهیِ اخیرش اصولاً به آن‌ها هیچ اشاره‌ای نکرده است. 

برایان ویلیامز در اواسط دهه دو هزار، برخی از داستان‌های عراقِ خود را دوباره تعریف کرد و این در حالی بود که این داستان‌ها با گزارش‌های اولیه‌ی وی درباره همان ماجراها متفاوت بوده است. 

استلتر افزود: این مشکل اساسیِ ان بی سی در رابطه با مدیریت این بحران بوده است، زیرا ان بی سی می‌بایست خود را از این داستان جلو می‌انداخت و پیش از آن که دیگران مطلبی را در این باره گزارش دهند، خودش با صداقتِ کامل و ارائه‌ی جزئیاتِ مربوط، تمام ماجراها را بر ملا و سپس از مردم عذرخواهی می‌کرد. از آنجایی که ان بی سی نیوز این کار را نکرد، این بحران متوقف نشد و رسانه‌های آمریکایی بیش از پیش به آن دامن زدند، زیرا به نظر می رسید که سؤال‌های مطرح شده در رابطه با تناقض گویی‌های ویلیامز، بیشتر از جواب‌هایی بود که شبکه ان بی سی نیوز به این سؤال‌ها می داد. 

شایان ذکر است که در طول سال‌های متمادی، روزنامه‌هایی مانند واشنگتن پست، اِستارز اند استرایپس (متعلق به نظامیان آمریکایی) و برخی دیگر از روزنامه‌های آمریکایی، گزارش‌هایی در رابطه با تناقض‌گویی‌های برایان ویلیامز منتشر کردند و گزارش‌های وی از عراق را زیر سؤال بردند. این در حالی بود که در تمام این مدت، ان بی سی نیوز به جای پاسخگویی به اشکال‌های مطرح شده، صرفاً سکوت اختیار کرده بود، تا این که سرانجام کار به اینجا رسید که ویلیامز مجبور به عذرخواهی شخصیِ و ترک برنامه‌های ان بی سی به مدت چند روز برای فروکش کردن این بحران شد. 

خبرنگار سی ان ان افزود: از سوی دیگر حامیان برایان ویلیامز می‌گویند، هر کسی ممکن است در زندگی شخصی‌اش هنگامی که به ماجراهای گذشته‌ی دوران جوانی اش نظر می‌کند، ممکن است برخی از جریان‌ها را فراموش کرده یا در ذهنش مشوش شده باشد و به تدریج تصور کند اصلِ ماجرا همان طور بوده که در تصورات کنونی‌اش وجود دارد. 

استلتر افزود: با این حال به نظر من، این توجیه فقط برای داستان‌های شخصی که فردی ممکن است در یک مهمانی برای دوستانش تعریف کند، پذیرفتنی باشد، اما برای ما خبرنگاران که اعتمادِ شنوندگان و بینندگان‌مان به گزارش‌های ما اصلِ سرمایه‌ای است که در اختیار داریم، این مسئله کاملاً متفاوت است، زیرا برایان ویلیامز این گزارش‌های متناقض را در خانه‌ی خود برای چند تن از مهمانانش تعریف نمی‌کرد، بلکه از طریق شبکه ان بی سی نیوز برای میلیون‌ها آمریکایی تعریف می‌کرد که باید حتماً قبل از تعریف مجدد این گزارش‌ها، آن‌ها را با مستندات موجود در آرشیوهای این شبکه تطبیق می‌داد و صرفاً به حافظه خود در این رابطه تکیه نمی‌کرد. 

با این حال، از امشب که برایان ویلیامز دیگر (برای چند روز) مجری خبر شبکه ان بی سی نیوز نخواهد بود، باید منتظر ماند و دید، بینندگانِ پر و پا قرص اخبار شبانگاهی این شبکه چه واکنشی به غیبت او نشان خواهند داد. برایان ویلیامز نیز مانند بسیاری دیگر از شخصیت‌های آمریکایی که در پی بروز بحران‌هایی، موقتاً از انظار عمومی دور شده و سپس بعد از فروکش بحران، دوباره به کار اولیه‌ی خود بازگشته‌اند، شاید بتواند پس از مدتی، به شغل مجری‌گریِ خود در اخبار شبانگاهی ان بی سی نیوز بازگردد. البته این احتمال نیز وجود دارد که معیار صداقت و مشروعیت برای خبرنگاران و مجریان اخبار در افکار عمومی آمریکا بالاتر از سایر شخصیت‌های سیاسی یا هنری در این کشور باشد و از اینرو برایان ویلیامز ممکن است سرانجام مجبور به استعفای کامل از شبکه ان بی سی نیوز آمریکا بشود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار