وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا بر سخنان معاون فرهنگی این وزارتخانه نیروی عملیاتی در اختیار ندارد و نیروی انتظامی مسئول جمع‌آوری کتاب «لولیتا» است.

سید عباس صالحی،‌ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: جشنواره شعر فجر به عنوان یکی از جشنواره‌های ادبی پایانی در سال 1393 تحولات و تغییرات قابل توجهی داشته است. 

وی برگزاری بخش اصلی نهمین جشنواره شعر فجر بر محور کتاب و در حوزه‌ی آن را نخستین تحول دوره اخیر این جشنواره دانسته و افزود: برگزاری جشنواره شعر فجر بر محور کتاب فرصتی را ایجاد می‌کند تا آثار شعری در یک مجموعه دیده بشوند و در نتیجه داوری‌های راحت‌تر و متقن‌تری داشته باشیم. 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در سالهای گذشته اعلام فراخوان‌های تک شعر یا چند شعر کار اقتباس ها و تقلید ها را سخت کرده و داوری‌ها را مشکل می‌کرد اما در حال حاضر به واسطه برگزاری جشنواره شعر فجر به شکل کتاب محور مجموعه روشن‌تری در پیش روی داورها قرار می‌گیرد.

صالحی ادامه داد: امسال شفافیت داوری‌ها به تبع کاری که در سال قبل شروع شده به صورت جدی‌تری انجام شد. 

وی با اشاره به مشخص بودن هیأت‌های علمی و داوری نهمین جشنواره شعر فجر گفت: دردوره اخیر برگزاری جشنواره شعر فجر مرحله به مرحله مجموعه کتاب‌هایی که به مراحل پایانی رسیدند معرفی شدند. 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: محفل های شعری که با حضور حداقل 200 تا 300 شاعر در داخل کشور برگزار شده فضایی از تکثر سلیقه و صبر از لحاظ مضمون، رویکرد و قالب را در فضای محافل شعری فجر پدید آورده و در عمل تقریبا بخش زیادی از کشور با این محافل شعری فجر در مقدمه اختتامیه مواجه بودند و عملا این اتفاق افتاد که مجموعه های وسیعی در زبان‌های مختلف و قومیت‌های مختلف در محافل شعر داخلی حضور داشتند. 

صالحی اظهار داشت: اتفاق دیگری هم که امسال در ارتباط با جشنواره شعر فجر مثبت بود این است که ما از طریق شعر توانستیم دیپلماسی فرهنگی خود را در فضای بیرونی توسعه بخشیده و یا حداقل مقدمه‌ای برای آن پدید بیاوریم.

وی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید زبان شعر ما زبانی قوی برای دیپلماسی فرهنگی بوده و خوشبختانه مادر داخل ایران قومیت های مختلف زبانی و لهجه‌ای داریم که با شعر می‌توانند با محیط‌های پیرامون خود ارتباط برقرار کنند. 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال زبان فارسی که زبان اصلی و رسمی ایران بوده در افغانستان، زبان عربی در بصره و عراق و زبان ترکی در آذربایجان فرصتی را برای دیپلماسی فرهنگی از طریق شعر فراهم کردند. 

صالحی در خصوص کم حاشیه بودن نهمین جشنواره شعر فجر تصریح کرد: جشنواره‌ها همواره حاشیه‌هایی گاه پر رنگ تر از متن و گاهی کمرنگ‌تر از آن دارند اما ما امسال تلاش کرده ایم که این حاشیه ها رقیق تر از سال های قبل باشند.

وی دربخش دیگری از سخنان خود در خصوص جمع‌آوری کتاب لولیتا از سطح کتابفروشی‌ها گفت: ما در مورد لولیتا اقدامات خود را انجام دادیم در قالب ارسال نامه‌هایی به مجموعه های ارتباطی و انتظامی مرتب با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آنها خواسته‌ایم تا به طور جدی با پخش این کتاب در کتابفروشی ها برخورد کنند. 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اما قسمت اجرایی جمع‌آوری کتاب لولیتا به حوزه‌های انتظامی مربوط می شود که ما از آنها خواسته‌ایم تا این موضوع را پیگیری کنند چون این کتاب مجوز ندارد. 

صالحی خاطر نشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیروی انتظامی و عملیاتی در اختیار ندارد. 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار