شیراز؛

موزه پارس، نگین هشت ضلعی شیراز

يكي از بناهاي مجموعه كريم خاني در شهر شيراز، مجموعه ای هشت ضلعی، موسوم به موزه پارس است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ موزه پارس در كنار ارگ كريم خاني و در باغي به نام باغ نظر واقع شده است. اين بناي هشت ضلعي كه در وسط باغ قرار داشته اقتباسي است از عمارت هشت بهشت اصفهان.

در دوره زنديه، خان زند مهمانان خارجي و رسمي را در اين مكان به حضور مي پذيرفت و از مهمترين مراكز تشريفات سياسي كريم خان به حساب مي آمد .

در اطراف اين بنا در 4 جهت ، 4 حوض وجود داشت كه امروز به جز يكي از آنها كه به دليل كشيدن خيابان از جاي خود برداشته شده ، سه تاي ديگر به صورت اوليه خود باقي مانده اند .

این عمارت در سال 1315 به موزه پارس تبديل شد . اين بنا نماي بيروني آن با كاشي كاريها جالبي تزئين شده است كه نقوشي همچون پرندگان و شكار و گل و بوته و داستانهاي قديمي را در خود دارد، داخل بنا شامل تالاري مركزي ، گنبد را همراه با چهار شاه نشين يا چهار گوشواره است كه در شاه نشين شرقي جسد كريم خان زند دفن شده بود كه با آمدن آقا محمد خان قاجار به شيراز، جسد كريم خان به دستور او به تهران انتقال داده شد .

حوضي نيز از جنس مرمر در وسط تالار ديده مي شود از ديگر تزئينات داخل ساختمان مقرنس هاي بسيار زيبا و همچنين يازده نقاشي است كه از آثار نقاش ماهر دوره زنديه، آقا صادق است.

از جمله آثار مهمي كه در موزه پارس وجود دارد، مجموعه اي از قرآن هاي نفيس خطي است كه شامل 12 جلد است و در سال 777 هجري نوشته شده و بوسيله توران شاه وزير شاه شجاع وقف شاهچراغ شده است و يا قرآن خطي ديگري با دستخط يحيي الجمال الصوفي است كه تاريخ سال 745 تا 746 را دارد و توسط تاشي خاتون ( مادر شاه ابو اسحاق اينجو ) وقف شاهچراغ شده است .

علاوه بر اين آثار ، ظروف سفالي ماقبل تاريخ و مفرغهايي مربوط به لرستان، آثار نقاشي لطفعلي خان صورتگر كه در قرن 13 هجري مي زيسته است و چند شمشير از جمله شمشير كريم خان زند جزء مجموعه موزه پارس به حساب مي آيند .

مجموعه باغ و ساختمان موزه پارس در سال 1314 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

انتهای پیام/ع


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.