نگاهی به اخبار حوزه ارتباطات وفناوری اطلاعات در هفته گذشته؛

از ارائه سیم کارت کودک ونوجوان تا تجهیزشبکه های ارتباطی در نوروز 94

پیش بینی آنتن های BTS متحرک در مناطق پرازدحام،افزایش 2برابری شبکه انتقال زیرساخت تا پایان سال وارائه سیم کارت کودک ونوجوان از اردیبهشت سال 94 وهمچنین گذری بر خاطرات صندوق پستی از مهمتریم عناوین خبری ارتباطات وفناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار جامعه اطلاعاتی باشگاه خبرنگاران،پیش بینی آنتن‌های BTS متحرک در مناطق پر ازدحام و مجموعه فعالیت های وزارت ارتباطات به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز از جمله اخباز حوزه ارتباطات در هفته گذشته بود.
 
در ادامه نگاهی گذرا به آنها خواهیم داشت:
 
*سرویس ارزش افزوده اپراتورها با off خاموش می‌شود

درهفته گذشته داوود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران، با اشاره به حذف پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده اظهار کرد: مشترکان می‌توانند از طریق شماره 9990 و اتصال به اپراتور و یا با ارسال پیامک به 8999 نسبت به درخواست حذف پیامک‌های تبلیغاتی اقدام نمایند.

وی افزود: مشترکان چنانچه خواستار قطع تمام پیامک‌های تبلیغاتی نباشند در زمان رسیدن پیامک تبلیغاتی ارزش افزوده با ورود کلمه off یا خاموش به همان شماره تبلیغاتی درخواست حذف پیامک‌های تبلیغاتی خود را اعلام کنند و به این صورت از ادامه رسیدن آن پیامک جلوگیری می‌شود.
 
*آخرین اقدامات در خصوص حذف پیامک‌های تبلیغاتی

همچنین در این هفته با پیگیری های باشگاه خبرنگاران از وضعیت پیامک های تبلیغاتی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: خوشبختانه سیاست‌های پیامک‌های انبوه چه پیامک‌هایی که برای تبلیغات است و چه پیامک‌هایی که برای ارزش افزوده است، تصویب شده و کمیته‌ای در وزارت ارشاد با عضویت 9 دستگاه به همین منظور تشکیل شد تا به همه اموری که مرتبط با محتوا است، هم از نظر تبلیغات و غیر تبلیغات، رسیدگی شود.

وی افزود: همه سیاست‌های مشخص شده و ما نیز آمادگی داریم با توجه به اینکه یکی از اعضای این گروه هستیم، زیر ساخت‌ها را به نوعی محدود کنیم.
 
*برگشت بدهی یا هدیه!؟/همراه اول سرکیسه‌اش را شل کرد
 
در پی انتشار خبری مبنی بر هدیه همراه اول به مشترکان خط دائمی در شبکه اجتماعی وایبر این سوال مطرح شد که آیا این پیام تبلیغاتی که از طرف این شبکه اجتماعی منتشر شده صحت دارد یا شاید شایعه‌ای را به همراه داشته باشد. این خبر به این ترتیب بود: «هرکه خط دائمی دارد و اون برج قبضشو پرداخت کرده، شماره *111*3321# را بگیرد، همراه اول دو برابر مبلغ قبض قبلیشو به صورت رایگان بهش هدیه میده و مهلت استفادش تا آخر اسفنده».

به دنبال انتشار این خبر و پیگیری ما از شرکت ارتباطات سیار این طور اعلام شد که این طرح در قالب طرح "هدف را بزن" است.

شرکت ارتباطات سیار اعلام کرد: در این طرح مشترکان بر اساس میانگین مصرف 6 ماهه اخیر به گروه‌های مختلف تقسیم میشوند و برای هر مشترک یه هدف مشخص می شود که در صورت رسیدن مصرف به این هدف، دوبرابر همین مبلغ را به صورت درون شبکه (یعنی شماره‌های همراه اول و تلفن‌های ثابت) هدیه می‌گیرند.
 
اما علیرغم تایید شرکت ارتباطات سیار در خصوص انتشار این خبر، مشترکان همچنان در تعجب بودند که به این منظور این موضوع را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیر شدیم، چرا که قطعا این سازمان از طرح‌های تشویقی اپراتو‌ها اطلاع دارد و از سقف کاهش یا افزایش تعرفه‌ها با خبراست. اما در پی پیگیری‌های ما، روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این طور عنوان کرد که اپراتور‌ها طبق قانون می‌توانند بسته‌های تشویقی و طرح‌های تشویقی را به منظور جذب مشترکان ارائه دهند و تنها خط قرمز اپراتو‌ها، تعرفه‌ آن‌ها است.
 
*پیش بینی آنتن‌های BTS متحرک در مناطق پر ازدحام

لطف الله سبوحی قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، با اشاره به افزایش حجم ترافیک دیتا و ظرفیت اپراتورهای تلفن همراه در ایام نوروز 94 اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز و افزایش سفرهای نوروزی، تعداد مسافران در برخی نقاط مانند نقاط شمالی کشور و نقاط زیارتی افزایش یافته که در همین راستا جلسات متعددی برای افزایش ظرفیت شبکه اپراتورها در این ایام برگزار شده تا شهروندان با اختلال در شبکه ارتباطی مواجه نشوند.

وی با اشاره به ورود نسل سوم و چهارم تلفن همراه در سال 93 به عنوان تجربه‌ای جدید افزود: با توجه به اینکه در سال 94 نسل‌های جدید تلفن همراه وجود دارد طبیعتا در شبکه‌های موبایل بحث انتقال ترافیک دیتا از اهمیت بالایی برخوردار است لذا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هماهنگی‌های لازم را با اپراتورها انجام داده است.

سبوحی در ادامه به افزایش BTS های متحرک در مناطق پر جمعیت اشاره و عنوان کرد: در ایام نوروز BTS های قابل تحرک به مناطق که در آن افزایش تعداد مسافران و افزایش ترافیک مکالمه رو به رو است اضافه شده و ظرفیت شبکه تقویت می‌شود.
 
*افزایش 2برابری شبکه انتقال زیرساخت ارتباطی کشور تا پایان سال93
 
محمود خسروی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اجرای پروژه «تدبیر» و توسعه زیرساخت کشور در سال 93 اظهار کرد: با توجه به افزایش تعداد کاربران و علی رغم توسعه‌های انجام شده در زیرساخت کشور ظرفیت شبکه IP داخل کشور و شبکه انتقال زیرساخت ارتباطی کشور تا پایان سال 93 به دو برابر افزایش می‌یابد.
 
وی افزود: علی رغم افزایش تعداد کاربران، زیرساخت توانسته پهنای باند لازم فراهم و زیرساخت لازم را ایجاد کند اما با اجرای پروژه «تدبیر» که به عنوان یکی از مهمترین برنامه سال 93 است پهنای باند اینترنت کشور به 4 ترابیت شبکه IP داخل کشور با ظرفیتی بالغ بر 20 ترابیت بر ثانیه توسعه می‌یابد.
 
*آیا ردپایی از صندوق های قدیمی پست درخاطره هاخواهد ماند؟

همچنین درهفته گذشته باشگاه خبرنگاران در گزارش خاطرات صندوق های پست به ورود صندوق مدرن با سیستم های نوین در ایران وخداحافظی با صندوق های پست قدیمی اشاره کرد.
 
در این گزارش آمده است،نخستین وسایل ارتباطی نوشتاری باکشیدن اشکال و حکاکی پیام هایی روی تخته سنگ‌ها و درغارها درمیان مردم نخستین رایج بوده است، اما پس از گذشت زمان وتغییر و تحول در ارسال نامه درمیان مردم مشکلاتی نیز در این میان وجود داشته است.
 
مهمترین دغدغه های ارسال نامه ها به دست صاحبانشان نبود کاغذ مناسب ، دردسترس نبودن جوهر کافی برا ی نوشتن پیا م درنامه ها، نبود وسایل حمل ونقل برای ارسال نامه هاودیررسیدن نامه به دست صاحبان آن وغیره درگذشته به دلیل نبود وسایل پیشرفته ومدرن بود.
بعضی از مواقع نیز برخی از نامه های برگشتی به دست صاحبانشان می رسید وبا دنیای غم آلود خودساعت ها با مرور چون و چرا ها ساعت ها درگوشه ای می نشستند و در حسرت رساندن نامه هایشان بودند.

اما عده ای هم با بی مهری ها وکم لطفی‌هایشان به صندوق‌های پست اقدام به ریختن زباله ها می کردند و دل نامه رسان‌های دیرینه قدیمی را از خود می رنجاندند.

عضو هیات مدیره شرکت پست تهران با اشاره به ورود صندوق مدرن با سیستم کشلسی اظهار کرد: در سیستم جدید صندوق های مدرن و قسمت بالایی این صندوق ها، سیستم کشلسی نصب شده که کار مالی را انجام می‌دهند.

وی گفت: صندوق های مجهز به سیستم کشلسی، تمام کارهای دستگاه ای تی ام به جز پرداخت رای گیری و فروش غیر برای ارسال محصولات و سایر موارد را انجام میدهد.

امیدواریم سرنوشت صندوق های جدید پست مانند صندوق های قدیمی پست نشود، به طوریکه فقط کارکرد مالی و الکترونیکی در آن وجود نداشته باشد.

*کلیات نظام پالایش ارتباطات اینترنتی به تصویب رسید

محمد خوانساری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کلیات نظام پالایش ارتباطات اینترنتی، اظهار کرد: مسیر اجرایی نظام پالایش ارتباطات اینترنتی را به دقت دنبال می‌کنیم تا مردم با امنیت کامل و طیب خاطر از فضای مجازی همچون اینترنت استفاده صحیح کنند.
 
وی با اشاره به اینکه دولت باید ابزارها و زیرساخت‌های لازم را برای حفاظت و صیانت فرهنگی اجتماعی اقشار مختلف جامعه فراهم کند اظهار کرد: این مجموعه به دنبال تحقق این هدف مهم، اقدام به تدوین نظام پالایش ارتباطات اینترنتی کرده است.
 
*ایرانسل عرضه خدمات بیمه‌ای از طریق تلفن‌همراه را ممکن ساخت

روابط عمومی ایرانسل اعلام کرد:براساس این طرح که برای اولین بار در ایران به مرحله اجرا گذاشته شده، تمامی مشترکان سیم‌کارت‌های ایرانسل می‌توانند در نوروز امسال تنها با پرداخت 1820 تومان که شامل هزینه بیمه‌نامه و هزینه تراکنش می‌باشد، بیمه‌نامه حوادث نوروزی را برای خود و هریک از مشترکان ایرانسلی و غیرایرانسلی فعال کنند.

بر اساس این گزارش، فعال‌سازی نخستین سرویس مشترک صنعت‌های بیمه و مخابرات کشور، تا 5 فروردین 1394 با شماره‌گیری کد دستوری ویژه *999# امکان‌پذیر است و بیمه‌شدگان در هنگام بروز هرگونه حادثه از 100 میلیون ریال پوشش بیمه‌ای برخوردار خواهند بود.
ارائه طرح های ویژه جهت حمایت از کودکان و خانواده

وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول که در پنل تخصصی «نقش حاکمیت، رسانه ها و اپراتورهای مخابراتی در سلامت فضای مجازی» همایش بین المللی فضای پاک مجازی سخن می گفت: با اشاره به مسؤولیت های اجتماعی اپراتور اول اظهار داشت: موضوع خانواده، سبک زندگی و صیانت از کودکان، مورد توجه سازمان های مختلف بین المللی مرتبط با صنعت ICT است؛بطوریکه ITU کمیته ای را مختص مطالعه و بررسی صیانت از کودکان در فضای برخط قرار داده است.

صدوقی با بیان اینکه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز در مصوبه 202 مورخ 18/8/93 اپراتورها را ملزم به تهیه طرحی برای صیانت از کودکان و نوجوانان در خدمات تلفن همراه باند پهن کرده است، تا 18 اردیبهشت ماه فرصت داریم که طرح خود را که «سیم کارت کودک» نام دارد، آماده و ارائه کنیم.

*شبکه نسل چهار ایرانسل (4G/LTE) در شهرهای شمالی راه‌اندازی شد

در هفته گذشته شبکه نسل چهارم تلفن همراه (4G/LTE) در شهرهای ساری، رامسر، بابل، تنکابن، چالوس، نوشهر، محمودآباد، قائم شهر، کتالم و سادات شهر، نور، شیرود، امیرکلا، هچیرود، نمک آبرود، ایزد شهر، و خرم آباد صبح روز سه‌شنبه، 19 اسفند ماه سال ۹۳، طی مراسمی با حضور مدیران ارشد ایرانسل و جمعی از اصحاب رسانه در باشگاه برق ساری به صورت رسمی راه‌اندازی شد تا این شهر علاوه بر نسل سوم تلفن همراه، تحت پوشش فناوری LTE نیز قرار بگیرد.

با راه‌اندازی این شبکه، مسافران نوروز ۹۴ می‌توانند با آخرین فناوری ارتباطی همراه جهان در سفر خود به مازندران، آنلاین بمانند.

*ارائه سیم‌کارت کودک و نوجوان از سوی همه اپراتورها تا اردیبهشت سال ۹۴

علی اصغرعمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از ارائه سیم‌کارت کودک و نوجوان از سوی همه اپراتورهای تلفن همراه تا اردیبهشت سال ۹۴ خبر داد وگفت :در پی تصویب "ضوابط صیانت از کودکان و نوجوانان در خدمات تلفن همراه باند پهن" از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی اپراتورهای تلفن همراه موظف شدند سیم‌کارت کودک و نوجوان را جهت استفاده افراد زیر ۱۸ سال طراحی و ارائه کنند.
 
وی افزود: سیم‌کارت تلفن‌همراه کودک و نوجوان، امکان اعمال محدودیت در دسترسی به برخی از خدمات تلفن‌همراه باند پهن و اضافه کردن بعضی از خدمات باند پهن همراه را برای مشترک فراهم می‌کند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره زمان ارائه این سیم‌کارت‌ها در بازار اظهار کرد: شرکت خدمات ارتباطی رایتل قبل از ابلاغ مصوبه برای ارائه سیم‌کارت کودک و نوجوان بررسی و مطالعه لازم را انجام داده بود و در حال حاضر این سیم‌کارتها با دسترسی دیتا به صورت محدود، در بازار عرضه شده و امکان مکالمه کنترل شده بر روی این سیم‌کارت‌ها تا اردیبهشت سال ۹۴ فراهم می‌شود.
 
*باید توجه به فناوری و نوآوری محوریت اصلی برنامه ششم توسعه قرار گیرد

وزیر ارتباطات در همایش سیاست های فناوری و نوآوری برنامه ششم توسعه گفت: باید در برنامه ششم توسعه به تحقیق و پژوهش و محور قرار دادن موضوع فناوری های نوین توجه ویژه ای داشته باشیم.

محمود واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در همایش که توسط مرکز فناوری های نوین مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار کرد: در مقطع فعلی محور توسعه ی بسیاری از کشورها موضوع فناوری انتخاب شده است.
باید دولت موبایلی را اجرایی کنیم

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست شورای عالی فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت بستر سازی برای خدمات رسانی راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر نهادهای دولتی به مردم مطابق با پیشرفت‌های روز جهان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات،خواستار شتاب بخشیدن به توسعه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در این زمینه شد.

ویدر نشست شورای عالی فناوری اطلاعات با یادآوری پیشرفت و توسعه روز افزون خدمات الکترونیکی مبتنی بر تلفن همراه در جهان، اظهار کرد:هدف‌گذاری ما باید دستیابی به آخرین فناوری‌ها باشد و ضمن تلاش برای تکمیل برنامه‌های دولت الکترونیک، پیش‌بینی‌های لازم را برای تحقق دولت همراه( موبایلی) که نسل پیشرفته‌تر نسبت به دولت الکترونیک است، انجام دهیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش ارایه شده در خصوص برنامه اجرایی طرح کارت هوشمند ملی، ضرورت هماهنگی این طرح با زیرساخت‌های دولت الکترونیک و نیز استفاده از توانمندی ساخت داخل را مورد تاکید قرار داد و از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مرتبط برگزار کرده و پس از بررسی ضوابط فنی و اجرایی پایگاه ملی هویتی و طرح کارت هوشمند ملی، جمع بندی نهایی را برای تصویب در اختیار هیات وزیران قرار دهند.

*نظارت سازمان تنظیم مقررات برارائه خدمات نوروزی اپراتورها

لطف ا... سبوحی ، درخصوص نظارت سازمان تنظیم مقررات درارائه خدمات نوروزی اپراتورها گفت:معمولا اپراتورها در فضای رقابت ، برای حفظ مشتریان وافزایش درآمد خود در ایام خاص ، ظرفیت شبکه خود را ازطرق مختلف ، ازجمله نصب BTSهای متحرک گسترش می دهند تا دسترسی مردم آسان شود وعلارغم حجم ترافیک بالا، ارتباطات آنها،حفظ شود .

قائم مقام سازمان تنظیم مقررات اظهارکرد:سازمان تنظیم مقررات با نظارت ودسترسی مستقیم به شبکه های اپراتورها درعید نوروز ، درجهت نظارت و خدمت رسانی بیشترگام برمی دارد.

وی با تاکید براینکه لازم است اپراتورها، کیفیت سرویس دهی درایام نوروزرا بالابرند افزود: امسال اولین تجربه ما درارائه خدمات نسل سه و چهاردرایام نوروز است که انتقال ترافیک دیتاراممکن می سازد.
 
*حمایت سازمان فناوری اطلاعات ایران از R&D برای تولید محصول

خسرو سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه حمایت ما در سازمان فناوری اطلاعات ایران از R&D صرف پژوهش نیست، اظهار کرد: در همین راستا حتی در بحث وام وجوه اداره شده ظرفیت مان را میگذاریم در جایی که تحقیق و توسعه (R&D) اتفاق افتاده است.

وی درپایان گفت: کسانی که در بخش تحقیق و توسعه فعالیت انجام می دهند، باید دقت و تمرکز بیشتری داشته باشند تا تولید ثروت بیشتری کنند و این تولید ثروت برای خود شرکت و نظام ICT کشور ماندگار است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: کارت ، شبکه ، ارتباطات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار