مولاوردی در مراسم اختتامیه جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان :

برنامه ها و سیاست های مرتبط با ازدواج نیاز به بازنگری و آسیب شناسی دارند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: روند افزایش سن ازدواج جوانان نشان می دهد قوانین تسهیل ازدواج و قانون ساماندهی ازدواج جوانان به طور موثری عملیاتی و اجرا نشده اند و نیازمند بازنگری هستند.

به گزارش   گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شهیندخت مولاوردی در مراسم اختتامیه جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان با بیان این مطلب افزود: در سال های اخیر کشور با پدیده تورم جوانی مواجه بوده است. افزایش در تعداد جمعیت جوان پدیده ای منحصر به فرد در تاریخ اجتماعی جمعیتی ایران محسوب می شود. تغییرات جمعیتی جوانان با تغییرات در ترکیب اجتماعی و فرهنگی همراه بوده است.

 
وی تصریح کرد: در مقایسه با سایر دوره های چرخه زندگی، سال های جوانی بیانگر دوره ای از انتقال های چندگانه است که بیانگر فشردگی و تراکم وقایع جمعیت شناختی و گذارهای اجتماعی در دوره جوانی است. تراکم و فشردگی در دوره جوانی همراه با تغییرات سریع، مهیج و حیرت آور اجتماعی، تکنولوژیکی جوانان را به موتور تغییرات اجتماعی تبدیل کرده است.

مولاوردی تاکید کرد: جوانان نه تنها به لحاظ وزن جمعیتی، بلکه از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز اهمیت یافته اند، در واقع نه تنها نسبت جمعیت جوان به جمیعت کل کشور به لحاظ عددی افزایش یافته است بلکه به لحاظ کیفی با سوادی، شهرنشینی، دسترسی و استفاده از رسانه ها نیز نسبت به کل جمعیت از رشد بیشتری برخوردار شده اند. از این رو جمعیت جوان کشور از ویژگی های  توسعه ای نظیر تحصیلات عالی، آگاهی مهارت برخوردار است که می تواند منشا تحولات اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژیکی در کشور باشد.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: با در نظر داشتن منافع و مزایای بالای این تجربه گذار جمعیتی در کشور ، جمعیت شناسان چنین ساختار جمعیتی را به پنجره یا هدیه جمعیت تعبیر نموده و اقتصاد دانان نیز از آن به عنوان سود جمعیتی یاد کرده اند.

وی بالفعل شدن این سرمایه بالقوه را مستلزم آن است که اولا شناخت درستی از ویژگی ها و مزایای این جمعیت وجود داشته باشد و ثانیا امکانات و شرایط لازم برای استفاده از چنین موهبتی فراهم گردد. در چنین شرایطی است که نیروی جوان موجود می تواند به تولید و بهره وری بپردازد و رشد و رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی را تضمین نماید.

مولاوردی افزود: اهمیت تورم جوانی جمعیت در برنامه ها و سیاست های توسعه در ایران متبلور است با این حال هنوز شاخص های توسعه مربوط به جوانان در سطح مطلوبی نیست و جامعه علمی، تصمیم گیران و سازمان های مرتبط با امور جوانان به شناخت جامع و واقع بینانه نسبت به زوایای مختلف جمیعت شناسی جوانان دست نیافته اند. از این رو شناخت دقیق علمی و همه جانبه ابعاد مختلف اجتماعی و جمعیتی جوانان یک ضرورت اساسی هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ سیاستگذاری می باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تمرکز بر جوانان توسط دولت ها، سازمان های مردم نهاد و نهادهای بین المللی بازتاب این شناخت است که جوانان نه تنها به صورت محسوس به عنوان منبع توسعه محسوب می شوند بلکه منبع مهمی از مسائل و چالش های جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی هستند. این وضعیت فرصت ها و تهدیدات و ضرورت های شناخت دقیق علمی و همه جانبه ابعاد مختلف زندگی جوانان را مشخص می کند و در صورتی که به درستی مدیریت نشود تغییرات سریع در جامعه و جنبش های اجتماعی به افزایش آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر منجر می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از ابعاد تحولی ازدواج و خانواد در ایران تغییر ارزش ها و ایده آلها در ارتباط با ازدواج بویژه زمان و موقعیت ازدواج است اظهار داشت: مطالعات و بررسی های انجام شده در مورد موقعیت ایده آل ازدواج بیانگر آن است که حدود 90 درصد جوانان معتقدرند موقعیت ایده آل ازدواج برای پسران بعد از اشتغال به کار و دارا بودن شرایط مالی مناسب می باشد. همچنین نیمی از پاسخگویان مناسب ترین موقعیت ازدواج  را بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی و کسب استقلال اقتصادی بیان نموده اند.

مولاوردی تاکید کرد: ارزش ها و هنجارهای ازدواج و تشکیل خانواده در بین جوانان در حال تغییر است. مرور مطالعات و تحقیقات انجام گرفته در حوزه جوانان در ایران نشان می دهد که بیشتر مطالعات در حوزه آسیب ها، انحرافات و مسائل اجتماعی جوانان اختصاص داشته و کمترین مطالعات به سنجش آرزوهای جوانان بویژه در ارتباط با مسائل آینده اختصاص دارد. اهمیت سیاستگذاری درباره جوانان چنان است که در اکثر برنامه های پنج ساله توسعه بخش جوانان بخشی را به خود اختصاص داده اند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار