استان کردستان دارای آثار و ابنیه های تاریخی کم نظیر فراوانی است که در میان آنها قلعه شگفت انگیز زیویه جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، هر گاه نام قلعه زیویه به گوش می‌رسد، گنجینه های کشف شده در آن که امروز در موزه ملی کشورمان و موزه‌های معروف جهان نگهداری می شود به یاد می آید اما بنای این قلعه خود یکی از شاهکارهای معماری بشریت در سده‌های ششم تا نهم پیش از میلاد است.

قلعه زیویه، شاهکار معماری بشریت در پیش از میلاد

قلعه زيويه در 45 كيلومتري جنوب شرقي شهرستان سقز و در شمال دهكده اي به همين نام قرار دارد. قلعه بر روي تپه اي طبيعي كه قسمتي از راس آن سنگي است به نام شده و 800 متر طول و 500 متر عرض و 100 الي 140 متر از زمين‌های مجاور خود ارتفاع دارد.

فعالیت‌های باستان شناسی در تپه باستانی زیویه از سال 1378 ادامه پیدا کرد و پس از حدود 11 فصل فعالیت‌های باستان شناسی و کاووش، راه پله‌های سنگی، فضاهای جانبی و تالار ستون دار که از شاخص‌ترین بخش‌های آن است نیز کشف شد.

تالار ستون دار تپه باستانی زیویه دارای 16 ستون در دو ردیف 8 عددی است که پایه ستون‌ها سنگ و خود ستون‌ها نیز از خشت بوده‌اند که متاسفانه هم اکنون از ستون‌ها هیچگونه اثری باقی نمانده است.

قلعه زیویه، شاهکار معماری بشریت در پیش از میلاد

ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ زﻣﺎﻧﻲ ﻧﺰدﻳﻚ ﺑﻪ دو ﻫﺰارو ﻫﺸﺘﺼﺪ ﺳﺎل از ﺳﺎﺧﺖ ﻗﻠﻌﻪ زﻳ ﻮﻳﻪ ﻫﻨﻮز ﻫﻢ دﻳﻮارﻫﺎ دارای اﺳﺘﺤﻜﺎم و اﺳﺘﻮاري ﻧﺴﺒﺘﺎً ﺧﻮبی میﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ، ﻣﺮﻫﻮن ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز درﺳﺖ و اﺻﻮﻟﻲ اﻳﻦ ﻗﻠﻌﺔ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﻲ اﺳﺖ از ﺟﻤﻠﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﻏﺎﻟﺐ ﻣﺼﻄﺒﻪ ﻫﺎﺋﻲ ﻛﻪ ﻛﺸﻒ و ﻛﺎوش ﺷﺪه‌اﻧﺪ ﺑﻪ ﺷﻜﻠﻲ ﻃﺮاحی و ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ ﻛﻪ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺗﺤﻤﻞ ﻟﺮزش‌ﻫﺎی ﻧﺎﺷﻲ از زﻟﺰﻟﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

نویسندگان و باستان شناسان بسیاری درباره زیویه اظهار نظر كرده اند، از جمله پرفسور گیرتنس محقق و باستانشناس فرانسوی، مؤلف كتاب «هنر ایران در دوره ماد و هخامنشی معتقد است كه این قلعه یك قلعه حكومتی بوده و گنجینه به دست آمده را دفینه ای می داند كه در كنار جسد یك پادشاه سكایی گذارده شده است.

قلعه زیویه، شاهکار معماری بشریت در پیش از میلاد

سفالینه ها و آثار زرین و دیگر آثار به دست آمده نشان می دهد، از اواسط قرن هشتم تا اوایل دوره هخامنشی زندگی در این قلعه وجود داشته است و با به سلطنت رسیدن داریوش هخامنشی و تهاجم وی به مادها زندگی در این قلعه به پایان رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان  گفت: سینی معروف سیمین و طلایی زیویه، سینه ریز، حلقه طلایی، مجسمه عقاب معروف زیویه که از طلا می‌باشد و معروفیت جهانی دارد، پلاک طلا معروف زیویه، ظروف طلایی و نقره، مجسمه ها و آویزهای گردن که از طلا ساخته شده بخشی از آثاری هستند که از قلعه زیویه بدست آمده و در موزه ملی کشورمان نگهداری می‌شود.



آذرشب افزود: متاسفانه برخی از آثار گرانبها و ارزنده این محوطه باستانی توسط دلالان آثار باستانی به خارج از کشور انتقال داده شده و هم اکنون این آثار در موزه‌های فرانسه، بریتانیا، رمیتاژ در لنینگراد نگهداری می‌شود.

امید است با انجام پژوهش‌ها و کاوش‌های باستان شناسی بیشتر در این قلعه منحصر به فرد، زوایای بیشتری از فرهنگ و تاریخ مردم این دیار و کشورمان روشن شود.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: قلعه ، معماری ، زیویه ، سقز ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.