معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی پیامی به اولین جشنواره فرهنگی، هنری دانشگاه علوم پزشکی جهرم با موضوع خود مراقبتی، خواستار ترویج مرزهای دانایی و سلامت شد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،دکتر فراهانی در این پیام موضوع خودمراقبتی را یکی از ماموریت‌های ذاتی و مهم معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت عنوان کرده و افزوده است: این جشنواره‌ که با هدف ترویج شیوه‌های زندگی سالم و پیشگیری از رفتارهای پرخطر برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی برای فرهنگ سازی در این زمینه است و باید با برگزاری هدفمند چنین جشنواره‌هایی پیام «خود مراقبتی» را در دانشگاه‌ها به عنوان راهکاری مناسب برای گسترش مرزهای دانایی و سلامت ترویج کنیم و نهضتی فرهنگی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر به وجود آوریم.

در این پیام آمده است: خودمراقبتی را می‌توان آمیزه‌ای از «پییشگیری و درمان» و هشیاری افزایی به منظور بالا بردن سطح سواد افراد عنوان کرد که از طرفی فرد را در برابر عواقب رفتارهای آسیب‌زا آگاه می‌ کند و از سوی دیگر به او می‌آموزد که هنگامی که بیمار شد وتحت درمان قرار گرفت چطور می تواند زودتر بهبود یابد و عوارض پس از بیماری را کاهش دهد.

در این پیام آمده است: اگر این روزها مردم یاد گرفته‌اند که برای درمان دردهایشان به گروه‌های درمانی پزشکی مراجعه کنند، «خود مراقبتی» به آنها خواهد آموخت که چگونه از بروز بسیاری از دردها در جسم و روانشان جلوگیری کنند. شاید به همین دلیل است که گام نخست سلامت را خودمراقبتی تعریف کرده‌اند و آن را مجموعه‌ای از دانش فردی برای کسانی اطلاق کرده‌اند که مهارت دارند با هوشمندی و متکی به خود از سلامتی‌شان حمایت کنند. به تعبیر دیگر خودمراقبتی الگویی از کارکردهای فردی است که در آن هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌کند تا به طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند.

گفتنی است: جشنواره فرهنگی هنری با موضوع خود مراقبتی به مدت سه روز در دانشگاه علوم پزشکی جهرم آغاز به کار کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار