در مراسم رونمایی از کتاب «تخت جمشید» مطرح شد

مدیر «کاخ گلستان»: ثبت جهانی کاخ گلستان مسئولیت ما را سخت‌تر کرده است/ «حسن طالبیان»: معنویت و جریان مقدس «تخت جمشید» اثبات شده است

مدیر مجموعه «کاخ گلستان» مطرح کرد: پس از ثبت جهانی «کاخ گلستان» مسئولیت ما برای حفظ و نگهداری و جذب و رضایت گردشگر سخت‌تر شده است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، مراسم رونمایی از کتاب «تخت جمشید» به نویسندگی "طاهره اسلامی" و "درنا نوید گویی" با حضور نویسندگان این مجموعه، "پروین صدر ثقة الاسلامی" مدیر کاخ گلستان و "علی نوید گویی" مدیر انتشارات نوید شیراز و "حسن طالبیان" معاون سازمان میراث فرهنگی در کاخ گلستان صبح امروز برگزار شد.

بنابر این گزارش پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی مجری برنامه با قرائت یک شعر، از پروین صدر ثقةالاسلامی مدیر کاخ گلستان دعوت کرد.

وی پس از خوشامدگویی بیان کرد: خوشحالم که در این مجموعه برای بار دوم نامی از "آنتوان سرو یوگین" به زبان می‌آید. در سال 82 در کاخ گلستان یک مراسم برای گرامیداشت این عکاس معروف با به نمایش گذاشتن نقاشی‌های فرزندش برگزار شد. این بار نیز به بهانه‌ی رونمایی از کتابی که به آثار عکاسی ایشان پرداخته از ایشان نام می‌بریم. 

مدیر کاخ گلستان در ادامه افزود: کاخ گلستان یک سال و نیم پیش به ثبت جهانی رسید و این ثبت بار سنگینی را بر دوش ما گذاشته است چون باید با این ثبت جهانی برای جذب و رضایت گردشگر و آمادگی پذیرایی از توریست شرایط فراهم شود و اینطور نباشد که گردشگران پس از بازدید از این موزه با نارضایتی اینجا را ترک کنند.

صدر ثقة الاسلامی اظهار داشت: کاخ گلستان یکی از مجموعه‌های میراث فرهنگی است و همکاران ما  در اینجا دارای مدارج علمی تخصصی هستند که من از همکاری با این مجموعه بسیار خوشحالم. امیدوارم روزی در کاخ گلستان مراسم رونمایی آثار همکارانم که در خصوص کاخ گلستان تألیف شده باشد شرکت کنم. من در مراسم تودیع خود بیان کردم که همیشه کارها را کارمندان انجام می‌دهند و افتخار آن به اسم مدیران تمام می‌شود. اگر کارمندان کار نکنند مدیران نمی‌توانند مدیریت کنند. 

وی در پایان بیان کرد: دو کلمه‌ی نمی‌توانم و نمی‌شود را باید از قاموس یک مرکز فرهنگی حذف کنیم. من خوشحالم که در این مرکز چهره‌های فرهیخته و فرهنگی معرفی می‌شوند.

پس از سخنان مدیر کاخ گلستان مجری برنامه پس از قرائت تاریخچه زندگی آنتوان سرو یوگین عکاس معروف گرجستانی پرداخت و از طاهره اسلامی یکی از نویسندگان این پژوهش دعوت به سخنرانی کرد.

اسلامی پس از بیان تاریخچه‌ای از فعالیت های عکاسی سرویوگین بیان کرد: من در سال 91 دو مقاله پیرامون عکسهای آنتوان سرویوگین نوشتم که در سازمان اسناد موجود است و در این میان با کتابی به نام نقش برجسته‌های ایران اثر زاره مواجه شدم که در مقایسه‌ی آثار عکاسی سرویوگین متوجه شدم این عکس ها متعلق به وی است که بدون نام او توسط زاره در کتاب جمع‌آوری شده است. ظاهراً زاره در قبال پرداخت مبلغی این عکس ها را از سرویوگین خریداری کرده است.

وی افزود: سرویوگین عکس های متعددی از زندگی ایرانیان در زمان قاجار و مجموعه‌ی پارسه – پاسارگاد و تخت جمشید داشته است و به خاطر دوستی با حکمرانان محلی آن زمان در تهیه عکسها مشکلی نداشته است.

پس از پایان سخنرانی اسلامی مادر وی با یک دسته گل از فرزندش استقبال کرد و نویسنده‌ی کتاب این اثر را به خاطر زحمات پدر و مادرش به آنان تقدیم و از تشویق های مؤثر خواهرش تشکر کرد. سپس از علی نوید گویی، مدیر انتشارات بین المللی نوید شیراز دعوت شد.

نوید گویی بیان کرد: برای تاریخ پرفراز و نشیب تخت جمشید پرافتخار، پژوهشها، تصاویر و اسناد و مدارک زیادی در اختیار است و  خوشبختانه نسل جوان به موضوع تاریخ ایران علاقمند شده‌اند که این هم به خاطر تشویق و حضور مسئولان دلسوز فرهنگی است.

مدیر انتشارات نوید شیراز با بیان اینکه ناگفته‌های تخت جمشید به جا مانده است، گفت: به نظر می‌رسد معنویتی در اندیشه‌ی سازندگان این مجموعه‌ی بزرگ بوده است. سرچشمه اندیشه عشق است و مسلماً سرچشمه این مجموعه بزرگ هم چنین چیزی بوده است.

وی اظهار داشت: شاید در آینده امکاناتی فراهم شود که جهانیان به حقیقت تخت جمشید آگاه شوند چون بحث تخت جمشید ، بحث ایران نیست موضوع جهانی و بشریت است هر کسی از مجموعه و همه‌ی موزه‌های میراث فرهنگی بازدید می‌کند نسبت به آجرهای این بنا مسئولیت دارد.

سپس از طالبیان مدیر سازمان میراث فرهنگی دعوت به سخنرانی شد.

وی بیان کرد: از سال 72 که با علی نوید گویی آشنا شدم ایشان را یک مدیر دلسوز و علاقمند به میراث فرهنگی و کشور شناختم. 

وی افزود: من افتخار داشتم سال هایی را در خوزستان نیز خدمت کنم ولی قبل از خدمت در خوزستان و ورود به یک سمت عملیاتی از تخت جمشید بازدید کردم. من با مطالعه‌ی تاریخ ادوار گذشته به یک جریان مقدس در تخت جمشید پی بردم. تمام اجزای این مجموعه پاک و مقدس و حفاظت شده است.

مدیر سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: من فارغ التحصیل رشته‌ی معماری هستم و با علاقمندی به این بحث، به معماری خاص و قانونمند تخت جمشید دقت کردم تمام زوایا و بخش‌های تخت جمشید با محاسبات دقیق و مهندسی ساخته شده است.

وی بیان کرد: وقتی الگوها و انضباط چهار باغ پاسارگاد را در مطالعه‌ی متون تاریخی مرور می‌کنیم متوجه می شوم که چرا حضرت رسول اکرم (ص) تأکید می‌کند که باید به سنت های تاریخی و محلی کشور احترام بگذاریم.

طالبیان با اشاره به اتفاقاتی که توسط اسکندر مقدونی، قوم مغول افتاده است و به آتش کشیدن تخت جمشید بیان کرد: همیشه در تهاجم به کشورمان سعی بر از بین بردن آثار باستانی ما بوده است که خوشبختانه تخت جمشید با وجود آتش سوزی آثاری از آن به جا مانده که کمک کننده‌ی حقایق تاریخی است.

وی در پایان گفت: من وقتی خبر تألیف این کتاب را شنیدم از آن استقبال و حمایت کردم و پرداخت این موضوع برایم جالب بود چون هر گونه اقدام خود جوش درکشور برای نشان دادن و معرفی آثار باستانی و میراث فرهنگی شایسته‌ی تقدیر و حمایت است.

وی با تبریک پیشاپیش سال جدید به همراه ثقةالاسلامی، طاهره اسلامی و درنا نویدگویی برای رونمایی از کتاب تخت جمشید حاضر شد.

در مراسم تقدیر از کسانی که در تهیه این کتاب کمک کرده بودند با دو لوح تقدیر از طالبیان، مدیر سازمان میراث فرهنگی، ثقة الاسلامی مدیر کاخ گلستان تقدیر شد و از طاهره اسلامی و درنا نویدگویی و از سایر افرادی که در گردآوری این پژوهش همکاری داشتند نیز با اهدای هدایایی تقدیر به عمل آمد.

در پایان مراسم از حاضرین دعوت شد از نمایشگاه عکس تخت جمشید بازدید به عمل بیاورند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار