تبریز؛

نقش مهمّ زمان برداشت صحيح محصولات در ضايعات

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: زمان مناسب برداشت را مي توان با آزمايشاتي چون سِفتي بافت، نسبت قند به اسيد، تعداد روز پس از گلدهي كامل و حتي واحدهاي گرمايي گرفته شده توسط محصول تعيين نمود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ایوب ایرانی فام افزود: در طي تكامل فيزيولوژيک ميوه ها و سبزيها تغييرات قابل توجه فيزيكي و بيوشيميايي در محصول صورت مي گيرد.

وی تشریح کرد: تغذيه صحيح محصولات باغي نقش مهمي در كاهش ضايعات و بهبود كيفيّت محصول توليدي و عمر انباري محصولات برداشت شده دارد.

ایرانی فام ادامه داد: زمان برداشت صحيح محصولات باغي نقش مهمّي در عمر انباري و كاهش ضايعات آنها دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: چون درصد بالايي از وزن محصولات باغي را آب تشكيل می دهد، تأمين آب نه تنها در افزايش توليد مؤثر است بلكه با بهينه سازي تأمين آب مي توان عوارض فيزيولوژيكي چون لكه تلخي در سيب را كاهش داد.

وی اظهار داشت: وقتی محصول ديرتر از زمان مناسب برداشت شود نه تنها عمر انباري آن كاهش مي يابد بلكه ضايعات آن در طي حمل و نقل و جا به جايي افزايش خواهد يافت.

ایرانی فام تاکید کرد: چنانچه محصول زودتر از موقع برداشت شود، كيفيّت مناسبي را نخواهد داشت و در طي رساندن مصنوعي ممكن است به آن نتيجه دلخواه نرسيم.


انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.