فضلی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛
فضلی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران رخساره فضلی مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش امروز( سه شنبه) در نشست خبری که در
ساختمان علاقه مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با تشریح اقدامات دفتر
آموزش پیش دبستانی در یک سال گذشته اظهار کرد: دوره پیشدبستانی براساس
اسناد بالادستی و بند 2 سیاستهای ابلاغی رهبری به آموزش و پرورش دارای
اهمیت است زیرا ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به عنوان نهاد تولیدکننده
سرمایه اجتماعی و نیروی انسانی از مهدکودک تا پیشدبستانی و دانشگاه امری
حاکمیتی است در این سیاست مطرح شده است.
وی افزود : در سند تحول
بنیادین آموزش و پرورش، سن آموزش رسمی 5 سال مطرح و دوره پیشدبستانی به
عنوان یک دوره 2 ساله رسمی و غیراجباری عنوان شده است.
فضلی در
ادامه گفت: دفتر آموزش پیشدبستانی بهمن سال گذشته به معاونت آموزش
ابتدایی وزارتخانه برنامه های خود را در سه محور مدیریت یکپارچه
پیشدبستانی ، توسعه کمی دوره پیشدبستانی و توجه به مناطق محروم و
لازمالتوجه و توسعه کیفی دوره پیش دبستانی طراحی کرده اند.
مدیرکل
دفتر پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در راستای اقدامات
انجام شده عنی فرصتها و تهدیدات، نقاط قوت و ضعف را بررسی کرده و وضع
موجود پیشدبستانی در سراسر کشور را شناسایی کردیم چرا که در نظامهای
برنامهریزی پیشرفته، گلوگاهها مهمترین بخشهایی هستند که باید به آنها
توجه کرد.
وی عنوان کرد: تلاش کردهایم در نقشه مفهومی از استانها
عبور کرده و به مناطق ، بخش ها و دهستان ها رسیده به گونهای که
دهستانهای کشور را براساس ضریب محرومیت شناسایی کردیم وحمایت های لازم را
برای تعمیم دوره پیشدبستانی در این دهستانها به دست آوردیم.
فضلی
در ادامه گفت : در سال تحصیلی جاری 53 دهستان کشور اولویت نخست بودند که
لازم بود دولت در این قسمت حضور جدی داشته باشد زیرا می دانیم اگر
فرصتهای عادلانه تربیتی را از دوره پیشدبستانی فراهم کنیم،میتوانیم
آسیبهای آینده را مدیریت کرده ایم.
وی با بیان اینکه با ادارات کل
آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور وارد گفتوگو شده و 32 تفاهمنامه در
حوزه پیش دبستانی منعقد کردیم، افزود : 667 هزار نوآموز پیشدبستانی جذب
کلاسها شده که ازاین تعداد146 هزار دانشآموز در مناطق روستایی و 35 هزار
و 500 نوآموز در مناطق محروم جذب شدهاند این درحالی است که پیشبینی ما
این بود 9 هزار نوآموز در مناطق محروم جذب شوند.
مدیرکل دفتر
پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: نرخ پوشش دوره پیشدبستانی
امسال 51.9 درصد بود در حالی که در سال گذشته این نرخ 38.2 درصد بوده است
که نشان دهنده ی 13.9 درصدی پوشش دوره پیش دبستانی است.
وی با
بیان اینکه پوشش پیشدبستانی در مناطق روستایی 22 درصد بوده در حالی که
قاعده کلی 30 درصد است ، گفت:کلاسهای چندپایه در روستاهایی که جمعیت
دانشآموزی آنها پایین است و امکان تشکیل کلاسها به تفکیک پایه وجود
ندارد، برگزار میشود که سال گذشته با ابلاغ دستورالعملی این فرصت داده شد
تا در کلاسهای چندپایه با جمعیت کم، حداکثر 3 پایه و در 3 ساله نخست
ابتدایی شرایط حضور نوآموزان پیشدبستانی در کلاسهای درس فراهم شود که
این کلاسهای پیشدبستانی عمدتا در مناطق دوزبانه قرار دارند.
مدیرکل
دفتر پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر 5
هزار و 400 کلاس چندپایه در کشور پذیرای بیش از 20 هزار نوآموز هستند
افزود: در تابستان امسال برنامه ویژهای را برای کودکان مناطق دوزبانه
داشتیم به گونهای که 108 هزار نوآموز پیشدبستانی را در مناطق دوزبانه تحت
آموزش قرار دادیم.
وی ادامه داد: تلاش ما بر توسعه عدالت در
مناطق محروم است اما این بدین معنی نیست که در شهرهای بزرگ به
پیشدبستانیها توجهی نداریم بلکه در شهرها پیشدبستانی به شیوه غیردولتی
اداره میشود .
فضلی همچنین تصریح کرد : در حال حاضر 35 هزار و
500 کلاس پیشدبستانی در کشور داریم که 5 هزار و 400 کلاس چندپایه است
همچنین 127 محتوای پیشدبستانی طی چند ماه گذشته تولید شده که کمیتههای
محتوا در استانها، آنها را تولید و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز
تایید کرده است .
وی ادامه داد: در سراسر کشور 102 تفاهم نامه با 24 نهاد ،مرکز و موسسه را منعقد کرده ایم.
فضلی
با اشاره به حکم معاونت حقوقی ریاست جمهوری در خصوص نظارت بر مراکز
پیشدبستانی گفت: از معاونت حقوقی ریاست جمهوری سوالی پرسیدیم مبنی بر
اینکه آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیتی برای مقطع پیشدبستانی برعهده دارد
یا خیر که این معاونت اعلام کرد آموزش و پرورش به عنوان متولی حاکمیتی دوره
پیشدبستانی به شکل دولتی و غیردولتی است و باید بر آن نظارت داشته باشد.
مدیرکل
دفتر پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه پیشدبستانی
دورهای تخصصی است و باید تلاش کنیم تا افراد غیرمتخصص وارد کلاسهای
پیشدبستانی نشوند ،افزود: طرح سنجش بدو ورود دبستان را یک سال عقب آورده و
از امسال به صورت آزمایشی تمام نوآموزان گروه سنی 5 سال تمام که در بدو
ورود به پیشدبستانی بودند تحت سنجش قرار گرفتند.
وی اضافه
کرد:دراین طرح 90 هزار نوآموز ثبتنام کرده که در 32 استان کشور اجرا شدکه
براین اساس نوآموزان در مرحله نخست مورد غربالگری قرار گرفتند و در مرحله
دوم نیز غربالگری تخصصی انجام شد و از اول اسفند برای نوآموزان پیشدبستانی
نیازمند حمایت برنامه مداخلهای در نظر گرفته شده است.
فضلی
همچنین از طراحی بسته آموزشی برای تربیت در دوره پیشدبستانی با تاکید بر
تفاوتهای فردی سخن گفت و افزود : نخستین بخش این بسته با عنوان
گلواژههای امید چاپ شده وهمچنین 12 هزار جلد کتاب به طور رایگان در سراسر
کشور البته با تاکید بر مناطق محروم توزیع شده است .
وی در خصوص
آزمون استخدامی مربیان پیشدبستانی گفت: پاسخگویی به این سوال در حیطه کاری
بنده قرار ندارد. معاونتهای آموزشی فقط مجری هستند و موضوع استخدام
مربیان پیشدبستانی در حوزه کاری ما نیست و جذب نیرو، حوزههای خاص خودش را
دارد. نیروهای رسمی، غیر رسمی، مدارس غیر دولتی، مدارس دولتی و مدارس
پیشدبستانی ضمیمه دولتی در این حوزه برای ما دارای اهمیت است.
فضلی در پایان عنوان کرد: در نظر داریم تا نیروها را تعیین سطح کرده و بانک اطلاعاتی از آنها تهیه کنیم.
انتهای پیام/