شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد:آمریکا، اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین برای تضعیف حماس اتحاد نانوشته میان خود ایجاد کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، تلگرام های جاسوسی درز پیدا کرده که واحد تحقیقات شبکه الجزیره به آن دست یافت نشان می‌دهد سازمان های اطلاعاتی آمریکا به دنبال ارتباط با جنبش حماس بود این در حالی است که این کشور حماس را جنبشی تروریست می داند. این تلاش های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا زمانی رخ داد که دولت اوباما بر تشکیلات خودگردان فلسطین اعمال فشار می کرد تا در سازمان ملل به دنبال به دست آوردن حمایت اعضای این سازمان برای تشکیل کشور فلسطین نباشد. این تلگرام های جاسوسی بیانگر ائتلاف های نانوشته میان تشکیلات خودگردان فلسطین، آمریکا و اسرائیل است.

بیبه ولد ام هادی گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه افزود: این تلگرام های جاسوسی بیانگر آن است که چگونه آمریکا، اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین میان خود بازی سیاسی می کردند. سازمان یونسکو در سال 2011 فلسطین را به عنوان یک عضو کامل پذیرفت. محمود عباس از آن زمان تا این لحظه تلاش می کند حمایت نهادهای مختلف سازمان ملل را به دست آورد ولی تلگرام های جاسوسی نشان می دهد که چگونه آمریکایی ها و اسرائیلی ها با این خواسته محمود عباس در بالاترین سطح مقابله کردند. یکی از این تلگرام ها در سال 2012 بیانگر تماس تلفنی سری کاخ سفید با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است.

اوباما در این تماس تلفنی به محمود عباس درباره تلاش وی در سازمان ملل برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین هشدار داد. در حالی که آمریکا بر تشکیلات خودگردان فلسطین اعمال فشار می کرد این اسناد نشان می دهد سازمان های اطلاعاتی این کشور تلاش می کردند با جنبش حماس که آن را سازمانی تروریستی می دانند، ارتباط برقرار کنند.

یکی از تلگرام های سری به نقل از نیروی سیا در قدس شرقی می گوید که وی از همتای خود در کشور آفریقای جنوبی خواسته بود که با جنبش حماس ارتباط برقرار کند. این نیرو در آفریقایی جنوبی تاکید کرد به نظر می رسد سیا به شدت به ارتباط با حماس در غزه نیازمند است. در این دوره و مشخصا در سال 2009 رئیس سازمان اطلاعات آفریقای جنوبی یک تماس تلفنی از مئیر داگان رئیس موساد اسرائیل دریافت می کند. وی در ابتدا به این تماس تلفنی مشکوک شد و از کارکنان خود خواست درباره شمار تلفن رئیس موساد اطمینان حاصل کنند و سپس نشست برگزار شد. اسرائیل در آن زمان از آفریقای جنوبی خواست علیه گزارش قاضی گلدستون رئیس کمیته حقیقت یاب سازمان ملل درباره جنگ غزه در سال 2009 رای دهد. گلدستون تبعه آفریقای جنوبی است و در گزارش خود اسرائیل را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه محکوم کرده بود. موساد می گوید مواضع اعلام نشده محمود عباس به سود مواضع اسرائیل است. موساد بر این باور بود که عباس خواهان آن است آفریقای جنوبی علیه گزارش قاضی گلدستون رای دهد. بر اساس مواضع رئیس سابق موسا، محمود عباس نگران این بود که رای دادن به این گزارش به سود رقبای وی در حماس باشد و باعث تضعیف موضع عباس شود.

این تلگرام های سری نشان می دهد که آمریکا، اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین میان خود یک ائتلاف نانوشته ایجاد کرده بودند.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار