دستیابی به آرامش و لذت بردن از هر لحظه ی سفر دو مشخصه سفر به دیار فرهنگی کردستان است. سفر به این استان بکر می تواند جاذبه‌های زیادی برای گردشگران به ارمغان بیاورد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، با ورود به استان کردستان اولین چیزی که هرمسافری می‌تواند احساس کند هوای پاک این استان است.

رودخانه های پرآب وکوهستان های سربه فلک کشیده ی آن که روح آدمی را می نوازد.

امابردن سوغات مردمان خوش ذوق وهنراین دیاری که خاطره سفربه استان کردستان راماندگارمی کندکه بهترین ونمونه ترین سوغات دراستان کردستان صنایع دستی این استان است که به عنوان نمادی ازنوع زندگی وفرهنگ مردمان این دیاراست.

یکی ازصنایع دستی دراستان کردستان که می توانیم به آن اشاره کنیم زیورآلات محلی باسابقه چندهزارساله است که علاوه برداخل کشوربه خارج ازکشورنیزصادرمی شود

اشتودان مدیرکل اداره میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی دراین زمینه می گوید:زیورآلات سنتی که دراستان کردستان ساخته می شود عبارتند از دکمه و دولاو، دورسوخمه یعنی همان آویز جلیقه، پابند، دست بند، پاموره یعنی آویز دور پا، چچوانه، گردنبندشیلانه، کلاه فیس است که زیبایی آن نظرهرخریداری رابرای خرید متقاعد می‌کند اما یکی دیگر ازصنایع دستی این استان انواع شیرینی جات محلی، فرش و تابلو فرش دست بافت، ابزار آلات موسیقی که ساخته شده از چوب گردو اعلا است یکی دیگر از سوغات محلی استان کردستان است.

خرید پارچه‌های نفیس در بازاری قدیمی به نام آصف در سنندج، لباس کردی‌های زیبا که زیباترین نوع پوشاک ایرانی است بارنگ ها وطرع‌های متنوعش چشم هربیننده‌ای مخصوصا بانوان گردشگر به این استان رامی نوازد و همین امر باعث شده که لباس کردی به عنوان متنوع ترین پوشش و به نوشته سیاحان در سفرنامه‌هایشان در سطح فرهنگ مردم دنیا کم نظیر و بی نظیر باشد و برای چندمین بار در چندمین جشنواره مختلف بین المللی مقام اول رابه خود اختصاص دهد.

آذرشب معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: کلاش بافی یاهمان گیوه دوزی یکی از نخستین و زیباترین پاپوشهای انسان های متمدن بوده که در بازارهای محلی و ملی رونق بسیاری به این استان داده وهماهنگی جالبی با لباس کردی دارد که ازمزایای این هنر دستی می‌توان به سبک و طبیعی بودن تمامی مواد آن، مقاوم بودن نسبت به کفش‌های معمولی، استفاده از الیاف سلولوزی، جذب رطوبت زیاد و در دسترس بوده مواد ساخت آن در منطقه نام برد.

و اما در ادامه می توان به قالی بافی در این استان اشاره کرد که نام این استان را بافرش‌های دست باف گره داده است که هر دارقالی نمونه ای از کمال ذوق و سلیقه پدید آورنده هرقالی باف در این استان است ازقالی های نمونه بافته شده در این استان می توان به قالی افشار سنندج، بیجار و قروه اشاره کرد.

کردستان یکی دیگر از مهمترین استان های کشور از لحاظ تولید محصولات نازک کاری است.

ساخت فرآورده های چوبی و نازک کاری در کردستان سابقه ای طولانی دارد و محصولات چوبی این شهر از قدیم الایام خواستاران فراوانی داشته است و این روزها خیابان شهدای سنندج به یکی از مراکز اصلی عرضه صنایع دستی به ویژه نازک کاری روی چوب استان کردستان بشمار می رود از مهمترین محصولاتی که با نازک کاری ساخته می‌شود می توان به تخته نرد، قلمدان، تخته شطرنج، قوطی سیگار، شیرینی خوری، کیف زنانه، سینی و بشقاب اشاره کرد.

بازار کردستان مملو از کالاهای مورد نیازخانواده‌ها است که در تمام ایام سال به ویژه در ایام نوروز پذیرای مسافران از جای جای میهن عزیزمان ایران است.  

هرساله در ایام نوروز نمایشگاه‌هایی با هدف معرفی سوغات استان کردستان برای آشنایی بیشتر مسافران و گردشگران نوروزی بر پا می‌شود.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.