مدیر شبکه مستند در نشست خبری مطرح کرد

شبکه مستند دغدغه آنتن ندارد/ جزییات برنامه‌های نوروزی شبکه مستند

اولین نشست رسمی «امیر تاجیک» مدیریت جدید شبکه مستند برای تشریح برنامه‌ها و رویکردهای این شبکه در سازمان صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشست خبری "امیر تاجیک" مدیر شبکه مستند با اصحاب رسانه برگزار شد.

تاجیک در ابتدای نشست گفت: شبکه‌های مستند در کشورهای مختلف تعاریف متفاوتی دارد. در بعضی از کشورها مستند به حیات وحش و در بعضی کشورها به تجربه‌های گردشگری می‌پردازد.

وی ادامه داد: مستند اجتماعی رویکردی است که ما تصمیم داریم به آن بپردازیم. دوربین شخص مستندساز می‌تواند به صورت کاملاً مستندگونه حقایقی را نشان دهد که می‌تواند در قالب امر به معروف باشد، چه در حوزه اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی که بر جامعه، مدیران و مسئولان تاثیر بگذارد که این اتفاق رویکرد اصلی ما در این دو ماه بوده است.

تاجیک تصریح کرد: در دوره مدیریت جدید بحث ما بر کیفی سازی است نه کمی سازی و یکی از کارهای متفاوت این دوره با دوره قبل این است که ما دغدغه آنتن نداریم به همین خاطر ما کنداکتور اصلی را در گام اول به ساعت 18 تا 24 تغییر دادیم که از ساعت 20 تا 24 را برای مستندهای تولیدی و خاص گذاشتیم. در دوره گذشته قالب مستندهای تولیدی حیات وحش بود به همین خاطر برای آن کنداکتور جداگانه قرار دادیم و تمرکزمان را بر روی موضوعات دیگر گذاشتیم.

مدیر جدید شبکه مستند بیان کرد: مهمترین رویکرد شبکه مستند برای سال آینده در کنار مستندهای اجتماعی مستندهای گردشگری است. مقوله‌هایی چون تنوع زیستی، فرهنگی، تاریخی و رسم الخط با هدف ایجاد  وحدت بین اقوام را به همین خاطر در نوروز سال 94 نیز در برنامه قرار دادیم.

وی بیان کرد: برای نوروز امسال سعی کردیم برنامه‌های جذاب مستند گونه داشته باشیم و تمام برنامه‌های نوروز حتما هویت مستند دارد.

تاجیک عنوان کرد: کنداکتور نوروزی از 27 اسفند تا 15 فروردین آغاز می‌شود که در ایام فاطمیه دوم یکسری مستند در رثای حضرت زهرا (س) تولید شده و مجموعه‌ای تحت عنوان "کوثر" و مستندی با عنوان "یک هفت سین یک هنرمند" را در 8 قسمت تولید کردیم که 7 قسمت را به دیدار هنرمندان پیشکسوت می رویم و روز هشتم همه هنرمندان را در جایی چون برج میلاد گرد هم جمع  می‌کنیم. مجموعه "اهل فتوت" نیز از تولیدات دوره قبل بوده که در 6 قسمت 50دقیقه‌ای پخش می‌شود. 

وی افزود: در بحث گردشگری نیز شناساندن مکان‌هایی که به آن پرداخته نشده را در 25 قسمت 7 دقیقه‌ای در دست تولید داریم و مجموعه "گلستانه" را به عنوان گنجینه‌ای از خاطرات آرشیوی سازمان صدا و سیما برای اولین بار استخراج کردیم که در قالب 25 قسمت 7 دقیقه‌ای تولید می‌شود. مجموعه "خیمه شب بازی" نیز که از دوره قبل  تولید شده که در 15 قسمت 20 دقیقه‌ای درعید 93 پخش می‌شود. 

مدیر شبکه مستند عنوان کرد: قصد داریم مجموعه "پلک" را راه‌اندازی کنیم که در قالب فیلم‌های کوتاه مصاحبه محور است که موضوع آن دید و بازدید، خانه تکانی و هفت سین در 7 قسمت است. 

تاجیک بیان کرد: در نوروز 94 کنداکتور برنامه‌ها از ساعت 13 تا 24 است از آغاز عید ساعت 14 مستندهای فاخر را داریم که نمونه آن شهروند چند ملیتی با مدت زمان یک ساعت و سی دقیقه است. 

وی ادامه داد: در ساعت 23 مستند ویژه‌ای که تولید ایران و خارج از کشور است با تعامل شبکه پرس tv تولید شده است.  در کنار همه اینها یکسری مجموعه مستند ویژه چون "خانه مادری‌ام مرداب" به کارگردانی "مهرداد اسکویی" و "گزارش شنبه" درباره سید علی اندرزگو پخش می‌شود. 

مدیرشبکه مستند افزود: برای اولین بار در لحظه سال تحویل کنداکتور چیده‌ایم که سه ساعت به شکل مستند برنامه داریم. در این کنداکتور به موضوع معنویت توجه شده و در همان برنامه تبریک مستندسازان ایرانی و دیگر ایتم‌های کوتاه برنامه ریزی شده است به غیر از این برنامه‌ها، باقی برنامه‌ها تامین است. 

وی تصریح کرد: چیزی که در حوزه مستند مغفول مانده تولیدات فاخری است که با صحبت با مرکز گسترش قرار شد آنها تجمیع شده که در چند فاز این اتفاق باید صورت بگیرد. متأسفانه مشکلات مالی متوجه سازمان است و برای بودجه اندکمان باید برنامه ریزی کنیم. 
 
تاجیک عنوان کرد: یکی از مقوله‌هایی که متأسفانه خیلی به آن اهمیت داده نمی‌شود بحث تحقیق و پژوهش است وقتی یک شبکه ماهواره‌ای یک مستند خوب ارائه می‌دهد به دلیل داشتن تحقیق و پژوهش عالی بوده است؛ در همین راستا دغدغه‌ ما دسترسی به آرشیو صدا و سیما است. در سال گذشته در مستند «سیمرغ» تصاویر محرمانه‌ای از امام خمینی(ره) که تا به حال پخش شده را نشان دادیم. 
 
وی بیان کرد: دغدغه ما این است که پروژه بزرگ و تأثیر گذار داشته باشیم، ما در زمینه انقلاب اسلامی دو پروژه فاخر و بزرگ داریم که یکی از آن‌ها یک مستند 13 قسمتی است به کارگردانی «محمد علی قاسمی» و یکی دیگر از کارها که در مرحله تحقیق و پژوهش قرار دارد پیرامون شرایط و موارد سیاسی، اجتماعی، دین و مذهبی است که در به وجود آمدن انقلاب اسلامی نقش داشته است. 
 
وی افزود: یکی از قالب‌های برنامه‌سازی که برای ما تدارک دیده شده موضوع گردشگری است که به مواردی چون اقدام، رسم الخط ادبی می‌پردازد که ما بیشتر به آداب، سنت و فرهنگ‌های اقوام توجه داریم. 
 
تاجیک عنوان کرد: شبکه مستند باید همه سلایق را در نظر داشته باشد هدف ما جذب حداکثر مخاطب است. ما بحث تخصصی شدن شبکه‌ها را داریم. شبکه خبر وظیفه دارد مستند‌های خوب خبری را تولید کند و ما قرار نیست موازی کاری کنیم. 
 
وی خاطر نشان کرد: در مستند روایت دیدار، ما حواشی دیدار مقام معظم رهبری با مردم را نشان می‌دهیم رویکرد ما در تولید برنامه همین است. اتفاقی که برای شبکه مستند افتاده این است که بودجه‌ای که تصویب شده را به ما بدهند بودجه ما از خیلی شبکه ها کمتر است ولی به نظر من با همین بودجه هم می‌توان کارهای فاخر ساخت. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار