«فریدون حسن پور» کارگردان این مجموعه که با ساخت سریال «از یاد رفته» توانست خود را در دل مردم جا کند، این بار با سریالی تاریخی که تحولات سیاسی – اجتماعی سال های 1325 تا 1357 را در کنار یک زندگی واقعی به تصویر می کشد پا به خانه مردم گذاشته است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ گذر ازرنج ها" سریال پر مخاطبی که از 27 دی ماه از شبکه یک سیما بر روی آنتن رفت توانست در مدت زمان کوتاهی نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند.

"فریدون حسن پور"کارگردان این مجموعه که با ساخت سریال "از یاد رفته" توانست خود را در دل مردم جا کند این بار با سریالی تاریخی که تحولات سیاسی –اجتماعی سال های 1325 تا 1357 را در کنار یک زندگی واقعی به تصویر می کشد پا به خانه مردم گذاشته و سرگذشت دختری رعیت را روایت می‌کند که به دلیل ظلم و ستم های ارباب و رعیتی وارد جریانات پر پیچ و خمی در زندگی می شود را روایت می کند در پی این استقبال ما هم گفت و گویی با "علی لدنی" تهیه کننده این اثر و "مجید پتکی" بازیگرنقش "سهراب" داشتیم که در ادامه آن را از نظر می گذرانید:

تجربه خوب "از یاد رفته" من را برای پذیرفتن این کار مصمم کرد

از علی لدنی، تهیه کننده سریال "گذر از رنج ها" در خصوص همکاری‌اش با این پروژه سوال پرسیدیم.

آقای لدنی همکاری شما با این پروژه ازکجا شکل گرفت؟

بعد ازهمکاری‌ام درسریال موفق "از یاد رفته " پیشنهاد ساخت اثر بعدی حسن پور را با افتخار پذیرفتم، حسن پور سال هاست که در زمینه سریال سازی فعالیت می کند و کمتر کسی چون او را می شناسم که بر روی حس نوستالژی و ارتباط خوب مخاطب اشراف کامل داشته باشد، او به خوبی فرهنگ بومی را می شناسد و به درستی آن را به تصویر می کشد سریال "از یاد رفته"سریال بسیار خوبی بود که از سوی مخاطبان بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داد، "گذر از رنج ها"هم به همین شکل بود و زمانی که ما این طرح را به مدیران شبکه ارائه کردیم بدون هیچ مخالفتی پذیرفتند و مراحل ساخت آغاز شد.

پیش تولید کار از چه زمان آغاز شد؟

پیش تولید کار از سال 91 آغاز شد و ما برای پیدا کردن لوکیشن های دلخواهمان که با فضای قصه همخوانی داشته باشند راهی شمال شدیم اما به خاطر تغییرات فاحشی که صورت گرفته بود و نمی توانستیم به لوکیشن هایی که مد نظرمان بود برسیم سرانجام به روستای دیلمان رسیدیم و با تغییرات و ساخت دکورهایی که بتواند نمایانگر فضایی تاریخی باشد کار را آغاز کردیم، فضای کاری بسیار دشوار بود و با شرایط سخت مالی و نبود هتل در دیلمان برای اسکان بازیگران و عوامل کار بر فشار کار افزوده می شد اما تمامی گروه با همدلی و همراهی هایشان دست به دست هم دادند و با کمبود ها ساختند تا سریال شکل بگیرد، یک سال تمام درگیر پیش تولید بودیم تا اردیبهشت 92 کار کلید خورد، شرایط برای بازیگران به خاطر سنگلاخی بودن محیط و همچنین قرار دادن دوربین و ضبط کار خیلی سخت بود مخصوصا محیط هایی که حتی تراکتور هم نمی توانست به آن قسمت برود اما بازیگران و عوامل کار سعی کردند سختی های کار را نبینند و با آرامش و همدلی کار را به انجام برسانند تمامی بچه ها برای ساخته شدن این سریال 15ماه از خانواده هایشان دور بودند و یک دل پای کار ایستادند .

ساخت این سریال به طور حتم با مشکلاتی همراه بوده شما چگونه این سختی ها را تحمل و پشت سر گذاشتید؟

سختی و دشواری های این سریال از لحظه به لحظه آن هویداست، از ساخت دکور تا تدوین آن با مشکلات و حواشی ببسیاری دست و پنجه نرم کردیم اما با وجود این ها هرگز کار متوقف نشد و تمامی عوامل و بازیگران با شور و اشتیاق پای کار ایستادند، اگر این همیاری ها و قوت قلب ها نبود این کار به ثمر نمی نشست و ساخته نمی شد.

با توجه به تاریخی بودن این سریال طراحی لباس چگونه صورت گرفت؟

با توجه به تاریخی بودن این سریال باید طراحی های لباس با توجه به آن دوران صورت می گرفت و ما با توجه به استاندارد ها، یک کار جدیدی را ارائه دادیم که به لطف خدا طراحی لباس ها خیلی خوب از آب در آمد.

شاخصه های این سریال که آن را از دیگر سریال ها متمایز می کند چیست؟

"گذر از رنج ها"یک سریال با مفاهیم ادبی، انسانی، اخلاقی و دینی است و دیالوگ های آموزنده و بکری دارد این سریال تحولات سیاسی – اجتماعی سال های 1325 تا 1357 را در کنار یک زندگی واقعی به تصویر می کشد و فضاهای زیبای شمال کشورمان، نمایش آداب و رسوم و معماری گذشته، قصه جذاب و بازی با کیفیت بازیگران اشاره کرد که برای مخاطبان خاطرات بسیاری را زنده می کند، تمامی این ها آن را از دیگر سریال ها متمایز می کند در این کار هرگز از دیالوگ های سخیف استفاده نشده و تمامی آن ها در مبانی ملی و ایرانی ما است.

بازیگر نقش "دنیا"را چگونه انتخاب کردید؟

برای بازیگر نقش دنیا قصد داشتیم از کسی استفاده کنیم که برای مخاطب ناشناس باشد به همین خاطر به مراکز آموزش بازیگری بسیاری سر زدیم و پس از ماه ها تلاش و پیگیری به شیوا طاهری رسیدیم، در ابتدا مطمئن نبودم که بتواند از عهده نقش بربیاید چون نقش "دنیا" نقش اول کار بود و از حساسیت های بالایی برخوردار بود و این حساسیت ها قدری من را برای سپردن این شخصیت به خانم طاهری مصمم می کرد تا اینکه بعد از بازی او در چند سکانس دلگرم شدم و اکنون هم که بازخورد و ارتباط خوب مردم را با شخصیت "دنیا" می بینم احساس رضایت بیشتری برای این انتخاب می کنم.

حضور نوزاد های بسیاری را در این سریال شاهد بودیم آیا جمع کردن این همه نوزاد برایتان دشوار نبود؟

در این پروژه 10 نوزاد حضور داشتند و ما برای پیدا کردن این نوزادان کل شمال را گشتیم تا به نوزادانی 20 روزه تا 2ماهه دست یابیم، انصافا کار دشواری بود از پیدا کردن تا رضایت پدر و مادران این نوزادان که راضی شوند برای حضور در سریال به لوکیشن پرفراز و نشیب ما بیایند که الحمدالله تمامی این مسیر به خوبی سرانجام گرفت و توانستیم سکانس های مربوطه را ضبط کنیم .

چگونه برای بازیگر نقش "زیبا" به ترلان پروانه رسیدید؟

برای بازیگر نقش "زیبا" سه کاندیدا داشتیم که اولی آن "نیکی کریمی" بود و ایشان بسیار مشتاق برای بازی در این سریال بودند و حتی این همکاری به پای بستن قرارداد هم رسید اما متاسفانه به دلیل برخی از مشکلات نتوانستیم به این همکاری جامه عمل بپوشانیم و در نهایت "ترلان پروانه "را برای ایفای این نقش انتخاب کردیم.

بازخورد مردم تا به امروز نسبت به سریال چگونه بوده است؟

خداراشکر مردم با سریال ارتباط خوبی برقرار کردند و ما را بسیار شرمنده محبت های خودشان می کنند خوشحالم که در این پروژه همراه فریدون حسن پور بودم داستان این سریال بر اساس اسناد واقعی است و به زمانی برمی گردد که خوانین بر رعایا تسلط داشتند و "حسن پور" به زیبایی توانست رویدادهای قبل از حکومت پهلوی را به نمایش بگذارد در پایان از تمامی عوامل کار بابت همدلی و همراهی هایشان سپاس ویژه ای دارم.

آرزویم حضور در سریال "فریدون حسن پور" بود

آقای پتکی چگونه به این سریال دعوت شدید؟

من از سوی مهدی بوستانی پرور به کار دعوت شدم و بسیار علاقمند به همکاری با "فریدون حسن پور" بودم همیشه از دیدن سریال هایش لذت می بردم و زمانی که به من پیشنهاد بازی دادند با اشتیاق پذیرفتم.

از چه زمانی بازی در این سریال را آغاز کردید؟

پروژه از تیرماه 92 کلید خورد و تا پایان مهر 93 در این پروژه حضور داشتم، من از ابتدای کار با گروه همراه شدم این سریال سختی ها و دشواری های بسیاری داشت اما همراه بودن تمامی بازیگران و عوامل از سختی های کار کم می کرد، لوکیشن های کار به خاطر فراز و نشیب هایی که روستا های اطراف شمال داشت بازی و تصویربرداری را سخت می کرد مخصوصا موقعیت جغرافیایی دیلمان و تپه های املش که بخش های حساسی را در آن نقطه بازی کردیم.

کدام یک از صحنه های فیلم برای شما بسیار دشوار بود؟

یادم می آید در یکی از سکانس ها که قرار بود زیبا (ترلان پروانه) را بعد از زایمان به شهر ببریم و برای این کار باید از گاری استفاده می کردیم به همین خاطر نردبانی را آوردند که زیبا بر روی آن خوابیده و سوی دیگر نردبان را بر روی شانه های من قرار دادند و این فشار به قدری بود که شانه هایم را زخم کرد اما باید آن درد را تا پایان تصویربرداری آن سکانس تحمل می کردم به همین خاطر تصمیم گرفتم برای اینکه بتوانم با درد کنار بیایم ازآن درد برای بیشتر درک کردن نقشم و همزات پنداری بینندگان برای درک بهتر آن شرایط استفاده کنم تا به خوبی مخاطبان درد و غم از دست دادن همسرم را درک کنند.

چطور به اتفاق تمامی بازیگران "گذر از رنج ها" به یک لهجه شمالی رسیدند و آن را به شکلی یک دست در سریال اجرا کردند؟

من، بابک حمیدیان و پژمان بازغی اصالتا شمالی هستیم و به نحوی با ادای لهجه آشنا بودیم اما باید لهجه هامان را با تمامی بازیگران یکدست می کردیم چون از ابتدای کار قرار بود تمامی بازیگران ته لهجه شمالی داشته باشند تا هم مخاطبان به خوبی متوجه دیالوگ ها شوند و هم بازیگران غیر بومی بتوانند آن لهجه را ادا کنند و این باهم بودن های بازیگران در فضای کار باعث شد تا لهجه ای یک دست شکل بگیرد حتی بچه های خردسال کار هم لهجه قابل قبولی را ادا کردند.

از ارتباطتان با نقش "دنیا" بگویید چطور به این خوبی فضای پدر و دختری را در بین خودتان ایجاد کردید؟

فکر می کنم چون خودم پدر هستم و به حس های پدر بودن آشنا هستم توانستم این نقش را به نحوی قابل باور بازی کنم، شیوا طاهری بازیگر نقش "دنیا" هم بازیگر بسیار خوب و با استعدادی است و از ابتدای کار به خوبی نقش و فضای کار را درک کرد و باعث شد تا این تعامل به خوبی شکل بگیرد و در سریال با بزرگ شدن فرزندم و درد و رنج هایش غصه خوردم و پیر شدم همچنین بسته های خوبی که "فریدون حسن پور" از ما در کار می گرفت به همزاتپنداری بیشتر مخاطب با نقش ها کمک شایانی می کرد.

فیلمنامه و کارگردانی کار چطور بود؟

فریدون حسن پور زاده شمال است و به خوبی با مشکلات و فراز و نشیب های زندگی مردم آشنا است و قصه ای را که او به تصویر کشیده بارها و بارها در محیط روستا و ارباب رعیتی اتفاق افتاده و تسلط و اشراف حسن پور به کار باعث زنده بودن سریال شده است زمانی که فیلمنامه را خواندم مجذوب آن شدم و الان که نتیجه و بازخورد مردم را می بینم احساس لذت می کنم و تمامی سختی های لذت بخش کار از تنم بیرون می آید.

پیام این سریال چیست؟

سرنوشت "دنیا" تماما بیان گر محدویت هایی است که به دلیل نبود امکانات مجبور به پذیرفتن شرایط می شدند اما "دنیا" با دیدن یک قلم سرنوشتش تغییر می کند و تصمیم می گیرد با تلاش و پشتکار خود در جهت یادگیری سواد گام بر دارد و مقتدرانه برای دفاع از حقش گام بردارد و به هیچ وجه در برابر ظلم و ستم سر خم نکند و دست مایه ای برای موفقیت های بیشتر در زندگیش شود.

در کدام یک از سریال های تلویزیونی حضور داشتید؟

در سریال های بسیاری چون "راه شب" به کارگردانی داریوش فرهنگ، "آواز مه" به کارگردانی حسینعلی لیالستانی، "آواز چیکا" به کارگردانی محمد رضا معینی و بسیاری از سریال هایی که از شبکه باران پخش می شود حضور داشتم همچنین در فیلم سینمایی "قول" به کارگردانی محمد علی طالبی که در جشنواره فیلم فجر حضور داشت ایفای نقش کردم.

حرف پایانی...

خوشحالم که افتخار حضور در این مجموعه را داشتم و امیدوارم مخاطبان تا پایان از دیدن سریال "گذر از رنج ها" لذت ببرند.

گفتگو از منا شمسایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
A
۲۱:۵۶ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
با سلام لطفا فیم گذر از رنج ها را در شبکه ای فیلم پخش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
سلام این سریال سختیهای بسیار زیادی داشت و باید از همه عوامل این پروژه تشکر ویژه کردبخصوص گروه تدارکات مخصوصا احمد مشتاق حقدوست