در حالی که هنوز در فصل زمستان هستیم، بخشی از منابع تامین آب استان بوشهر رو به خشکی می‌رود و با این شرایط، تابستانی سخت برای این استان تصور می‌شود.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛  مشکلات کم آبی و قطعی آب مربوط به امروز و این ماه و این سال نیست؛ سال‌ها است که مشکلات کم‌آبی و بی آبی وارد زندگی مردم شده است و مردم با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند ولی امسال جدی‌تر شده است.


مشکلات کم آبی و قطعی آب تنها مربوط به استان بوشهر و حتی استان‌های جنوبی و یا استان‌های خشک نیست بلکه خوش آب ترین استان‌های کشور نیز هم اکنون با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و به عنوان یکی از دغدغه‌های اساسی کشور مطرح است.

رودخانه‌ها و چشمه‌های زیادی در سال‌های اخیر خشک شده‌اند و یا کم آب شده‌اند و این روند نزولی در منابع آب را هر ساله شاهد هستیم که کم کم شیب تندتری نیز به خود می‌گیرد.

امسال و در حالی که هنوز در فصل زمستان هستیم، بخشی از منابع تامین آب استان بوشهر واقع در استان فارس رو به خشکی می‌رود و با این شرایط، تابستانی سخت برای این استان تصور می‌شود.

در حالی که هم اکنون می بایستی منابع آبگیر و سدهای ما پر از آب باشد و روز به روز بر حجم آنها افزوده شود، برعکس شاهد کاهش ذخایر پشت سدها هستیم و مشکلاتی که پشت این کم‌آبی‌ها پدید می‌آید.

کاهش منابع آبی استان بوشهر/ شرایط سختی پیش رو داریم

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تقریبا اغلب آب مورد نیاز استان بوشهر از استان‌های مجاور تامین می‌شود و این موضوع همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های ما مطرح است.

کیقباد یاکیده اضافه کرد: بخشی از آب استان بوشهر از خط کازرون تامین می‌شود که این خط در حال حاضر با کاهش شدید روبرو شده است و این موضوع باعث می شود تا از الان به بعد شرایط سختی را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال میزان بارندگی‌ها کاهش یافته است و منابع آبی کمتری را در اختیار داریم، تنها راهی که می‌توانیم از این بحران عبور کنیم، همکاری مردم در شیوه مناسب مصرف است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان بوشهر تاکید کرد: توزیع مناسب آب یکی از راهکارهای مناسب در مدیریت آب است و باید تلاش کنیم تا آب کمتری را در خطوط هدر دهیم که نیاز به بازسازی شبکه‌ها است و این موضوع نیازمند اعتبارات بسیار بالایی است.

وی تاکید کرد: فصل تابستان با مشکلاتی در زمینه آب روبرو هستیم که باید تلاش شود تا بهترین استفاده را از منابع آبی داشته باشیم و حداکثر صرفه‌جویی در مصرف آب انجام شود.

هدررفت بالا و انشعاب‌های غیرمجاز از عوامل مشکلات آب

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سال سختی از نظر کم آبی در پیش داریم و برای اینکه در سال آینده چالش‌های کمتری داشته باشیم باید مدیریت مصرف و توزیع را به خوبی در دستور کار قرار دهیم.

روح‌الله طاهریان‌پور ایجاد آبشیرین کن و سدهای جدید مثل دالکی را به عنوان بخشی از راه‌حل‌های رفع مشکلات کم آبی استان بوشهر عنوان کرد و افزود: در بخش آب روستایی شاهد فرسودگی بالای خطوط آبرسانی هستیم و کیفیت مطلوبی در این زمینه شاهد نیستیم.

وی به هدررفت ۳۸ درصدی آب در استان بوشهر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: متاسفانه هدررفت آب در استان بوشهر بسیار بالا است و این موضوع تاثیر زیادی در مشکلات آب دارد و ما تلاش داریم تا این هدررفت را کاهش دهیم که امسال به میزان دو درصد کاهش یافت.

ایجاد تاسیسات آب‌شیرین‌کن برای تامین آب

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر افزود: یکی از راهکارهای تامین آب برای استان بوشهر، ایجاد تاسیسات آبشیرین‌کن است که سال آینده عملیات ساخت سه پرووژه آبشیرین کن در روستاهای استان بوشهر آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از چالش‌های آب به ویژه در روستاها، توسعه خانه‌باغ‌ها است که از اب خانگی برای مصارف کشاورزی و فضای سبز و کشت صیفی‌جات استفاده می‌کنند که پیگیری ویژه‌ای برای ساماندهی این موضوع داریم.

وی با بیان اینکه حدود دو هزار انشعاب غیرمجاز در سطح روستاهای استان بوشهر داریم، تاکید کرد: سال آینده پلیس آب در استان بوشهر راه‌اندازی می‌شود تا نسبت به شناسایی و برخورد با انشعاب‌های غیرمجاز اقدام کند.

خدا به داد تابستانمان برسد

اکنون در فصل زمستان هستیم و هنوز چشمه‌ها و منابع آبی استان رمق دارند ولی انگار تب بی آبی به سراغ آنها آمده است و دوری نخواهد پائید که این بیماری گریبانگیر آب استان بوشهر شود.

با این شرایط تابستانی بسیار سخت برای استان بوشهر پیش بینی می شود که در این شرایط هیچ کس به اندازه خود مردم استان نمی‌تواند در عبور از این بحران به مردم کمک کند.

همه باید دست یاری به هم دهند و با رعایت حال خود و دیگران، استفاده مناسبی از آب داشته باشند و در یک کلام، باید قدر این آبی را که داریم به خوبی بدانیم و همه باید درک کنیم که مشکل آب جدی است و با مصرفی بهینه از این شرایط عبورکنیم.

برچسب ها: کم‌آبی ، بوشهر ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار