«محمد خزاعی» دبیر سابق جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم «محمد رسول الله» که یک شیوه نوین ساخت در سینمای ایران بوجود آورده، پرچم سینمای ایران را در مجامع بین‌المللی به اهتزاز در‌می‌آورد؛ من برای منتقدان و تخریب‌کنندگان فیلم «محمد رسول الله» متأسفم.

محمد خزاعی، تهیه کننده سینما و دبیر سابق جشنواره فیلم فجر، در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص فیلم "مجید مجیدی" و بازتاب آن در جهان گفت: فیلم « محمد رسول الله» یک شیوه نوین ساخت در سینمای ایران بوجود آورد و از نظر ساختار و فرمت کلی اثر، پرچم سینمای ایران را در مجامع بین‌المللی به اهتزاز در می‌آورد.
 
وی افزود: این فیلم در آینده نه چندان دور توجه جدی سینما‌گران و مسئولان سینمایی را به ساخت اینگونه فیلم‌ها جلب می‌کند و مدیران متوجه می‌شوند که اگر برای ساخت چنین فیلم‌هایی سرمایه گذاری کنند موفق خواهند بود.
 
خزاعی با اشاره به اینکه این فیلم دوران جدیدی را برای سینما به ارمغان می‌آورد گفت: فضاهای ترسیم شده از پیامبر(ص) در این فیلم می‌تواند در معرفی چهره واقعی پیامبر (ص) و اسلام در مقابل پروژه‌های اسلام هراسی و توطئه علیه اسلام و پیامبر(ص) کمک شایانی کند.
 
این تهیه کننده سینما در ادامه بیان کرد: اسلام ستیزی و اسلام هراسی و ارائه تصویر نادرست از اسلام با نمایش این فیلم و ساخت فیلم‌هایی از این دست می‌تواند توطئه‌هایی که در زمینه مخدوش کردن چهره اسلام و پیامبر(ص) طرح می‌شود را خنثی کند. ما اگر تصمیم داریم چهره اسلام را معرفی کنیم، باید فیلم‌هایی مثل «محمد رسول الله» بسازیم و به دنیا معرفی کنیم.
 
خزاعی با انتقاد از برخی نظرات تخریب کننده عنوان کرد: در سینما کسی جای کسی را نمی‌گیرد و ما باید از ساخت چنین فیلمی خوشحال باشیم و این فیلم برکات زیادی برای سینما داشته و شهرک پیامبر(ص) برای فیلم‌های تاریخی از صدر اسلام مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نباید در سینما به دنبال تخریب باشیم، ما وقتی قصد تخریب همدیگر را داریم سینما را نابود می‌‌کنیم، باید همه از همدیگر حمایت کنیم و با انرژی مثبت باعث شکوفایی سینما شویم، من برای منتقدان و تخریب کنندگان فیلم «محمد رسول الله» متأسفم.
 
وی تأکید کرد: من از آقای مجیدی و دوستانشان که این فیلم را ساخته‌اند تشکر می‌کنم و امیدوارم عنایتی که خداوند به آنها داشته که گام اساسی در سینمای ایران بردارند، تداوم داشته باشد.
 
وی بیان کرد: سینمای ما مردمی است و مردم ایران نیاز‌هایی دارند که از سوی سینما جبران خواهند شد، سینما‌گران و فعالان عرصه سینمایی باید بدانند که مردم ایران فقط ساکن تهران و کلانشهر‌ها نیستند، قصه‌های جذاب و موضوعاتی خوب و شیرین در تمام کشور ایران وجود دارد، سینما‌ی ما سینمای همه مردم، همه کشور با وجود قوم و قبیله‌ها و سلایق و عقاید است.
 
این تهیه کننده سینما افزود: فیلم‌های جشنواره فجر باعث شد که ببینیم در کجا به‌سر می‌بریم، من نمی‌گویم مسائل و معضلات در جامعه وجود ندارد اما با ریختن قبح این مسائل بر پرده سینما مشکلی حل نمی‌شود من از همه مسئولان مملکت دعوت می‌کنم فیلم‌های جشنواره امسال را حتماً ببینند تا متوجه شوند چه مشکلاتی وجود دارد و چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، اما قصه‌های شیرین و جذاب برای ساخت فیلم کم نیست. اگر دغدغه نشان دادن مشکلات است می‌توان به آنها پرداخت من واقعاً دلیل ساخت برخی از فیلم‌ها را با این موضوعات و مضمون‌ها نمی‌فهمم.
 
خزاعی ادامه داد: همه مشکلات جامعه به روابط بین زن و شوهر و دختر و پسر در جامعه محدود نمی‌شود، وقتی واژه استراتژی را به کار می‌بریم برخی ناراحت می‌شوند و آن را فقط به معنای برنامه جنگ می‌دانند. اما استراتژی در سینما به اختلافات قومی، کمبود تولید نسل و فرزند‌آوری، ترافیک خیابانها و ... هم می‌تواند بپردازد.
 
وی با انتقاد از فعالیت حوزه‌ فرهنگ کشور در سال 93 گفت: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال فرهنگ نامگذاری شده،‌ چه اتفاق شاخص و خاصی در حوزه فرهنگ رخ داده است؟ چه اتفاقات و اقداماتی صورت گرفت که ما بفهمیم امسال با سالهای گذشته تفاوت داشته است؟‌ عملکرد وزارت فرهنگ در سال فرهنگ چه بوده است؟ مدیران فرهنگی باید برنامه‌ریزی خود را اصلاح کنند.
 
وی افزود: شاید در حوزه فرهنگ و در بخش سینما بتوان گفت که سینما نسبت به سایر حوزه‌ها به آرامش برگشته ولی این آرامش مربوط به محتوا و مضمون نمی‌شود، اختلاف رایج سینما نابود نشده اما خوشبختانه مدیریت شده است. باید برای بهبود اوضاع موزه فرهنگ فکر اساسی کرد و از همه نهادها و تشکل‌ها بخواهیم به وزارت ارشاد کمک کنند، گروه‌های انقلابی باید به کمک وزارت ارشاد بیایند و فرقی نمی‌کند که چه دولتی روی کار باشد، در هر دوره‌ای وزارت نباید با دامن زدن به اختلافات فضای فرهنگی کشور را مسموم کند.
 
وی ابراز داشت: دوستان در فضای فرهنگی باید مراقب خیلی از جریانات باشند مراقب ماجراهایی که شاید دستخوش تحولات ناخوشایند شوند.
 
وی در پایان گفت: در یک مقایسه عملکرد ایوبی رئیس سازمان سینمایی نسبت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل قبولتر بوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار