نماینده پارلمان افغانستان با اشاره به اینکه شغل اکثر مردم در ولایت فاریاب، کشاورزی است،افزایش بیکاری در این ولایت را محصول سیاست‌های غلط در حوزه کشاورزی طی سال‌های گذشته دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "آصفه شاداب" نماینده مردم فاریاب در پارلمان افغانستان  با انتقاد از بی‌توجهی دولت‌ کرزی به مقوله کشاورزی اظهار داشت: شغل اصلی در ولایت فاریاب را کشاورزی و دامپروری تشکیل می‌دهد اما خشکسالی‌های پیاپی و بی‌توجهی دولت پیشین به توسعه روستایی، از جمله عدم اهتمام به موضوع حفاری چشمه‌سارها و ایجاد و ترمیم کانال‌های آبی در فاریاب سبب شد که آمار بیکاری روز به روز در این ولایت افزایش یابد.
 
وی افزود: بازسازی با استفاده از کمک‌های جامعه جهانی در سال‌های گذشته به شهرهای افغانستان محدود و محصور ماند، در حالی که روستاها به سبب وجود کشتزارهای زیاد- که می‌توان از آن‌ها به عنوان گنجینه‌های ثروت یاد نمود- بیشتر مستحق بازسازی و توسعه بود.
 
این عضو پارلمان افغانستان تصریح کرد: اگر بخشی از کمک‌های جامعه جهانی به ساخت سدهای آبی، حفاری قنات‌ها(کاریزها) و در کل تقویت منابع آبی در روستاها به مصرف می‌رسید و امید روستانشینان به کاشت و برداشت محصول زراعی احیاء می‌شد- به یقین می‌توانستم بگویم- از یک سو دولت در شغل‌آفرینی و کاهش بیکاری، دستاوردهای درخشانی می‌داشت و از سوی دیگر توان تولیدی افغانستان در بخش تولید و عرضه انواع گوناگونی از محصولات زراعی، با استفاده از کشتزارهای وسیع موجود در روستاها، تقویت می‌شد.
 
شاداب ادامه داد: اما دریغ که چنین نشد و روستاهای افغانستان، از جمله مناطق مختلف ولایت فاریاب که مزارع مساعد کشاورزی بسیاری را در خود جا داده است، از ترس خشکسالی‌های پی در پی امید و انگیزه کاشت و کار روی مزارع را از دست دادند و در این زمان بود که قدرت و قابلیت نگهداشت گاو و گوسفند نیز رو به ضعف و افول نهاد و بالطبع سطح صادرات میوه‌جات تر و خشک افغانستان به بیرون از این کشور نیز روز به روز سطح نزولی طی کرد.
 
نیمه‌کاره و متوقف ماندن پروژه ساخت سد آبی الماس
 
شاداب، در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: مناطقی مانند "اندخوی"، "خان چار باغ"، "قره قل» و "دولت آباد" از جمله مناطقی است که به لحاظ برخورداری از اقلیم مساعد و نیز داشتن کشتزارهای پهناور و پذیرایی کاشت انواع میوه‌ها در گذشته از حوزه‌های حاصلخیز این ولایت بوده اما اینک ظرفیت زراعی و کمیت کاشت در این مناطق در حد نازل نزدیک به صفر رسیده است.
 
وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته تنها پروژه توسعه روستایی در ولایت فاریاب، پروژه ساخت سد آبی الماس بوده ولی آن هم پس از واگذاری به یک شرکت غیر مسئول به صورت نیمه‌کاره به حال خود رها شده و مدت زیادی است که کار روی این پروژه به صورت کامل، متوقف شده است.
 
کوچی‌های مسلح، مانع دیگری در راه دامپروری
 
شاداب  وجود کوچی‌هایی که به زور و به صورت مسلحانه، در سال‌های گذشته استفاده از علفزارها را در مناطقی چون "دولت‌آباد"، "الماس" و "شیرین‌تگاب" ولایت فاریاب را در اختیار و انحصار خود قرار داده‌اند را مانع دیگری در راه دامپروری در این مناطق دانست.
 
این عضو پارلمان افغانستان افزود: تنها راه و رمز فائق آمدن بر مشکل بیکاری در ولایت فاریاب، توجه به مساعدسازی زمینه کاشت از طریق ساخت سدهای آبی، احداث قنات‌ها و حفاری چشمه‌ها می‌باشد زیرا کشاورزی و دامپروری شغل اکثر قریب به اتفاق ساکنان روستاها و مناطق مربوط به این ولایت را تشکیل می‌دهد.
 
/انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.