رشت؛

اجرای طرح پایش ملی حذف اختلالات کمبود ید در غرب گیلان

طرح ملی پایش حذف اختلالات ناشی از کمبود ید در شهرستان مرزی آستارا در غرب گیلان به اجرا درآمد.

به گزارش اجرای طرح پایش ملی حذف اختلالات کمبود ید در غرب گیلانخبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت ، سرپرست شبکه بهداشت و درمان این گفت : تهیه آمارهای دقیق ، تعیین شاخص های مقایسه ای مربوط به کمبود ید و شناسایی موارد مشکل دار در منطقه را از اهداف اجرای این طرح پژوهشی و ملی اعلام کرد.

کوروش فخیمی درخشان افزود : در اجرای طرح پایش حذف اختلالات ناشی از کمبود ید از 40دانش آموز دو مدرسه پسرانه و دخترانه در روستاهای غلام محله و کانرود نمونه برداری شده است.

وی یدسنجی بر روی نمک های مورد مصرف 20 خانواده در روستای شیخ محله عنبران را از دیگر برنامه های این طرحاعلام کرد و یادآورشد: تا 15 اسفند امسال 10 مرکز فروش نمک در آستارا نمونه برداری می شود.

ید یکی از ریز مغذیهایی است که به میزان 20 تا 50 میلی گرم در بدن انسان وجود دارد و حدود 70 تا 80 درصد آن در غده تیروئید است. برای رفع مشکل کمبود ید در بدن چند سالی است که وزارتخانه های بهداشت درمان و آموزش پزشکی و صنعت معدن و تجارت اقدام به تهیه و عرضه نمک ید دار برای رفع این مشکل کرده اند.

بهترین منابع غذایی ید انواع سبزی های سبز و ریشه ها مثل اسفناج و فرآورده های دریایی مخصوصاً ماهی های آب شور .

کمبود ید که بر هورمون های تیروئید تاثیر می گذارد شایع ترین علت تاخیر رشد جسمی و عصبی شناخته شده و عملکرد طبیعی مغز و سوخت و ساز بدن را دچار اخلال می کند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: اجرا ، طرح ، پایش ، حذف ، ید ، گیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.