«پیمان قانع» گفت: از برنامه‌هایی که معمار ایرانی را در دکور‌های خود لحاظ کرده‌اند حس خوبی گرفتم.

"پیمان قانع"، طراح دکور برنامه‌هایی چون "ماه عسل" و "خوشا شیراز" و ... در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران در خصوص استفاده از هنر و معماری ایرانی در طراحی و ساخت دکور برنامه‌های سیما گفت: عرق ملی دارم و مایلم کارم ایرانی باشد و سعی دارم در کارهایم سبک ایرانی را پیاده کنم.

وی افزود: فرم‌های ایرانی، متریال‌ها و نقش و نگار‌های خاصی دارد. به طور مثال در معماری ما، کاربرد کاشی کنار آجر و شیشه رنگی وجود دارد که بسیار زیباست ولی در جهان اینگونه نیست، متریال‌ها حفظ شده است و سعی می‌شود هارمونی‌ها رعایت شود.

وی بیان کرد: مدیران هم تمایل دارند حتی الامکان طراحی‌های دکور، ایرانی باشد.

قانع افزود: بکارگیری معماری ایرانی در هر برنامه‌ای امکان پذیر نیست. در برنامه‌ی اجتماعی همچون "ویتامین ث" که مخاطب اصلی آن جوانان هستند، استفاده از گرافیک در طراحی و ساخت دکور مدنظر قرار می‌گیرد و یا در برنامه‌ای که برای جام جهانی فوتبال تدارک دیده شده است، با چالش گرافیک روبه رو هستیم.

قانع عنوان کرد: در طراحی دکور برنامه‌هایی مانند خوشا شیراز و یا ماه عسل که بیشتر جنبه مذهبی دارد و حتی در برنامه‌های سیاسی، از معماری ایرانی کمک گرفته‌ام. به عنوان نمونه در برنامه 2 سال پیش ماه عسل از گنبد و طاق‌های موجود در مساجد ایده گرفتم و تلاش کردم تا فرم گرافیکی آن را به شکلی درست به اجرا درآورم.

وی با اظهار علاقه به کاربرد هنر ایرانی در کارهایش گفت: علاقمندم در کارهایم از فرش، نقوش گلیم و گبه استفاده کنم، چرا که اساس گرافیک ایرانی در گلیم و گبه به چشم می‌خورد.

قانع ادامه داد: استفاده بد از هر چیز خوب، آن را خراب می‌کند. استفاده بجا از هنر و معماری ایرانی درکار، زیبایی آن را چندین برابر می‌کند ولی این امر مشروط به این است که طراح، سواد به روز داشته و در پی یاد گرفتن باشد.

طراح دکور ماه عسل درمورد چگونگی بازخورد مردم اظهار داشت: به زعم من زیبایی شناسی در همه مردم جهان وجود دارد و این چشم است که زیبا را از نازیبا تفکیک می‌کند. مردم به اشکال ایرانیزه شده و نوستالژیک علاقه مندند، چرا که با معماری ایرانی آشنا هستند و آن را جزئی از خود می‌دانند. بطور مثال در برنامه خوشا شیراز، بینندگان سایر شهرها نسبت به شیرازی‌ها استقبال بیشتر و بهتری از دکور برنامه به عمل آوردند زیرا مردم شیراز از دیدن نقوش و تصاویر تاریخی و هنری اشباع شده‌اند.در این برنامه از فرم گرافیکی جدید استفاده کردم و طراحی صحنه خوشا شیراز، حافظیه است.

قانع عنوان کرد: به کسانی که علاقه مندند در حیطه طراحی دکور فعالیت داشته باشند توصیه می‌کنم که به موزه و اماکن تاریخی واقع در تهران و شهرستانها رفته و از آنها دیدن کنند به این دلیل که اکثر آثار تاریخی به جا مانده بسیار به فرم‌های ما نزدیک است.

وی افزود: مایلم به کسانی که علاقه مندند وارد این عرصه شوند و دارای ایده‌های جدید هستند کمک کنم.

قانع در خصوص دغدغه فکری خود گفت: هنرمند کسی است که یک اثر ماندگار از خود برجای بگذارد. سعی می‌کنم در فضای تلویزیون بجای گلایه از موقعیتی که دارم هر چه بهتر از فرصت‌ها استفاده کنم.

وی خاطر نشان کرد: آرزو دارم دکوری را طراحی کنم که با آن ماندگار شوم و در یاد و اذهان مردم باقی بمانم. نمی‌خواهم اسکار بسازم ولی کاری را انجام دهم که بتواند حس خوبی را منتقل کند.


انتهای پیام/
برچسب ها: تلویزیون ، ماه عسل ، دکور ، سیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار