رئیس جمهور آمریکا در یادداشتی به تهدیدات داعش و دیگر گروه های تروریستی پرداخت.

اوباما: تهدیدهای تروریستی همچنان باقی استبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "باراک اوباما" در یادداشتی برای پایگاه اینترنتی "گالف نیوز" مدعی شد: آمریکا دستاوردهای قابل توجهی در مبارزه با تروریسم به دست آورده است. واشنگتن توانسته است هسته اصلی رهبری گروه القاعده را از بین ببرد، سطح امنیت داخلی را تقویت کند و به منظور جلوگیری از حمله ای در ابعاد گسترده همانند 11 سپتامبر اقدامات قابل توجهی انجام دهد. این در حالی است که تهدیدهای تروریستی همچنان بر سر جای خود باقی هستند. زیرشاخه گروه القاعده در یمن فعالانه در توطئه علیه واشنگتن مشارکت دارد. از زمان وقوع حملات 11 سپتامبر، تروریست ها سبب کشته شدن شهروندان آمریکایی در خارج از آمریکا شده اند از جمله در حملاتی در بنغازی در لیبی. در آمریکا، شهروندان آمریکایی در فورت هود و طی بمب گذاری ماراتن بوستون کشته شده اند. 

در سوریه و عراق، گروه تروریستی داعش غیر نظامیان بیگناه و گروگان های خود از جمله اتباع آمریکایی را می کشد . وحشیگری های شورشیان داعش به لیبی نیز کشیده شده است و اخیر اعضای این گروه شماری از قبطی های مصری را در لیبی به قتل رساندند.  در ماه های اخیر، شاهد وقوع حملات مهلک در اوتاوا - پایتخت کانادا - ، سیدنی ، پاریس و کپنهاگ بوده ایم. در دیگر نقاط جهان نیز ، گروه طالبان پاکستان بیش از 100 دانش آموز و رابه همراه معلمانشان قتل عام کرد.  در سومالی، گروه الشباب حملاتی را در سراسر شرق آفریقا انجام می دهد. گروه بوکو حرام در نیجریه  و کشورهای همسایه اقدام به کشتن و ربودن  مردان ، زنان و کودکان می کند.

ما در مواجهه با این چالش ها باید در سطح بین المللی و در خود آمریکا با یکدیگر متحد باقی بمانیم. از این موضوع آگاهیم که نیروی نظامی به تنهایی سبب حل و فصل این مشکل نمی شود. همچنین نمی توانیم به آسانی تروریست هایی را شکست دهیم که غیر نظامیان بیگناه را می کشند. ما همچنین باید با افراط گرایی خشونت آمیز مقابله کنیم . ما باید با تبلیغات برای عضوگیری مقابله کنیم. ما باید با افرادی مقابله کنیم که به صورت مستقیم در اقدامات تروریستی مشارکت ندارند اما افرادی افراطی هستند و اقدام به عضو گیری و تحریک دیگران برای انجام اقدامات تروریستی می کنند.

هفته گذشته، دولت ها، گروه های جامعه مدنی و رهبران جوامع از بیش از 60 کشور جهان با گرد هم آمدن در واشنگتن برای حضور در اجلاس مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز، گام هایی رو به جلو در این زمینه برداشتند. تمرکز ما معطوف تقویت جوامع محلی در این زمینه است.

گروه‌هایی همانند القاعده و داعش تفسیری پیچیده و افراطی از مذهب ارائه می دهند که اکثر قریب به اتفاق مسلمانان جهان آن را رد می کنند. جهان باید به ترویج اقدامات آن دسته از روحانیون مسلمان و روشنفکرانی بپردازد که ماهیتی صلح آمیز از اسلام ارائه می دهند. ما می توانیم به انعکاس سخنان افراط گرایان سابقی بپردازیم که می دانند چگونه تروریسم در حال خیانت به اسلام است. ما می توانیم به نهادهای اسلامی و جوانان مسلمان کمک کنیم تا بتوانند با بخش خصوصی به منظور توسعه رسانه های اجتماعی با هدف مقابله با تبلیغ افراط گرایی در اینترنت، همکاری کنند. 

بر حسب تجربه از این موضوع اطلاع داریم که بهترین راه حفاظت از افراد به ویژه افراد جوان از افتاده در دام افراط گرایان خشونت آمیز حمایت از خانواده ها، دوستان و معلمان و رهبران مذهبی آنهاست. در اجلاس هفته گذشته در واشنگتن،  مقامات و نمایندگان لس آنجلس، مینیا پلیس و بوستون بر شراکت و همکاری گروه های مختلف در این شهرها تأکید کردند ، اقدامی که سبب تقویت جوامع به منظور حفاظت از افراد در مقابل ایدئولوژی های افراط گرایانه می شود.

همچنین باید به این موضوع بپردازیم که گروه هایی همانند القاعده و داعش سبب بروز خشم افراد شده اند . زمانی که افراد دریابند بی عدالتی و فساد سبب شده است آنها فرصتی برای بهبود شرایط زندگی خود نداشته باشند، این خشم تشدید می شود. در حال حاضر ، جهان باید گزینه های بهتری در مقابل جوانان قرار دهد.
دولت هایی که حقوق بشر را نقض می کنند سبب می شوند افراط گرایان از این موضع سوء استفاده کنند ، افراط گرایانی که ادعا می کنند خشونت تنها راه ایجاد تغییر در شرایط موجود است. تلاش ها برای مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز تنها در صورتی با موفقیت همراه خواهد شد که شهروندان کشورها بتوانند از طریق روش های دموکراتیک مشکلات خود را حل و فصل کنند و از طریق جوامع مدنی قدرتمند بتوانند خودشان را ابراز کنند. این تلاش ها باید با توسعه شرایط اقتصادی و آموزشی همراه باشد از این رو افراد می توانند به یک زندگی مناسب امیدوار باشند.

در نهایت این که،  گروه های القاعده و داعش به دروغ ادعا می کنند آمریکا در حال جنگ با اسلام است؛ این در حالی است که غرب در تلاش برای ایفای نقشی در زمینه تقویت ارزش های کثرت گرایانه ای است که تعریفی از ما به عنوان آمریکایی ها ارائه می کند. هفته گذشته، افراد زیادی از مذاهب مختلف از جمله مسلمانان آمریکایی در نشست مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز به ما پیوستند . این موضوع نشان می دهد آمریکا در اقدمات خود با موفقیت همراه بوده است زیرا ما از افراد با مذاهب و پیشینه های مختلف استقبال می کنیم.

گاهی اوقات این کثرت گرایی از سوی ایدئولوژی هایی منزجر کننده و همچنین از سوی برخی از افراد از مذاهب مختلف در معرض تهدید قرار می گیرد. ما شاهد کشتارهای فجیع در ویسکانسین در سال 2012 و همچنین مرکز یهودیان در کانزاس در سال گذشته بوده ایم . هنوز نمی دانیم چرا سه فرد جوان  - که مسلمان بوده اند - در چپل هیل کارولینای شمالی به طرزی فجیع کشته شدند. اما می دانیم که بسیاری از مسلمانان آمریکایی در سراسر این کشور از برخی موضوعات نگران هستند. آمریکایی ها از مذاهب و پیشینه های مختلف باید همچنان با یکدیگر متحد باقی بمانند و بر این موضوع تأکید کنند که هیچ کسی نباید به سبب آنچه که هست و آن چه که می پرستد ، هدف قرار گیرد.

در پایان این یادداشت آمده است: کمپین ما برای جلوگیری از افراطی شدن افراد از سراسر جهان یک کمپینی سراسری است. واشنگتن با برگزاری نشست هفته گذشته درباره مقابله با تهدید افراط گرایی - بر خلاف تروریست هایی که تنها ارائه کننده خشونت، قتل و بدبختی هستند - نشان داد جامعه ای آزاد و متنوع است که منعکس کننده مسیری درست از فرصت ها ، عدالت و شأن انسانی است.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار