سخنرانی رییس جمهور در اجلاس اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای آغاز شد.

رشد کشور در گرو توسعه مناسبات خارجی است
به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای با تأکید بر نقش استانداران و سفرا دقایقی قبل در محل وزارت کشور آغاز شد.

روحانی در این جلسه اظهارداشت: این دولت معتقد است توانش در سایه سرمایه اجتماعی خواهد بود؛ امروز مرکز آمار کشور اعلام کرد که تورم ۱۲ ماه به ۱۵/۲ درصد رسیده است این در حالی است که وعده‌ای که ما به مردم داده بودیم این بود که در سال ۹۳ تلاش کنیم تورم را به ۲۵ درصد برسانیم.

رئیس‌جمهور گفت:‌ما تورم بالای ۴۰ درصد به زیر ۱۶ درصد رساندیم(این آمار مربوط به بهمن‌ماه امسال است)،کارشناسان داخلی و خارجی عنوان می‌کنند این کار دولت از لحاظ اقتصادی شبیه معجزه است

وی گفت: مسئولا اجرایی باید مسئولانی باشند که به رأی مردم در سال ۹۲ معتقد هستند اگر کسی اعتقاد به رأی مردم ندارد می‌تواند در کشور فعالیت کند اما نمی‌تواند در مدیریت سطح بالای کشور باشد چراکه مردم این را قبول نمی‌کنند.

دکتر روحانی ادامه داد: ما باید به وعده‌هایی که به مردم داده‌ایم وفا کنیم و اگر مسئولین اجرایی کشور به خواست مردم و وعده دولت یازدهم عمل نکند، اولین ضربه به اعتماد عمومی و سرمایه‌ اجتماعی زده خواهد شد.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: امیدمان در سایه سرمایه اجتماعی به وجود آمده و ادامه پیدا خواهد کرد و تدبیر ما برای تقویت سرمایه اجتماعی است بنابراین اگر مردم و دولت در کنار هم دست در دست هم دهند از همه مشکلات عبور خواهیم کرد.

روحانی افزود: رشد دو درصد و سه درصد قابل قبول نیست اما باید به نقطه‌ای برسیم و سرعت بگیریم، از طرف دیگر باید توجه کنیم که ما از رشد منهای 9 به رشد 2 درصدی رسیدیم.

وی اضافه کرد: ما این کار را شروع کردیم و می‌خواهیم تعامل سازنده با جهان داشته باشیم و جهان نیز باید چنین حرکتی را نسبت به ما پیش گیرد.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: نمونه آن مذاکرات هسته‌ای در چارچوب منافع و عزت این ملت این است و ترکیب هسته‌ای این دور از مذاکرات نشان از اراده قاطع ملت ایران دارد. همچنین از سربازان دیپلماسی کشورمان در این زمینه تشکر می‌کنیم که شبانه‌روز در حال تلاش کردن هستند و ملت ما در برابر این مجاهدات حمایت خود را ابراز می‌کند.

روحانی ادامه داد: از طرفی دیگر یک اقلیت اندک نگران داریم که به هر حال در این زمینه باید گفت که کشور ما کشوری دموکراسی است و ما با حداکثر افکار مدیریت را صورت می‌دهیم.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: دولت در مسیری حرکت می‌کند اکثر قاطعیت مردم از این مسیر حمایت می‌کند. همچنین باید توجه داشت کار ما فقط اقتصاد و سیاست خارجی نیست، بلکه سیاست داخلی نیز برای ما اهمیت دارد و باید به نقطه‌ای برسیم تا فاصله‌ها کم شده و شاهد وحدت بیشتر در جامعه باشیم.

روحانی افزود: یکی از وعده‌هایی که این دولت از روز اول به مردم داده این بود که این دولت، دولت آشتی است. بنابراین حرکت ما باید به سمت اجرای برنامه‌هایی باشد که به مردم وعده دادیم.

وی اضافه کرد: برای پیشرفت وحرکت به جلو و دستیابی به اقتصاد مقاومتی در زمینه ارتباط با دیگران این سوال مطرح می‌شود که باید چه کار کنیم؟ بعضی‌ها فکر می‌کنند کشور بدون رابطه با دیگران می‌تواند رو به جلو حرکت کند، اما اشتباه می‌کنند، می‌شود 9 درصد ثروت مردم را کاهش داد و آن‌ها با سیستم بخور و نمیر زندگی کنند اما اگر بخواهیم به رشد قابل توجه برسیم باید به سیاست روابط خارجی توجه داشته باشیم.

روحانی در ادامه بیان کرد: در هر برنامه‌ای نیمه اول برنامه شتاب دارد و در نیمه دوم دوران جوانی برنامه  سپری شده است. دقت داشته باشید که مردم در صحنه هستند و امروز باید با عمل و برنامه‌مان که طبق قانون اساسی برنامه بر عهده مجریان است، برنامه و خط مشی مسئول آن ریاست جمهوری است که با کمک وزیران کار را پیش می‌برند.

رئیس جمهور افزود: اگر رشد و توسعه‌ می‌خواهید رابطه با جهان را می‌خواهید از دیرباز و از زمان جاده ابریشم هرچه که در تاریخ به یاد داریم، یکی از راه‌های توسعه کشورها تجارت بین‌المللی بوده است.

وی تصریح کرد: حتی در دوران قبل از اسلام هم اگر مکه حرکتی داشت به خاطر این مسئله بود که در ایام زیارت و حج بازاری وجود داشت که همه از کشورها و مناطق اطراف می‌آمدند و تجارت بود که آن منطقه را رشد داده بود. بدون تجارت و رابطه که البته امروز منظور بحث اقتصاد، سرمایه‌گذاری، همکاری در دانش و علم مطرح است، بحث روابط فرهنگی، منطقه‌ای و بین‌المللی است که امکان ندارد کشوری در انزوا به توسعه قابل قبول برسد.

روحانی اظهار داشت: کسی نمی‌تواند ما را منزوی کند اما بدون تدبیر ممکن است خودمان، خودمان را منزوی کنیم. هیچ قدرتی در دنیا قادر نیست اگر ما متحد باشیم و با تدبیر عمل کنیم ما را منزوی کند.

رئیس جمهور افزود: ما در دنیا دارای جایگاه هستیم. ایران به عنوان قلب منطقه و جهان کشوری است که به لحاظ ژئواستراتژیک و ژئوپلتیک دارای جایگاه است، الان همه خطوط فیبر نوری که شرق را به غرب متصل می‌کند، بخش بزرگی از آن از کشور ما عبور می‌کند.

وی تأکید کرد: بهترین مسیر برای خطوط هوایی در حال حاضر اگر شرایط آماده شود، فضای ایران است و همچنین از نظر راه و راه آهن ایران جایگاه خاصی دارد و می‌تواند آسیا را به اروپا، مدیترانه و غرب به راحتی متصل کند.

روحانی تصریح کرد: با افتتاح خط راه آهن اینچه برون، چین را به ایران و خلیج فارس متصل کردیم و همچنین راه آهنی که از چابهار به سمت زاهدان و در نهایت راه آهن مرکزی متصل کردیم، توانستیم دنیا را به دریای عمان متصل کنیم چرا که چابهار در دهانه اقیانوس هند قرار دارد.

رئیس جمهور بابیان اینکه ایران جایگاه بسیار مهمی در توسعه دارد، افزود: ایران در تاریخ ثابت کرده است که قصد تعرض به هیچ کشوری را ندارد وتوسعه ایران به ضرر هیچ کشوری نخواهد بود، همان طور که در طول تاریخ نیز این گونه بوده است.

وی بیان کرد: ایران در تجارت از دیرباز به دنیا کمک کرده است و در مسیر تجارت جهانی بوده است. همچنین از لحاظ علمی در قرون گذشته یکی از مراکز مهم علمی دنیا بوده که البته ایران وسیع و بزرگ‌تر پیش از این منظور است.

روحانی اذعان داشت: در یکی از کتابخانه‌های حیدرآباد هند که 25 هزار نسخه خطی در آن وجود دارد، کتاب‌ها یا به زبان فارسی است و یا اگر به زبان عربی است دانشمندان ایرانی نوشته‌اند که این مسئله مهمی است و ایران خدمت بزرگی کرده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین دانشمندان، ریاضی‌دانان، طب، فیزیک، شیمی و جبر در طول تاریخ ایرانی بودند و ایرانیان همیشه خیر و برکت به همه رساندند و هیچ گاه به کشوری ضرر نرساندند.

وی تصریح کرد: 200 سال است که ایران علیه هیچ کشوری جنگ آغاز نکرده است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم اگر کسی به ما حمله کرده ما پاسخ داده و دفاع کردیم و هیچ جنگی را آغاز نکرده‌ایم، بی‌تردید اولین قدم سیاست خارجی روابط خوب با همسایگان است.

روحانی افزود: این مسئله هم به لحاظ فرهنگی و امنیت ملی اهمیت بسیاری دارد و شما می‌بینید که در بسیاری از این کشورها به لحاظ فرهنگی از دیرباز به ما متصلند. شما کشورهای غربی و شرقی اطراف ما را نگاه کنید، عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز از لحاظ فرهنگی به ما متصلند.

رئیس جمهور اذعان داشت‌: ما شرایط ویژه‌ای با همسایگان‌مان داریم و بسیاری از امور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بدون همسایگان امکان‌پذیر نیست. در راه‌آهن، جاده،‌ فیبر نوری و غیره بدون همسایه نمی‌شود کاری انجام داد.

وی تصریح کرد: ما هیچ وقت به دنبال منفعت یک طرفه نیستیم و بازی برد – برد فقط در مسئله هسته‌ای نیست و ما می‌خواهیم روابطمان در جهان برد – برد باشد و در عین حال سلطه هیچ کشوری را نمی‌پذیریم، ما روابطی را با همسایگان می‌خواهیم که به نفع دو دولت باشد.


رئیس جمهور گفت: اگر توریسم  و مسئله گردشگری را تقویت کنیم به نفع هر دو کشور است، که در حال حاضر نیز ایران و عراق اینگونه است، چقدر زائر به عراق می‌رود و چقدر زائر از این کشور به ایران می‌آید، و یا آنهایی که با عنوان تجارت می آیند به نفع هردو کشور است.
 
وی گفت: ما می‌خواهیم گردشگری را توسعه دهیم، می‌خواهیم مردممان فرهنگ‌های کشورهای همسایه خود را هم بهتر ببینند و هم بهتر معرفی کنند چرا که این به نفع ماست، و ما به دنبال نفع دو طرفه هستیم.
رئیس قوه مجریه تأکید کرد:  این بار مسئولیت یک بخش آن برعهده دولت مرکزی یعنی تهران و دولت مرکزی کشور همسایه و یک بخش آن به دوش استانداران و استان‌های مجاور مرزی است، مخصوصا استان‌هایی که در مرز هستند.  
 
وی اضافه کرد: ما باید کاری کنیم که استان مرزی ما باعث توسعه استان مرزی کشور همسایه شود همچنین کشور همسایه ما هم باید جوری عمل کند که استان مرزی‌اش باعث توسعه استان مرزی ما شود و اگر ما بتوانیم با همسایگانمان جوری ایجاد اعتماد کنیم که آنها نیز بدانند همه برنامه‌های ما به نفع آنها و ملت آنان بوده و واقعا نیز جمهوری اسلامی ایران قصدی جز این ندارد، آنها هم همانگونه رفتار خواهند کرد چرا که این رفتار متقابل است. 


روحانی تأکید کرد: به حمدالله در دولت یازدهم روابط ما با بسیاری از کشورهای همسایه‌مان صمیمی‌تر و نزدیک‌تر و در سطح بالاتری نسبت به 2 سال گذشته است و ما می‌خواهیم توسعه بیشتری دهیم. 


وی افزود: ما هم واردات و هم صادرات داریم حتی در نفت و گاز باید صادر و وارد کنیم، در گاز هم همین کار را می‌کنیم هم وارد می‌کنیم و هم صادر می‌کنیم، در روابط که برای حمل و نقل هم داریم اینگونه است، کامیون ما به کشورهای دیگر می‌رود و کامیون آنها نیز به کشور ما می‌آید باید با تمام این کشورها روابط صمیمی باشد و اطلاعات ، سرویس‌های امنیتی، نیروی انتظامی نیروی مرزبانی ما باید کاملا همکاری کنند.
 
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه پیام دولت یازدهم به کشورهای همسایه توسعه روابط در تمام ابعاد است گفت: دولت خواستار توسعه روابط در تمامی ابعاد بوده و می‌خواهیم در تمرین زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و .... روابط داشته باشیم.
 
وی تأکید کرد: الحمدالله امروز در زمینه سلامت و پزشکی به راحتی می‌توانیم به کشورهای همجوار خود خدمت دهیم و بسیاری از ایرانی‌ها و غیر ایرانی‌ها از کشورهای همجوار حتی از اروپا و برای عمل جراحی به ایران می‌آیند که این نشان می‌دهد ما یک شرایط بسیار مناسبی را از لحاظ بخش پزشکی داریم و ما نیز می‌توانیم از لحاظ علمی نیز از آنها استفاده کنیم.  
 
وی گفت: این کار عمدتا برعهده استانداران مرزی و سفرای ما در کشورهای همجوار است، و همه بخش‌های دولت باید به هم کمک کنند برای رسیدن به یک رابطه صمیمی مطلوب و نسبت به برخی از کشورهای همسایه رابطه راهبردی.
 
رئیس جمهور اظهار داشت: ما با برخی از کشورها در مسیر ارتباط راهبردی هستیم در برخی از کشورها در مسیر ارتباط نزدیک‌تر و در سطح بالاتر هستیم، یکی دو کشور هم هست که باید برویم به سمت اعتمادسازی بیشتر و حل مسائل بین دو کشور برای اینکه بتوانیم روابط را به یک نقطه مطلوب برسانیم و این کار قطعا با حرکت همه ما و ایجاد اعتماد با کشورهای همسایه امکانپذیر خواهد بود.
 
وی اضافه کرد: هم سفرا و هم استانداران مرزی ما این احساس مسئولیت سنگین را باید بکنند، در این راستا استانداران مرزی باید هم برای توسعه استان‌ها و هم برای توسعه استان‌های مرزی و روابط با کشورهای همسایه از نخبگان استفاده کنند، اینگونه نیست که دولت عالم علوم اولین وآخرین باشد، علم و تجربه  ما محدود است.  
 
روحانی تأکید کرد: حتما استانداران باید با نخبگان استان خودشان در ارتباط باشند، در اتاق استاندار باید به روی نخبگان، استاد دانشگاه و البته همه مردم باز باشد و از آنها بهره بگیرد و نقد‌پذیر باشد و استقبال کند از نقد آنان همچنین سفرای ما نیز در کشورهایی که هستند با صاحب‌نظران آن کشور و نخبگان آنان در تماس باشند، روابط سفیر ما اینگونه نیست که فقط با دولت در تماس باشد بلکه باید با نخبگان و دانشگاهیان و مراکز علمی در تماس باشد و از آنان استفاده کند.  
 
رئیس قوه مجریه خطاب به رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: آنجایی که ما می‌توانیم کار را به استاندار واگذار کنیم، با استانداران مشورت کنید و هر کاری که می‌توانیم از مرکز بکنیم و اختیارش را به استاندار دهیم حتما این کار را انجام دهید چرا که به نفع مردم است، بسیاری از کارها باید در مرکز انجام بگیرد اما برخی از کارها می‌تواند در استان انجام گیرد.
 
رئیس مجلس ادامه داد: اگر دولت باید در جایی تصویب کند، بیایید در دولت تصویب کنیم اگر نیاز به تغییر در قانون است بیاورید و ما به صورت لایحه آن را تقدیم مجلس کنیم، هرچه استان‌های ما بتوانند روی پای خود بایستند و وابسته به مرکز نباشند به نفع کشور است چرا که آنان که در استان هستند منفعت استان خود را بهتر از مایی که در مرکز هستیم می‌فهمد.
 
وی گفت: با توجه به اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز احیا شد، سازمان مدیریت در هر استانی می‌تواند با استانداران فکر کند و برنامه‌ریزی کنند و تا جایی که امکانپذیر است ما بتوانیم کار را به آنان واگذار کنیم و همانگونه که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که بخش خصوصی در اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی و ... به مردم واگذار شود و خست و خرج ندهیم.  

روحانی ادامه داد: برخی مسئولین اجرایی دو دستی به بخش خصوصی چسبیده‌اند که باید به آن‌ها بگویم که قدری دست‌ها را شل کنید و بگذارید مردم کارشان را انجام دهند. همچنین اتاق‌های بازرگانی در استان‌ها را فعال کنید تا بتوانیم کار را به مردم واگذار کنیم و مرکزیت هم کار را به شما واگذار کند.

رئیس جمهور کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: سال آینده، سال حساسی است و از جهات مختلفی این حساس بودن مطرح می‌شود از جمله مسئله سیاسی که دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در پیش خواهیم داشت و امیدواریم به احسن وجه امور سیاسی و فرهنگی را پیش برده و به نقطه‌ای برسیم که مورد رضایت ماست.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار