وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من به شما قول می‌دهم که ارکستر سمفونیک تا پایان سال احیا و ارکستر ملی هم تا ماه‌های آینده احیا شود. این دولت و وزارت ارشاد با رعایت موازین از موسیقی با همه‌ی توان و قدرت حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر دقایقی پیش با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و حسن ریاحی دبیر جشنواره سی‌ام موسیقی فجر در تالار وحدت برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: کار هنرمند موسیقی یک کار بدیع است و شنونده را چنان به وجد می‌آورد که که غم‌ها را به شادی و رذیلت را به فضیلت تبدیل می‌کند.

وی افزود: در طول دو، سه دههد گذشته ما شاهد تحولات چشمگیر و بزرگ در عرصه موسیقی بودیم و امروز وقتی به هنر موسیقی نگاه می‌کنیم، پیشکسوتان برجسته‌ای را می‌بینیم که برای همه‌ی ما مایه‌ی غرور، افتخار و عزت هستند و همین طور نیروهای مستعدی در این سال‌ها در محضر همنی اساتید توانسته‌اند آموزش ببینند و امروز به عنوان هنرمندانی برجسته ایفای نقش می‌کنند.

وزیر ارشاد بیان کرد: موسیقی ایرانی یک هنر برجسته است و می‌بینیم که همواره همین موسیقی زبان آفرینش بوده است و نشان دهنده‌ی زیبایی و عظمت آفریننده‌ای است که این زیبایی و هنر را به انسان هدیه داده است.

جنتی ادامه داد: یکی از منابع غنی همه موسیقیدانان ما اشعار بلند شاعران نامداری است که ملت ما به آنها افتخار می کند و همین طور شاعران معاصری که امروز ترانه و تصانیف بسیاری را می سرایند و هنرمندان ما از این ترانه ها به بهترین شکل استفاده می کنند.

وی با اشاره به موسیقی پاپ گفت: موسیقی پاپ نیز از این قاعده ای که به آن اشاره کردم مستثنی نبوده و در این مدت رشد چشمگیری داشته است. حال می گویم که جشنواره فقط جشنواره نیست بلکه جریان پویایی است که موسیقی این سال ها را زنده نگه داشته است و لازم است همه اهالی موسیقی و دست اندرکاران آن با همدلی و تداوم به استمرار این جریان همت کنند.

وزیر ارشاد بیان کرد: جشنواره فرصتی غنی برای استفاده ظرفیت ها و توانایی در جامعه هنری و همچنین رشد این استعدادها است. تفاوت چشمگیری که جشنواره سی ام با دوره های قبل داشت تلاش برای کشف استعدادهای جوان در دو بخش کلاسیک و استعدادهای درخشان بود. ضمن اینکه در این میان می توان به حضور قابل توجه بخش بین الملل و حضور پررنگ موسیقی نواحی اشاره کرد که فرصت خوبی را برای جشنواره موسیقی فجر در کنار برگزاری کنسرت های شهرستانی این رویداد هنری فراهم کرد.

وی عنوان کرد: نکته ای که حسن ریاحی مبنی بر پیشنهاد تشکیل کانون موسیقیدانان جوان ارائه کرد به طور حتم مورد توجه ما است و ما از آن حمایت خواهیم کرد تا هم اساتید و هم نیروهای جوان در آنجا حضور داشته باشند.

جنتی در خصوص ارکستر سمفونیک و ملی اظهار داشت: در زمینه ارکسترها باید به این نکته اشاره کنم که سال گذشته حسن روحانی رئیس جمهور ایران در همین سالن به شما قول داد که ارکستر سمفونیک و ملی را احیا کند و واقعیت هم همین است که هم من و هم علی مرادخانی در طول این یکسال تلاش بسیار کردیم اما دو نکته سد راه ما بود؛ نکته اول مسئله مالی است که در طول این یک سال تنها چهل درصد از اعتبار در اختیار ما قرار گرفت و نکته دوم مسئله‌ی فنی بود که تلاش معاونت هنری بر این بود تا رهبری بیابد که مورد تایید همه‌ی هنرمندان عرصه‌ی موسیقی باشد.

وی عنوان کرد: من به شما قول می‌دهم که ارکستر سمفونیک تا پایان سال احیا و ارکستر ملی هم تا ماه‌های آینده احیا شود. این دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رعایت همه‌ی موازین از موسیقی با همه‌ی توان و قدرت حمایت می‌کند.

وزیر ارشاد افزود: متاسفانه برخی گروه های سیاسی که با دولت تدبیر و امید مشکل دارند تلاش می کنند که از احساسات مذهبی مردم و با طرح مسائل تحریف شده، دروغ و جعلی، احساسات مردم متدین را تحریک کنند اما باید بگویم که وزارت ارشاد با استفاده از ادبیات هنرمندان در این زمینه سعی کرده قانون و شرع دین را رعایت کند.

وی ادامه داد: همه آنچه که از طریق مجموعه وزارت ارشاد در تهران و شهرستانها اجرا می شود برنامه هایی دارای مجوز است که اولا اشعار آن به لحاظ محتوایی در یک شورا بررسی می شود که تمامی آثار کارهای فاخری باشند. این ماجرا در زمینه آهنگ و اجرای برنامه نیز وجود دارد بنابراین کنسرت هایی که اجرا می شود همه موازین را رعایت کرده و ما وظیفه می دانیم که هر کنسرتی که اجرا می شود تسلیم گروه های خودسر نشود.

وزیر ارشاد تصریح کرد: این افراد عموما عناصر نورسیده ای هستند که اطلاعات ما از نظر مذهب، هنر و موسیقی بیشتر از آنها است. اخیرا هم جنجالی هایی پیرامون این موضوع داشتیم که وزارت ارشاد مجوز تک خوانی داده و اسلام از دست رفت که باید بگویم ما اگر مجوز بدهیم پای آن می ایستیم و اعلام می کنیم ولی چرا به دروغ مردم متدین را بی جهت علیه دولت تحریک می‌کنند.

جنتی بیان کرد: من واقعا نسبت به همه مراجع احترام قائلم و دغدغه های آنان را به خوبی می دانم و این را هم می دانم که اظهار نظر این نظرات بر اساس دین و شرع است ولی خدمت آنها می گویم که ما تمام توان خود را بکار گرفته ایم که همه موازین را رعایت کنیم.

وزیر ارشادخاطرنشان کرد: من برق شور و هیجان به هنر را می بینم و آن را نشانه پاکی و صداقت شما برای پیشرفت هنر می دانم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.